ماجرای مجوز پتروشیمی میانکاله به کجا رسید؟
ماجرای مجوز پتروشیمی میانکاله به کجا رسید؟
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی درباره پتروشیمی میانکاله گفت: مجوزی که از ابتدا برای این مجتمع صادر شده بود با عنوان امیآباد بود نه میانکاله. سازمان محیط زیست باید فرآیندهای مربوط به احداث مجتمع را صادر کند و ما به‌عنوان شرکت ملی صنایع پتروشیمی ملزم هستیم درصورتی که دیگر مجوزها را دریافت کنند، تسهیلات لازم را به این مجتمع‌ها ارائه کنیم.

به گزارش خبرنگار«نبض انرژی» یکی از پروژه‌هایی که از ابتدای مطرح شدن طرح با حرف و حدیث‌هایی مواجه بود احداث پتروشیمی میانکاله بوده که از زمان مطرح شدن با مشکلاتی مواجه بوده است؛ چرا که عده ای براین باورند که ساخت آن مشکلات زیست محیطی را نیز به دنبال خواهد داشت.

از سوی دیگر یکی از مباحث مهم مطرح شده در این خصوص نبود مجوزهای قانونی برای ساخت آن است این درحالیست که برخی از مسئولان اذعان براین دارند که پتروشیمی میانکاله مجوزهای لازم را دریافت کرده است.

در همین راستا علی سلاجقه رئیس سازمان محیط زیست  چند روز پیش در واکنش به اظهارات استاندارد مازندران و سازمان بارزسی در خصوص مجوزهای پتروشیمی گفت: پتروشیمی میانکاله هیچ مجوزی از سوی این سازمان محیط زیست ندارد.

همچنین مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی درباره پتروشیمی میانکاله نیز گفته است؛ مجوزی که از ابتدا برای این مجتمع صادر شده بود با عنوان امیآباد بود نه میانکاله. سازمان محیط زیست باید فرآیندهای مربوط به احداث مجتمع را صادر کند و ما به‌عنوان شرکت ملی صنایع پتروشیمی ملزم هستیم درصورتی که دیگر مجوزها را دریافت کنند، تسهیلات لازم را به این مجتمع‌ها ارائه کنیم.

در ادامه جواد اوجی وزیر نفت درباره تازه‌ترین اقدام‌ها درباره پتروشیمی میانکاله یادآور شد: هر طرحی که در کشور مجوز سازمان حفاظت محیط زیست را دریافت کرده باشد، عملیاتی خواهد شد.

گفتنی است ؛ سابقهٔ حفاظت میانکاله به سال ۱۳۴۸ می‌رسد که به عنوان منطقه حفاظت‌شده تعیین شد. در سال ۱۳۵۴ میانکاله، خلیج گرگان و تالاب‌های اطراف آن به عنوان یکی از نخستین تالاب‌های بین‌المللی در کنوانسیون رامسر به ثبت رسید و در همان سال درجهٔ حفاظتی آن به «پناهگاه حیات وحش» ارتقاء داده شد و یک سال بعد نیز یونسکو آن را به عنوان «ذخیره‌گاه طبیعی زیست‌کره» اعلام کرد.

میانکاله شبه جزیره‌ای است در منتهی‌إلیه جنوب شرقی دریای خزر، در دوازده‌کیلومتری شمال شهر بهشهر واقع در استان مازندران ایران است. مساحت آن بیش از ۶۸ هزار هکتار و ارتفاع آن بین ۱۵ تا ۲۸متر کم‌تر از سطح دریای آزاد است. شبه جزیره میانکاله، خلیج گرگان و جزیره آشوراده بخشی از پناهگاه حیات وحش میانکاله است. شبه جزیره میانکاله به همراه خلیج گرگان در زمره پناهگاه‌های حیات وحش کشور می‌باشند که به علت اهمیت زیاد آن به عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره در جهان ثبت گردیده است و به علت وجود پوشش‌های درختچه‌ای و امنیت کافی، محل زیست دائمی قرقاول خزری و دراج نیز می‌باشد. پوشش گیاهی و جانوری ویژه و چشم‌اندازهای طبیعی و متنوع آن به ویژه در منطقه ساحلی، این محدوده را یکی از قطب‌های مهم گردشگری در استان گلستان و شمال کشور مبدل کرده است.

تالاب میانکاله بخشی از این شبه جزیره است و در سوی غرب میانکاله آشوراده قرار دارد. این تالاب اولین تالاب بین‌المللی ثبت شده در فهرست تالاب‌های کنوانسیون رامسر است. در این تالاب که ۱۰۰ هزار هکتار مساحت دارد ۴۰ گونه پرنده زندگی می‌کنند.

زمین‌های آن مجموعه‌ای از شنزارهای ساحلی، زمیان‌های باتلاقی، آبگیرها، مرداب جنگلی با پوشش درختچه‌های گز، جنگل انارستان، بوته‌های تمشک و زمین‌های پست و گره‌افتاده هستند.