ارزش پروژه‌های آبرسانی جاسک در دولت سیزدهم ۱۰۴۴ میلیارد ریال است
ارزش پروژه‌های آبرسانی جاسک در دولت سیزدهم ۱۰۴۴ میلیارد ریال است
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان ارزش پروژه‌های تکمیل شده آبرسانی در جاسک طی ۲ ساله فعالیت دولت سیزدهم را یکهزار و ۴۴ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: ارزش پروژه‌های فعالی که در آینده نیز در این شهرستان مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد، سه هزار میلیارد ریال برآورد شده است.

به گزارش«نبض انرژی» عبدالحمید حمزه‌پور روز دوشنبه در جریان بازدید از پروژه‌های در دست اجرای آبرسانی شهرستان جاسک در جمع خبرنگاران افزود: شرکت آب و فاضلاب هرمزگان در راستای تحقق سیاست های دولت سیزدهم، برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای این شهرستان پیش بینی کرده است که به دلیل ظرفیت سد جگین در این شهرستان، اقدامات تاثیرگذاری از این محل پیش بینی شده است.

وی بیان کرد: در همین راستا روستاهای غرب جاسک نیز از محل سد جگین تامین آب می‌شوند که دارای آب پایدار و با کیفیتی است.

این مسوول اظهار کرد: در اجرای طرح آبرسانی آبفا برای جاسک، تمامی شهرها و روستاهای این شهرستان براساس اولویت، در قالب اجرای پروژه‌های جدید، توسعه آبرسانی و ایجاد ظرفیت‌های جدید پیش بینی لازم شده است که آینده امیدوار کننده‌ای پیش روی شرقی ترین شهرستان هرمزگان قرار داده است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده حوزه آبرسانی شهرستان جاسک در دولت سیزدهم افزود: با تکمیل مرحله نخست خط انتقال آب از ایستگاه پمپاژ «بهمدی» تا سه راهی «سهران»، جمعیتی افزون‌بر یکهزار و ۲۰۰ نفر در چهار روستا از اجرای این پروژه بهره‌مند شدند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان با اشاره به اینکه برای تکمیل این پروژه، اعتباری بالغ بر ۳۵۰ میلیارد ریال هزینه شده است، گفت: نیاز آبی مناطق یاد شده از سد جگین تامین می‌شود.

حمزه پور در ادامه به عملیات اجرایی خط انتقال مجتمع‌های «لیره‌ای»، «چراغ آباد» و «نامکن» اشاره کرد و گفت: در همین راستا یک مخزن ۲۵ و ۲ مخزن ۱۵ مترمکعبی نیز نصب و شبکه توزیع ۲ روستای «تار» و «نامکن» نیز با مجموع اعتبار ۷۴ میلیارد ریال اجرا شد.

وی گفت: با هدف تامین و پایداری آب روستای «لیره‌ای»، ۲.۴ کیلومتر شبکه توزیع با هزینه هفت میلیارد ریال اجرا و انشعابات آن نیز نصب شد.

وی همچنین از اجرای شبکه توزیع روستای «دمکا» و نصب انشعابات این روستا و روستای «زیگدف» خبر داد و گفت: برای اجرای این پروژه‌ها اعتباری افزون‌بر ۹۷ میلیارد ریال هزینه شده است.

حمزه‌پور افزود: در این مدت عملیات تجهیز و احداث ساختمان سرچاهی روستای «واجه قیر» نیز با اعتباری افزون‌بر ۱۴ میلیارد ریال به سرانجام رسید.

مدیرعامل آب و فاضلاب هرمزگان در ادامه به عملیات تکمیلی حفرچاه شماره چهار و کف شکنی چاه شماره ۲ مجتمع «سورک» خبر داد و گفت: برای اجرای این پروژه اعتباری افزون‌بر ۱۲ میلیارد ریال هزینه شده است.

وی همچنین به تکمیل یک باب مخزن هزار مترمکعبی «سورک» اشاره کرد و گفت: با هدف ذخیره و تامین آب مورد نیاز روستاهای «زیگدف»، «شمشی بالا»، «شمشی پائین»، «چنالی بالا»، «چنالی پائین»، «شم سیاهان»، «عبد»، «محمدآباد» و «گشمی» یک باب مخزن با گنجایش هزار مترمکعب با تلاش‌های انجام شده در قالب اعتبارات جهاد آبرسانی به پایان رسید.

حمزه پور با بیان اینکه این مخزن برای تامین نیاز آبی جمعیتی افزون‌بر چهار هزار و ۵۰۰ نفر در ۱۰ روستا مورد استفاده قرار می‌گیرد، افزود: برای احداث این مخزن یکهزار و ۴۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

مدیرعامل آبفا هرمزگان در تشریح جزئیات حجم عملیات پروژه‌های جهاد آبرسانی و محرومیت زدایی در جاسک نیز گفت: علاوه بر احداث مخزن یکهزار مترمکعبی، حدود ۲۰ کیلومتر خط انتقال و سه‌هزار و ۴۵۰ کیلومتر شبکه توزیع در شرق جاسک از محل این اعتبارات اجرا شده است.

وی افزود: براساس پیش بینی، ۱۷.۵ کیلومتر خط انتقال با اعتبار ۴۲ میلیارد ریال در غرب جاسک و ۱۴ کیلومتر خط انتقال به همراه ۶ کیلومتر شبکه توزیع با اعتبار ۲۰۰ میلیارد ریال اجرا خواهد شد.

حمزه پور در ادامه به دیگر پروژه‌های پیش بینی شده شهرستان جاسک اشاره کرد و افزود: در راستای سیاست‌های دولت برای توسعه مکران در محدوده شهرستان جاسک در حال حاضر پروژه‌های آبرسانی جاسک به ارزش سه هزار میلیارد ریال فعال است که با تکمیل آن، شاهد تحقق برنامه‌های دولت براساس برنامه‌های پیش بینی شده خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان تصریح کرد: پروژه‌های آبرسانی جاسک در قالب اعتبارات مجتمع روستایی، طرح توسعه مکران، جهاد آبرسانی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حال احداث است.

شهرستان جاسک در شرقی‌ترین نقطه استان هرمزگان به دلیل در مرکز بودن طرح توسعه سواحل مکران مورد توجه است و برای تسریع در تحقق برنامه٬های پیش بینی شده، نیازمند رسیدگی بیش از پیش به بخش آبرسانی است.

جاسک یکی از ۶ شهرستان بندری هرمزگان است که به علت واقع شدن در انحنای جغرافیایی استان و مجاورت با دریایی مَکُران و تنگه هرمز همواره دارای اهمیت بوده و در فاصله ۳۰۰ کیلومتری شرق بندرعباس واقع شده است.

جاسک مروارید دریای عمان و کانون وحدت و برادری بوده و تاکید رییس جمهور براین بوده که این منطقه بندری و سواحل مکران می‌تواند به نقطه‌ای برسد که مرکز اقتصادی، تجاری، داد و ستد و رونق تولید نه فقط برای هرمزگان و سیستان و بلوچستان؛ بلکه برای کشور شود.