محصولات پایین‌دستی پی‌وی‌سی تا ۷ برابر ارزشمندتر است
محصولات پایین‌دستی پی‌وی‌سی تا ۷ برابر ارزشمندتر است
مدیرعامل پتروشیمی اروند با اشاره به سهم قابل‌توجه این شرکت در تأمین پی‌وی‌سی کشور، گفت: یکی از چالش‌های ما تک بودن این صنعت در کشور است و با هر اختلالی در جریان تولید افزون‌بر توقف تولید اروند، سایر شرکت‌هایی که خوراک خود را از ما دریافت می‌کنند هم دچار مشکل خواهند شد.

به گزارش«نبض انرژی» محمدرضا کریمی در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست با اشاره به فضایی که در نمایشگاه ایران پلاست برای ارتباط با مشتریان وجود دارد، افزود: بسیاری از نیازها و خواسته‌های مشتریان تنها در تعامل رودررو در محیط نمایشگاهی مطرح می‌شوند و ما نتایج خوبی از این تعامل و حضور در نمایشگاه به دست می‌آوریم.

وی به انحصاری بودن بخش زیادی از محصولات پی‌وی‌سی این شرکت اشاره و اظهار کرد: ۵۰ درصد محصول پی‌وی‌سی موردنیاز کشور را پتروشیمی اروند تولید و خوراک مورد نیاز سایر شرکت‌های فعال در زمینه پی‌وی‌سی را هم تأمین می‌کند. محصول پی‌وی‌سی در ۱۷ صنعت از جمله صنعت ساختمان مصرف دارد و به‌ازای هر یک متر کار در ساختمان ۲.۵۴ کیلوگرم پی‌وی‌سی مصرف می‌شود.

مدیرعامل پتروشیمی اروند یکی از چالش‌های عمده پتروشیمی اروند را تک بودن محصول و به‌نوعی انحصاری بودن آن مطرح کرد و ادامه داد: همواره یکی از نگرانی‌های خود ما، شرکت ملی صنایع پتروشیمی و هلدینگ خلیج‌فارس این بوده است که اگر مشکلی برای این مجموعه به وجود بیاید در روند تولید محصول نهایی خلل وارد می‌شود چرا که افزون‌بر این شرکت، شرکت‌های تولیدکننده دیگر پی‌وی‌سی هم با مشکل مواجه می‌شوند.

کریمی به نقش حمایتی و آینده‌نگری شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس و شرکت ملی صنایع پتروشیمی اشاره کرد و گفت: از چندی قبل پروژه واحد کلر پتروشیمی بندر امام از سوی هلدینگ خلیج‌فارس آغاز شده تا نگرانی کمتری از تک بودن شرکت اروند وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه در این سال‌ها دامنه‌های سختی را گذرانده‌ایم تا به نزدیکی قله برسیم، افزود: روزهایی بود که برای تأمین تجهیزات، احداث و نصب مشکلات زیادی داشتیم و حتی پمپ آب را از خارج کشور وارد کردیم و یا در هنگام نصب، لایسنسور حضور نداشت و با کمک شرکت‌های ایرانی راه‌اندازی را انجام دادیم و امروز به جایی رسیده‌ایم که می‌توانیم همه بخش‌ها را خودمان در داخل کشور اجرایی کنیم.

مدیرعامل پتروشیمی اروند با تأکید بر اینکه هنوز هم مشکلات تمام نشده؛ اما صنعت پتروشیمی خستگی‌ناپذیر است، ادامه داد: صنعت پتروشیمی صنعتی همه‌جانبه است و برای توسعه یک بخش سایر بخش‌ها هم باید توسعه داشته و امکان همراهی وجود داشته باشد. گروه دیگری که باید در مسیر توسعه مورد توجه و حمایت باشند مشتریان در صنایع پایین‌دستی هستند.

کریمی با اشاره به سابقه ۲۳ساله خود در صنایع پتروشیمی، تصریح کرد: رشد صنایع پایین‌دستی در چند سال اخیر چشمگیر بوده است. تصور کنید اگر بتوانیم به‌جای فروش پی‌وی‌سی به قیمت هزار دلار، محصولات پایین‌دستی آن را با قیمت‌هایی بیش از ۶ تا ۷ هزار دلار بفروشیم چه مقدار سود و اشتغال‌آفرینی را شاهد خواهیم بود.

وی با بیان اینکه پتروشیمی اروند با ۱.۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری حدود ۲۵۰۰ نفر نیروی غیرمستقیم را مشغول به‌کار کرده است، یادآور شد: با توسعه صنایع پایین‌دستی می‌توان ۲۰ هزار اشتغال را ایجاد کرد بنابراین مسئولیت صنعت پتروشیمی سخت‌تر می‌شود.