تولید انرژی سبز به ۲۰ هزار مگاوات می‌رسد
تولید انرژی سبز به ۲۰ هزار مگاوات می‌رسد
وزارت نیرو در حال حاضر مجوز احداث ۴۰۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی را گرفته است و طبق برآوردهای صورت گرفته تا سال ۱۴۰۶ ظرفیت تولید انرژی‌های تجدیدپذیر به ۲۰ هزار مگاوات می رسد.

به گزارش «نبض انرژی» اکنون حدود ۱۰۲۰ مگاوات نیروگاه‌ تجدیدپذیر در کشور وجود دارد که ۸۰۰ مگاوات آن بادی و خورشیدی است، با این وجود وزارت نیرو مجوز احداث ۴۰۰۰ نیروگاه مگاوات خورشیدی را اخذ کرده که ۳۰۰۰ مگاوات آن به مرحله مناقصه رسیده و سرمایه‌گذارهای آن مشخص شده است و تا سال آینده ۱۰۰۰ مگاوات تولید برق از این محل خواهیم داشت.

همچنین براساس مصوبه‌ای که از وزارت نیرو به ساتبا ابلاغ شده است، صنایع انرژی بر که تمایل به احداث نیروگاه تجدیدپذیر دارند، می‌توانند با شرایط ویژه‌ای از برق تولیدی خود بهره‌مند شوند. این مصوبه بدین صورت است که برقی را که نیروگاه تجدیدپذیر به صورت منحنی تولید می‌کند به شکل هموار، پایدار و با تضمین عدم قطعی در ۲۴ ساعت به صنایع تحویل می‌دهد تا مشکلی در تولیدات نداشته باشند.

برای احداث نیروگاه خودتامین، یک قرارداد سه جانبه بین ساتبا، توانیر و صاحب صنعت امضا خواهد شد و به آن‌ها تضمین داده می‌شود که به اندازه میزان تولید انرژی تجدیدپذیر، برق هموار و پایدار دریافت کنند و همچنین در زمان محدودیت و قطعی برق، آن‌ها هیچگونه قطعی به میزان برقی که تولید کرده‌اند، نداشته باشند.

تاکنون صنایع حدود۲۰۰۰ مگاوات پروانه احداث نیروگاه خودتامین برق گرفتند و به دنبال مجوزهای مربوطه از قبیل محیط زیست، زمین و اتصال به شبکه برق هستند تا شروع به احداث نیروگاه کنند و همچنین حدود ۷۰۰ مگاوات نیز در حال مذاکره است که پس از تایید هیئت مدیره صنایع، برای‌ آن‌ها نیز پروانه صادر خواهد شد.

طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته برای سال ۱۴۰۶ حدود ۲۰ هزار مگاوات انرژی‌های تجدیدپذیر و برای سال ۱۴۱۰ حدود ۵۰ هزار مگاوات از این محل تولید خواهد شد، افزایش امنیت انرژی، رفع ناترازی تولید و مصرف در فاصله زمانی کمتر، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و حفظ محیط زیست با کاهش سوخت‌هایی مانند مازوت، افزایش راندمان انرژی و … ازجمله موضوعات مهمی هستند که ما را به سمت استفاده بیشتر از انرژی‌های تجدیدپذیر سوق می‌دهد.

در سال ۱۳۹۱ حدود ۶۰ میلیارد سوخت مصرف شد تا نیروگاه‌های حرارتی بتوانند برق تولید کنند که از این ۶۰ میلیارد حدود ۳۸ میلیارد گاز و مابقی گازوئیل و مازوت بوده است، اما اکنون پس از ۱۰ سال ۸۸ میلیارد مترمکعب سوخت معادل استفاده کردیم که حدود ۷۰ میلیارد آن گاز بود.

در واقع ظرف ۱۰ سال ۵۰ درصد به تولید انرژی نیروگاه‌های حرارتی اضافه شده و ۵۰ درصد نیز به سوخت معادل مصرفی ما اضافه شده، سال قبل نیز حدود ۷۰ میلیارد مترمکعب سوخت مصرف شد؛ اینکه نهایت گازی که می‌تواند سالانه به وزارت نیرو تحویل داده شود، حدود ۷۵ میلیارد مترمکعب است و مابقی این گاز باید صرف مصارف خانگی و صنعت و غیره شود، درواقع وزارت نیرو نمی‌تواند بدون توجه به موضوع تجدیدپذیر ادامه حیات دهد.

طبق پیش‌بینی انجام شده در سال ۱۴۱۰ به میزان  ۱۲۵ میلیارد مترمکعب سوخت معادل نیاز است که اگر در بهترین حالت ۸۰ میلیارد آن با گاز تامین شود، باید مابقی از طریق گازوئیل و مازوتی که آسیب‌های زیست محیطی بسیار و آسیب به تجهیزات نیروگاهی و بالا بردن هزینه تعمیرات را به دنبال دارد، استفاده شود، بنابراین شرایط طوری است که باید حتما موضوع تجدیدپذیرها را جدی بگیریم.

منبع: ایسنا