بیش از ۱۱ میلیون یورو ارزش قرارداد شرکت نفت با ۲۴ شرکت دانش بنیان
بیش از ۱۱ میلیون یورو ارزش قرارداد شرکت نفت با ۲۴ شرکت دانش بنیان
مدیر پشتیبانی ساخت و تامین کالا شرکت ملی نفت به بیان توضیحاتی درباره دانش بنیان شدن صنایع نفتی پرداخت.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» برزو قنبری عدیونی – مدیر پشتیبانی ساخت و تامین کالا شرکت ملی نفت – در خصوص دانش بنیان شدن صنایع نفت گفت: این کارگروه در وزارت نفت تشکیل شده است تا در راستای تسهیل گری و سیاست گذاری کلان از شرکت های دانش بنیان و تسریع در راستای تولیدات بار اول شرکت های دانش بنیان فعالیت می کند.

وی ادامه داد: وزارت نفت سال گذشته رتبه اول در حمایت از تولیدات بار اول را داشته است. بیش از ۳۱۱ طرح به عنوان تولید بار اول تعریف شده و ۲۴ قرارداد منعقد شده که ۲.۳ دهم همت یعنی ۱۱ و نیم میلیون یورو ارزش این قراردادها بوده است.

وی گفت: وزارت نفت در دولت سیزدهم هدف گذاری کرد که مسائل فناورانه روی میز گذاشته شود و زمین بازی را در اختیار شرکت های دانش بنیان قرار دهیم. نیاز فناورانه شرکت ملی نفت توسط این شرکت ها تامین شد و شرکت های دانش بنیان محصولات ما را تولید کردند.

قنبری با حضور در یک برنامه تلویزیونی گفت: دستور العمل تولید بار اول در جهت تسریع در استفاده و انعقاد قرارداد با تولیدات بار اول است. این کارگروه در حوزه مالی و استفاده از صندوق های فناوری به تامین مالی شرکت های دانش بنیان کمک می کند.

مدیر پشتیبانی ساخت و تامین کالا شرکت ملی نفت خاطرنشان کرد: وزارت نفت برای اولین بار نیاز به تجهیزات خودش را در سامانه خودش در معرض دید عموم قرار داده و شرکت های دانش بنیان اگر ایده ای داشته باشند می توانند از طریق سایر شرکت های شرکت ملی نفت به ما اعلام کنند و وقتی طرح توجیهی کاملی از این شرکت های فناور و دانش بنیان اخذ و ارزیابی صورت بگیرد و محرز شود که پتانسیل ساخت دارند تامین اعتبار می شوند تا اقدام به ساخت این محصولات کنند.

قنبری افزود: ۱۴ پروژه جدید هم کلید خورده که توسط شرکت های دانش بنیان اجرا می شود و تاثیر به سزایی در ارتقا شرکت ملی نفت خواهد داشت. این تجهیزات شامل ساخت لوله های مقاوم در برابر خوردگی که سازنده آنها اروپایی ها هستند. برای تولید ۱۴ عدد توربو کمپرسور ۱۵ مگاوات با یک شرکت دانش بنیان قراداد بسته ایم که برای جمع آوری گازهای فلر و فشار افزایی لوله ها از آنها استفاده خواهیم کرد.

وی ادامه داد: لامپ های ال ای دی ضد انفجار که حجم بالای مصرف دارند نیز از جمله سفارشات ما به شرکت های دانش بنیان است. سیاست گذاری ما تجاری سازی این محصولات هم هست.

مدیر پشتیبانی ساخت و تامین کالا شرکت ملی نفت ایران افزود: سیاست گذاری کلان شرکت نفت استفاده از تولیدات داخلی و ملی است. لیست ۵۵۰ شرکت دانش بنیان در وزارت نفت برای انعقاد قرار داد وجود دارد. در سال گذشته آمار تولید بار اول ۳۱۱ طرح در شرکت ملی نفت ایران بوده که ۲۴ پروژه در حال اجرا بار اول داریم، شرکت ملی گاز ۵۹ طرح و شرکت ملی پالایش و پخش ۲۲۰ طرح داشته که ۴ مورد آن بار اول و شرکت ملی پتروشیمی چهار طرح داشته است.

وی ادامه داد: یکی از معضلات و مشکلات ما تولیدات دوار، توربین و کمپرسورها است و به همین دلیل طرح جایگزینی این تولیدات را مطرح کرده ایم. ما از هر طرح و ایده ای استقبال می کنیم و اگر با نیاز ما همخوانی داشته باشد، از آنها استفاده خواهیم کرد.