ظرفیت پالایشی ستاره خلیج‌فارس به ۴۵۵ هزار بشکه افزایش یافت
ظرفیت پالایشی ستاره خلیج‌فارس به ۴۵۵ هزار بشکه افزایش یافت
مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس گفت: از زمان راه‌اندازی این پالایشگاه تاکنون با اجرای طرح‌های افزایش ظرفیت و تنگنازدایی از واحدهای عملیاتی، ظرفیت پالایشی این شرکت از ۳۶ هزار بشکه به ۴۵۵ هزار بشکه در روز رسیده است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» به نقل از روابط عمومی شرکت پالایش نفت ستاره خلیج‌فارس، علیرضا جعفرپور بروجنی روز چهارشنبه در تشریح این خبر، با اشاره به اینکه در حال حاضر خوراک این پالایشگاه ۴۲ هزار بشکه در روز است، افزود: شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس ظرفیت تولید روزانه ۴۰ میلیون لیتر بنزین، ۱۶ میلیون لیتر نفت گاز و نفت سفید و یک‌هزار و ۵۰۰ تن گاز مایع و محصولاتی دیگر از جمله گوگرد، انواع نفتا و حلال‌ها را دارد.

وی با بیان اینکه این پالایشگاه با داشتن سهم ۴۰ درصدی از ظرفیت تولید بنزین ایران، بزرگ‌ترین تولید کننده بنزین کشور است، اظهار کرد: این پالایشگاه ماموریت بزرگ تولید حداکثری و تامین فرآورده راهبردی بنزین مورد نیاز کشور را برعهده دارد و از دستاوردهای ارزشمند نفت ستاره خلیج‌فارس در سال ۱۴۰۱ افزایش بی‌سابقه تولید فرآورده به‌واسطه تنگنازدایی از واحدهای بنزین‌سازی است.

مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس ابراز کرد: یکی دیگر از بزرگترین دستاوردهای پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس در سال گذشته افزایش تولید بنزین به میزان پنج درصد بود و در سال ۱۴۰۱ میزان تولید بنزین این پالایشگاه به عدد بی‌سابقه ۱۳ میلیارد لیتر رسیده است.

جعفرپور بروجنی یادآورشد:راه‌اندازی واحد تصفیه هیدروژنی نفت گاز و اجرای پروژه ملی صادرات دریایی گاز مایع برای افزایش تولید و کیفیت فرآورده‌های بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان نیز در دولت سیزدهم رقم خورد.

بزرگترین دستاوردهای پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس در سال گذشته افزایش تولید بنزین به میزان پنج درصد بود و در سال ۱۴۰۱ میزان تولید بنزین این پالایشگاه به عدد بی‌سابقه ۱۳ میلیارد لیتر رسیده است.

وی ادامه داد: ستاره خلیج‌فارس در سال ۱۴۰۱ با سهم ۶۵ درصدی در برداشت میعانات گازی از میدان مشترک پارس جنوبی نقش برجسته‌ای را در تضمین تولید پایدار گاز ایران اسلامی ایفا کرد و سهم ۱۹ درصدی در ظرفیت پالایش کشور داشته که حاصل آن تولید ۳۶ درصد بنزین، ۱۳ درصد نفت گاز، ۱۸ درصد نفت سفید و ۱۵ درصد گازمایع است.

مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس اضافه کرد: در این مدت این پالایشگاه در راستای تکیه بر توان داخلی با برگزاری رویداد تقاضامحور اقدام به شناسایی شرکت‌های توانمند دانش‌بنیان کرد تا با استفاده از ظرفیت‌های موجود و توان آن‌ها نسبت به رفع نیازهای فناورانه پالایشگاه اقدام کند.

تبدیل ۱۰۰ هزار بشکه نفت گاز معمولی به یورو پنج

جعفرپور بروجنی با بیان اینکه افزایش ظرفیت ۱۰۰ هزار بشکه‌‍ای شیرین سازی انواع فرآورده‌های نفتی در این پالایشگاه اجرایی شده است، خاطرنشان کرد: برای تکمیل چرخه تولیدات پالایشگاه جهت ایجاد توازن در تولید نفت گاز یورو پنج، رعایت تعهدات زیست‌محیطی و ایجاد سودآوری، راه‌اندازی واحد تصفیه هیدروژنی نفت گاز مرحله دوم در دستورکار قرار گرفت و این واحد با ظرفیت تولید روزانه ۴۲ هزار بشکه نفت گاز یورو پنج در مدار تولید قرار گرفت.

وی وظفیه مهم این شرکت را تامین بخش زیادی از سبد سوخت کشور برشمرد و یادآورشد: با تغییر کاربری واحد تصفیه هیدروژنی نفت گاز مرحله یک از نفتا به نفت گاز و همچنین افزایش ظرفیت این واحد، تمامی نفت گاز تولیدی از گرید معمولی به یورو ارتقا یافته است و میزان تولید نفت گاز و نفت سفید این پالایشگاه به میزان ۱۰۰ هزار بشکه با کیفیت یورو پنج ارتقا یافت تا پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس به جمع تولیدکنندگان نفت گاز یورو بپیوندد.

پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج‌فارس که نام رسمی آن شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس است، به‌عنوان نخستین پالایشگاه طراحی شده براساس خوراک میعانات گازی با ظرفیت ۳۶۰ هزار بشکه در روز شامل واحدهای تقطیر، پالایش گاز مایع، تبدیل کاتالیستی، پالایش نفتا، ایزومریزاسیون، پالایش نفت سفید و نفت گاز با هدف تولید بنزین، گازوییل، گاز مایع و سوخت جت در کنار پالایشگاه نفت بندرعباس ساخته شده‌ است. خوراک مورد نیاز این پالایشگاه با یک خط لوله به طول بیش از ۴۸۵ کیلومتر از پالایشگاه‌های گاز پارس جنوبی تامین شده‌است.

اما آنچه مهم است اینکه عملیات ساخت پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس که عنوان بزرگ‌ترین پالایشگاه میعانات گازی جهان را با خود یدک می‌کشد، فعالیت رسمی خود را اردیبهشت ۹۶ از سال در اوج تحریم‌ها آغاز کرد که در زمینی به مساحت ۷۰۰ هکتار قرار دارد.