کاهش تولید نفت و میعانات گازی بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده نفت روسیه
کاهش تولید نفت و میعانات گازی بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده نفت روسیه
تولید نفت و میعانات گازی شرکت روسنفت روسیه به‌دنبال توافق اعضای ائتلاف اوپک‌پلاس، در سه ماه دوم سال جاری میلادی کاهش یافت.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» به نقل از خبرگزاری رویترز، شرکت روسنفت، بزرگترین تولیدکننده نفت روسیه، روز چهارشنبه (هشتم شهریورماه) اعلام کرد به‌دلیل توافق اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (اوپک‌پلاس) مبنی بر کاهش تولید، تولید نفت و میعانات گازی این شرکت در سه ماه دوم سال جاری در مقایسه با سه ماه نخست کاهش یافته است.

به گفته روسنفت، تولید سه ماه دوم این شرکت با ۲.۲ درصد کاهش به ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه در روز رسید، همچنین فروش این شرکت در نیمه نخست سال جاری میلادی به ۳ تریلیون و ۹۰۰ میلیارد روبل (۴۱ میلیارد دلار) رسید که به‌دلیل کاهش قیمت‌های نفت نسبت به سال گذشته میلادی بیش از یک چهارم کاهش داشته است.

با این حال، درآمد در سه ماه گزارش‌شده روسنفت با ۱۲.۱ درصد افزایش به ۲ تریلیون روبل رسید.

این شرکت روس همچنین روز سه‌شنبه بدون ارائه ارقام قابل‌مقایسه اعلام کرد درآمد خالصش بین ماه‌های ژانویه تا ژوئن به ۶۵۲ میلیارد روبل رسیده است.

سود شرکت‌های بزرگ نفتی جهان در سال جاری میلادی نسبت به سال ۲۰۲۲ حدود ۵۰ درصد کاهش یافته است. تنش بین روسیه و اوکراین سبب افزایش قیمت‌های نفت و گاز در سال ۲۰۲۲ شده بود.

شرکت بزرگ گازپروم روسیه نیز روز سه‌شنبه اعلام کرد که این شرکت در سه ماه دوم سال ۲۰۲۳ میلادی ۱۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون روبل زیان خالص داشته است، به‌دنبال کاهش شدید صادرات گاز به اروپا، سود خالص گازپروم در سال گذشته میلادی به یک تریلیون و ۳۰ میلیارد روبل رسید.