کاهش تولید اوپک‌پلاس برای ثبات بازار نفت ضروری است
کاهش تولید اوپک‌پلاس برای ثبات بازار نفت ضروری است
وزیر انرژی عربستان توافق کاهش عرضه اوپک‌پلاس را برای برقراری ثبات در بازارهای جهانی نفت ضروری دانست.

به گزارش خبرنگار«نبض انرژی» به نقل از خبرگزاری رویترز از کلگری، عبدالعزیز بن سلمان روز دوشنبه (۲۷ شهریورماه) در کنگره جهانی نفت کلگری کانادا ضمن دفاع از توافق کاهش عرضه ائتلاف تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و غیر اوپک (اوپک‌پلاس) در بازارهای جهانی نفت گفت: بازارهای جهانی انرژی برای محدود کردن نوسان‌ها به مقررات ساده‌ای نیاز دارند.

وی با اشاره به ابهام‌های موجود درباره تقاضای چین، رشد اقتصادی اروپا و اقدام‌های بانک‌های مرکزی برای مقابله با تورم در پاسخ به پرسشی درباره تقاضای نفت چین اظهار کرد: وضع هنوز بد نیست. این موضوعی مهم است، اما هنوز وضع مشخص نیست.

عربستان سعودی (روزانه یک میلیون بشکه) و روسیه (روزانه ۳۰۰ هزار بشکه) پنجم ۵ سپتامبر (۱۴ شهریورماه) کاهش عرضه داوطلبانه خود را در مجموع یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه تا پایان سال جاری میلادی تمدید کردند.

قیمت نفت در ماه‌های اخیر در بحبوحه کاهش عرضه بالا رفته و نگرانی‌های کشورهای مصرف‌کننده بزرگ مانند ایالات متحده آمریکا را از آسیب‌های اقتصادی افزایش داده است.

قیمت  نفت خام برنت در معاملات روز دوشنبه به ۹۵ دلار برای هر بشکه نزدیک شد و برخی تحلیلگران معتقدند رسیدن قیمت این شاخص به سطوح ۱۰۰ دلار به ازای هر بشکه اواخر امسال امکان‌پذیر است.

آژانس بین‌المللی انرژی روز چهارشنبه هفته گذشته (۲۲ شهریورماه) اعلام کرد کاهش‌های داوطلبانه به‌معنای کمبود عرضه قابل‌توجه بازار نفت در سه ماه چهارم سال جاری میلادی خواهد بود.

عبدالعزیز یادآور شد که پیش‌بینی‌های عرضه و تقاضا همیشه قابل اعتماد نیستند.

وی افزود: همیشه بهتر است از این شعار که وقتی به چشمم دیدم باور می‌کنم پیروی کنیم. هرگاه پیش‌بینی محقق شد ما می‌توانیم بیشتر تولید کنیم.

شاهزاده عبدالعزیز با اشاره به برآوردهای اخیر آژانس بین المللی انرژی درباره شرایط بازارهای انرژی و تقاضا برای سوخت‌های فسیلی گفت: آنها از یک نهاد پیش‌بینی‌کننده و ارزیاب بازارهای انرژی به یک مدافع سیاسی تبدیل شده‌اند.

وزیر انرژی عربستان تصریح کرد: ریاض خواهان تولید و تجارت هیدروژن و برق پاک است، اما نیاز به مشارکت با دیگر کشورها، خریداران و سرمایه‌گذاران دارد.