قیمت نفت برنت ۸۷ دلار و ۲۵ سنت شد
قیمت نفت برنت ۸۷ دلار و ۲۵ سنت شد
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۲ دلار و ۶۷ سنت معادل ۳.۱۶ درصد افزایش به ۸۷ دلار و ۲۵ سنت رسید.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»به نقل از رویترز، درگیری نظامی بین رژیم صهیونیستی و فلسطین بی‌ثباتی‌های سیاسی در خاورمیانه را افزایش داده و نگرانی در مورد عرضه نفت را بالا برده است. بدین ترتیب قیمت نفت در اولین ساعات تجارت در روز دوشنبه بیش از 3 دلار افزایش یافت.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با 2 دلار و 67 سنت معادل 3.16 درصد افزایش به 87 دلار و 25 سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با 2 دلار و 91 سنت معادل 3.51 درصد افزایش 85 دلار و 70 سنت معامله می‌شود.

تحلیلگران بانک ای‌ان‌زد طی یادداشتی اعلام کردند افزایش مخاطرات ژئوپلوتیکی در خاورمیانه از قیمت نفت حمایت می‌کند. انتظار می‌رود این بی‌ثباتی‌ها بیش از پیش افزایش یابد.

افزایش امروز قیمت نفت درست بر خلاف روند نزولی هفته قبل بوده است. نفت بیشترین کاهش قیمت هفتگی از ماه مارس را در هفته گذشته تجربه کرد. نفت برنت حدود 11 درصد و نفت آمریکا بیش از 8 درصد در بحبوحه نگرانی در مورد بالا رفتن نرخ بهره بانک‌های مرکزی و تاثیر آن بر تقاضای جهانی نفت کاهش یافته بود.

تحلیلگران عقیده دارند تاثیر درگیری نظامی بین رژیم صهیونیستی و فلسطین بیشتر از این خواهد بود و کشورهای بزرگ تولید کننده نفت منطقه مانند ایران و عربستان را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد.

این درگیری‌ها تلاش‌های آمریکا برای نزدیک کردن عربستان و رژیم صهیونیستی به یکدیگر را به چالش می‌اندازد. قرار بود عربستان روابط خود با رژیم صهیونیستی را در عوض یک قرارداد دفاعی بین واشنگتن و ریاض به حالت عادی درآورد.

مقامات عربستان در روز جمعه به کاخ سفید اعلام کردند تولید خود را در سال آینده در جهت رسیدن به این قرارداد افزایش می‌دهند. افزایش تولید عربستان می‌تواند تا حدی کمبود نفت در بازار را پس از ماه‌ها کاهش عرضه از سوی این کشور و همچنین روسیه برطرف کند.

اما عادی شدن روابط بین عربستان و رژیم صهیونیستی اقدامات اخیر در جهت تنش زدایی بین عربستان و ایران را به مخاطره می‌اندازد. تحلیلگران نگرانند درگیری ایران عرضه نفت را مختل کند. طبق گفته تحلیلگران اگر درگیری بین رژیم صهیونیستی و فلسطین ایران را هم دخیل کند حدود 3 درصد از عرضه جهانی نفت به خطر می‌افتد.

در صورت گسترده شدن درگیری‌ها حمل و نقل نفت از تنگه هرمز که حدود 20 درصد از عرضه جهانی نفت را کنترل می‌کند تحت تاثیر قرار می‌دهد.