دستاوردی دیگر در شرکت‌های تولیدی زیرمجموعه صندوق بازنشستگی صنعت نفت
دستاوردی دیگر در شرکت‌های تولیدی زیرمجموعه صندوق بازنشستگی صنعت نفت
۱۹ پروژه در شرکت نفت جی از زیرمجموعه‌های صندوق بازنشستگی صنعت نفت تعریف شده است که دو پروژه تولید کربن فعال از پسماندهای نفتی و تولید قیر به روش کاتالیستی وارد فاز صنعتی شدند.

به گزارش «نبض انرژی» سیروان اوسطی، مدیرعامل شرکت نفت جی گفت: پروژه تولید کربن فعال از پسماند نفتی از آبان‌ماه سال ۱۴۰۱ آغاز شده است که مراحل فاز آزمایشگاهی و پایلوت نیمه‌صنعتی این پروژه با کمک پژوهشگاه صنعت نفت انجام شده و منتظر اخذ مجوز برای راه‌اندازی فاز صنعتی هستیم.

وی در باره ارزش افزوده این پروژه گفت: محصولات تولیدی این پروژه انواع گریدهای کربن فعال است که قیمت جهانی آن هم‌اکنون به تنی هزار دلار می‌رسد، همچنین مواد اولیه آن تنی ۳۵۰ دلار ارزش دارد. این در حالی است که آمار واردات کربن فعال در کشور عددی بالغ بر ۸ هزار تن را نشان می‌دهد و بر اساس داده‌های مرکز تجارت بین‌المللی (International Trade Centre) ارزش بازار این محصول در کشورهای حوضه خلیج فارس به عدد ۱۰۰ میلیون دلار می‌رسد.

رئیس تحقیق و توسعه شرکت نفت جی ادامه داد: کانادا و آمریکا از جمله کشورهای صاحب فناوری در حوزه تولید کربن فعال از پسماند هستند و تولید کربن فعال نیز از سوی بسیاری از کشورها از جمله چین و هند انجام می‌شود.

وی با اشاره به پروژه تولید قیر به روش کاتالیستی افزود: این پروژه دارای ۹ سال سابقه در شرکت نفت جی است و نخستین بار ایده آن برای تولید محصولی متناسب با استانداردهای شرق آسیا مطرح شد.

رئیس تحقیق و توسعه شرکت نفت جی ادامه داد: پروژه تولید قیر به روش کاتالیستی به‌مرور گسترش یافت و سرانجام نمونه نخست آن اسفند سال ۱۴۰۱ تولید شد، همچنین پایلوت نیمه‌صنعتی پروژه تولید قیر به روش کاتالیستی به پایان رسیده و ظرف یک ماه آینده نخستین محموله آن آماده تحویل خواهد شد.

اوسطی با بیان اینکه این پروژه دارای ارزش افزوده صادراتی بسیار مناسی برای کل کشور است، تصریح کرد: به‌دلیل تولید نشدن گازهای آلاینده، این پروژه ارزش محیط زیستی بسیار بالاتری نسبت به ارزش اقتصادی آن دارد.

وی با اشاره به اینکه سنگاپور، چین و اکثر کشورهای اروپایی از این فناوری بهره می‌گیرند، افزود: این پروژه در حوزه راهسازی بسیار مفید است و می‌تواند عمر مفید راه‌ها را تا دوبرابر افزایش دهد و امکان صادرات به کشورهای اروپایی را برای اکثر شرکت‌های ایرانی هموار می‌کند.

رئیس تحقیق و توسعه شرکت نفت جی بیان کرد: شرکت نفت جی در تلاش است تا افزون‌ بر بهبودهای صنعتی حوزه قیر و آسفالت، ارتباط صنعت و دانشگاه را بهبود بخشد از این رو تعداد پنج مقاله بین‌المللی و یک کتاب علمی را در راستای تولید دانش‌بنیان طی یک سال گذشته نگارش کرده و در دست چاپ دارد.

اوسطی اظهار کرد: شرکت نفت جی فعالیت‌های نوآورانه و دانش‌بنیان خود را ادامه خواهد داد و در همین راستا تفاهم‌نامه‌هایی به‌منظور توسعه محصولات دانش‌بنیان در کشور با معاونت فناوری وزارت نفت، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و پژوهشکده محیط زیست در دست امضا دارد.