تهاتر طلب 100 میلیارد دلاری صندوق توسعه از دو‌لت‌ها با چاه‌های نفت‌
تهاتر طلب 100 میلیارد دلاری صندوق توسعه از دو‌لت‌ها با چاه‌های نفت‌
رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی امروز گفت: قرار است در قبال طلب 100 میلیارد دلاری خود از دولت‌ها، میادین مشترک و یا چاه‌های نفت که از بازدهی افتاده‌اند را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بگیریم و استخراج کنیم و به تدریج این طلب وصول شود.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»مهدی غضنفری امروز در نشست خبری اظهار داشت: در 10 سال عمر صندوق توسعه ملی 100 میلیارد دلار از دولت‌ها طلب داریم؛ در این‌باره طرحی به مجلس دادیم که به تصویب مجلس رسید، قرار است در قبال طلب 100 میلیارد دلاری خود، میادین مشترک و یا چاه‌های نفت که از بازدهی افتاده‌اند را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بگیریم و استخراج کنیم و به تدریج این طلب خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ وصول کنیم.

وی تأکید کرد: صندوق توسعه ملی مانند بانک‌ها و صندوق بازنشستگی قصد بنگاه‌داری ندارد و ما می‌خواهیم با سرمایه‌گذاری‌های مشترک و بنگاه‌سازی طلب خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از دولت وصول کنیم.

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی اظهار داشت: صندوق توسعه ملی فقط یک ساختمان پنج طبقه با 100 نیرو است و ما نمی‌خواهیم وارد بنگاه‌داری شویم، بلکه یک نهاد مالی هستیم و می‌خواهیم با کمک بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران به ایجاد بنگاه‌های جدید و سرمایه‌گذاری جدید کمک کنیم و در عین حال سرمایه صندوق توسعه ملی هم برگردد.

غضنفری افزود: در 10 سال گذشته این صندوق 364 طرح را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پشتیبانی کرده و 36 میلیارد دلار منابع به بخش خصوصی و نهادهای عمومی داده است که از این رقم فقط 5 میلیارد دلار بازپرداخت شده که عمده آن هم در دولت سیزدهم بازپس گرفته شده و 13.3 میلیارد دلار از اقساط سررسید شده معوق شده است.

وی اضافه کرد: این عدم بازپرداخت‌ها خودش را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در ناترازی برق و گاز نشان می‌دهد چون اجازه سرمایه‌گذاری در نیروگاه‌ها و منابع نفتی نداده است.

* 2 میلیارد دلار در نیروگاه‌های تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری می‌کنیم

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی اظهار داشت: در دو سال آینده تعهد کرده‌ایم با 2 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در نیروگاه‌های تجدیدپذیر 4500 مگاوات برق جدید ایجاد کنیم که 75 درصد از منابع صندوق توسعه ملی و 25 درصد آورده بخش خصوصی خواهد بود. همچنین 15 هزار مگاوات برق تجدیدپذیر با سرمایه‌گذاری 5 میلیارد دلار به روش سرمایه‌گذاری مشترک انجام خواهد شد.

غضنفری افزود: اگر در 10 سال گذشته منابع صندوق توسعه ملی برگشت شده بود، الان یک صندوق 500 میلیارد دلاری داشتیم درحالی‌که الان 100 میلیارد دلار از دولت طلب داریم.

وی اضافه کرد: ما طرح‌هایی مصوب کرده‌ایم که با روش سرمایه‌گذاری مشترک 50 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در طرح‌های نیروگاهی و نفت و گاز خواهد بود که سهم صندوق توسعه ملی 23 میلیارد دلار خواهد بود، همچنین در زمینه آب شیرین‌‌‌سازی و انتقال آب دریا به فلات مرکزی، سرمایه‌گذاری خواهد شد.

مدیرعامل صندوق توسعه ملی همچنین گفت: 2.5 میلیارد دلار برای آب شیرین‌سازی استفاده خواهد شد که 1.8 میلیارد دلار به طرح خط اول انتقال آب خلیج فارس از صندوق توسعه ملی اختصاص داد‌ایم.