امضای ده‌ها میلیارد دلار تفاهمنامه در راستای تکمیل زنجیره ارزش/ تولید 550 گرید محصول پتروشیمی
امضای ده‌ها میلیارد دلار تفاهمنامه در راستای تکمیل زنجیره ارزش/ تولید 550 گرید محصول پتروشیمی
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از امضای ده‌ها میلیارد دلار تفاهم نامه در راستای تکمیل زنجیره ارزش پتروشیمی خبر داد و گفت: مذاکرات خوبی با نمایندگان کشورهای مختلف برای سرمایه گذاری در هاب‌های جدید پتروشیمی انجام گرفت.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» مرتضی شاهمیرزایی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در سومین روز از هفدهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست در یک نشست خبری با اشاره به عملکرد این صنعت اظهار کرد: صنعت پتروشیمی امروز گمنام نیست بلکه اکنون صنعت پتروشیمی بالنده ترین صنعت در صنایع دنیاست و در رتبه اول قرار دارد.
وی افزود: بعد از پیروزی انقلاب از 1.5 میلیون تن تولید محصولات پتروشیمی داشتیم که امروز به 92 میلیون تن تولید رسیده است و این در حالی است که در ابتدای انقلاب کاملا وابسته بودیم و امروز صد در صد بی نیازو خودکفا شدیم. امروز در طراحی و اجرای پروژه و بهره برداری و راه اندازی در خط مقدم دانش روز قرار داریم.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، افزود: در حوزه کالا و تجهیزات عمده و ماشین‌های دوار و سانتریفیوژها تماما از تولید داخل استفاده می‌شود و ما آماده ایم نیاز فنی و مهندسی دیگر کشورها را نیز تامین کنیم.
وی با تاکید بر لزوم بومی سازی کالاهای مورد نیاز صنعت نفت، گفت: بعد از طی یک مسیر 110 ساله در صنعت نفت امروز توانسته ایم کاتالیست را در کشور داخلی سازی کنیم.
وی با بیان اینکه پرهیز از خام فروشی و حرکت به سمت زنجیره نهایی در دستور کار ما قرار گرفته است، سیاست‌های اتخاذ شده در حوزه سرمایه گذاری منجر به این شد که ده‌ها میلیارد تفاهمنامه تبدیل به قرارداد شود و بخشی نیز در مرحله امضای قرارداد قرار دارند و بزودی تبدیل به پروژه سرمایه گذاری خواهد شد که منجر به ارتقای تولید در نفت و گاز خواهد شد.
شاهمیرزایی با اشاره به پروژه های صنعت پتروشیمی در برنامه هفتم و هشتم توسعه گفت: برای تکمیل زنجیره ارزش طرح های توسعه ایرا در دستور کار قرار دادیم تا محصولات جدید را در سبد محصولات قرار دهیم. در آغاز انقلاب تعداد محصولات کمتر از انگشتان دست بود امروز در 45سالگی انقلاب 550گرید انواع محصولات در سبد پتروشیمی قرار دارد که به خریداران و مشتریان داخل و خارج از کشور عرضه می شود.
وی با بیان اینکه سال گذشته عمده نیاز صنایع از پتروشیمی را تامین کردیم، گفت: معادل 10 میلیارد دلار از طریق سامانه بورس کالا به صنایع عرضه کردیم بنابراین حرکت عمودی از بالای زنجیره یعنی محصولات پایه به سمت انتهای زنجیره عمق است و این یک شعار نیست بلکه یک تکلیف، برنامه و راهبرد تخلف ناپذیر است.

وی افزود: بسیاری از صنایع تکمیلی و پایین‌دستی برای تکمیل خوراکشان و توسعه در گذشته مشکلاتی از جمله تأمین نقدینگی در ارزش داشتند، در این زمینه بی‌تفاوت نبوده‌ایم و از نزدیک کاستی‌ها را بررسی کردیم و مشاهدات شد که بالغ بر 63 درصد واحدهای فعال در صنایع تکمیلی مشکل تأمین نقدینگی در گردش داشتند و برای اولین بار توانستیم ده‌ها هزار میلیارد تومان را از محل فروش اعتباری، تأمین سرمایه در گردش کنیم.

وی ادامه داد: بالغ بر 28 هزار میلیارد تومان عرضه اعتباری در 5ماهه گذشته رقم خورد که در تأمین سرمایه شرکت‌های فعال بسیار موثر بود‌.

معاون وزیر نفت تصریح کرد: با کشورهای خارجی در زمینه احداث و صادرات خدمات فنی و مهندسی در زمینه پتروشیمی‌های فراسرزمینی در حال مذاکره هستیم.

وی افزود: موضوع خاموشی فلرها در مجتمع‌های پتروشیمی در دستور کار قرار دارد.

شاه میرزایی با بیان اینکه مجتمع‌های پتروشیمی فاضلاب‌های صنعتی را تسویه و بازیافت می‌کنند، گفت: صنعت پتروشیمی دیگر صنعتی آلاینده نیست و با استفاده از تکنولوژی‌های جدید، این صنعت، تبدیل به صنعتی سبز خواهد شد.

وی افزود: سال گذشته 16 میلیارد دلار فروش محصولات پتروشیمی را با بازارهای جهانی داشتیم که بالغ بر 14.5 میلیارد دلار آن در سامانه نیما عرضه شد.

وی ادامه داد: امسال رقم ارزآوری رشد بالایی نسبت به سال قبل نخواهد داشت چرا که عرضه داخلی افزایش داشته است، اما ظرفیت نصب‌ شده 92 میلیون تن است، درحالی که ظرفیت عملی تولید در سال 1401 حدود 70 میلیون تن بود که از جمله دلایل فاصله بین ظرفیت اسمی و ظرفیت عملی تولید،  نوسانات اقتصادی، محدودیت‌های تأمین خوراک در زمستان و پهنه گسترده صنعت پتروشیمی است.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه ظرفیت اسمی تولید پلیمرها در حاضر 8.8 میلیون تن است، گفت: در برنامه هفتم توسعه ظرفیت تولید محصولات پلیمری به 19 میلیون تن می‌رسد، که با توجه به اینکه پروژه ها در بخش خصوصی است، تلاش می‌کنیم رفع موانع برای سرمایه گذاران بخش خصوصی داشته باشیم و تا پایان دولت ظرفیت تولید محصولات پلیمری ما به حدود 11 میلیون تن خواهد رسید.

شاه میرزایی با اشاره به بازدید سفرای کشورهای مختلف از نمایشگاه ایران پلاست گفت: مذاکرات خوبی با نمایندگان کشورهای مختلف جهت توسعه همکاری‌ها در صنعت پتروشیمی به ویژه در هاب جدید پتروشیمی کشور در سواحل مکران صورت گرفت.