بومی سازی 85 درصد علوم در صنعت پتروشیمی
بومی سازی 85 درصد علوم در صنعت پتروشیمی
دبیر هفدهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست گفت: تا پایان دولت سیزدهم ما تمام کاتالیست‌ها و علوم این صنعت را بومی سازی خواهیم کرد. تاکنون ۸۵ درصد علوم این صنعت را بومی‌سازی کردیم.

فرید دوستی دبیر هفدهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست، در گفتگو با خبرنگار«نبض انرژی» با اشاره به این نمایشگاه اظهار کرد: ما برای برگزاری این نمایشگاه از اول سال شروع به برنامه‌ریزی کردیم تا بتوانیم این نمایشگاه را به نحو احسن اجرا کنیم. با پیگیری‌های صورت گرفته متوجه شدیم که یکی از نقاط ضعف شانزدهمین نمایشگاه ایران پلاست به دلیل تحریم ها تبلیغات بود، بنابراین ما در نمایشگاه سالجاری با گسترش فعالیت ها و تبلیغات توانستیم شرکتهای خارجی را دعوت کنیم. در دوره گذشته ۸ شرکت خارجی حضور داشت که امسال۲۱۰ شرکت خارجی حضور دارند.
وی تصریح کرد: اینکه بعضی از مردم می‌گویند که دولت مردمی نمی‌تواند ارتباط برقرار کند یا و گفتمان بین‌المللی را بلد نیست مصداق بارز آن همین گفتمان بین‌المللی در هفدهمین نمایشگاه ایران پلاست است که از ۱۵ کشور حضور دارند.
دوستی افزود: ما در دوره گذشته فضای کامل نمایشگاه را پای کار نبرده بودیم تنها حدود ۲۰ هزار متر مربع بود؛ اما امسال ۷۰ هزار متر مربع به این نمایشگاه اختصاص دادیم. امسال هزار و ۱۷۰ شرکت پیش ثبت نام کردند که از این تعداد چیزی حدود ۵۷۰ تا ۶۰۰ شرکت را جانمایی کردیم. یکی از دیگر از نقاط قوت نمایشگاه ایران پلاست این بود که با درایت مهندس شاهمیرزایی که روی ساخت داخل پافشاری کردیم تا جاییکه۸۰ تا ۹۰ درصد این شرکت ساخت داخل را انجام می‌دهند. براساس فرمایشات رهبری شما باید از ساخت وطن و داخل حمایت کنید.
دوستی ادامه داد: امسال نمایشگاه مجازی را برای شرکت‌هایی که بنا به دلایلی نتوانستند در این نمایشگاه حضور داشته باشند، راه‌اندازی کردیم و برنامه اختتامیه را در این فضا برگزار خواهیم کرد. تمام خدمات رایگان است و با دو زبان طراحی شده و تلاش است که پنج زبانه کنیم.
دبیر این نمایشگاه گفت: پیام اصلی این نمایشگاه برای کشورهای غربی که تمام توطئه ها را انجام می‌دهند این است که به قول رهبری کور خواندند و هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند ما در عمل نشان می‌دهیم و پای کار هستیم.
وی افزود: نکته اساسی که می تواند به حوزه خام فروشی محصولات جلوگیری‌ کند علم و دانش در این بخش است به همین منظور باید لایسنس را داشته باشیم یکی از درایت های مهندس شاهمیرزایی در بدو ورود به شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران و حضور در پژوهش و فناوری و قولی که دادند تا پایان دولت سیزدهم ما تمام کاتالیست‌ها و علوم این صنعت را بومی سازی کنیم. تاکنون ۸۵ درصد علوم این صنعت را بومی‌سازی کردیم. این در حالیست که کشورهای خارجی باور نمی‌کنند ایران این توانایی‌ها را دارد. به جرات می‌توان گفت که تمام لایسنس‌ها و تجهیزات خاص را ما صادر می‌کنیم.
دوستی تصریح کرد: اصلی‌ترین نکته‌ پایین بود ریسک پذیری در صنعت پتروشیمی است و تنها صنعتی است که ارزآوری بالای دارد و تنها صنعتی که تحریم‌ها را دور می‌زند و تنها صنعتی بوده که ارز کشور را تامین کند. جلوی بسیاری از فشارهای اقتصادی را گرفته است.پس نامحسوس و پنهان این صنعت سر سفره مردم است.
وی افزود: ایران پلاست تخصصی نیست و همه مردم می‌توانند از آن بهره‌مند شوند. همچنین باید روی زنجیره ارزش افزوده کار کرد تا به محصول نهایی دست پیدا کرد و سود بیشتری را عاید کشور کرد.
دوستی افزود: همچنین یکی از افتخارات شرکت ملی پتروشیمی فروش اعتباری به شرکت‌های صنایع پایین دستی است تا خوراک مورد نیاز خود را تامین کنند. در سال گذشته این فروش اعتباری ۱۰۰ میلیارد تومان بوده که اکنون به ۶ همت رسیده است.
وی خاطرنشان کرد: نکته اساسی در این نمایشگاه این است که بخشی را به عنوان پلاست جابز را طراحی کردیم تا متخصصان و فارغ‌التحصیلان پتروشیمی را احصا و به صنعت پتروشیمی معرفی کنیم. از همین جا دعوت می‌کنم که طرح‌های خود را در پلاست جابز ثبت کنند.