توسعه فازهای پارس جنوبی و میادین مشترک نفتی، از افتخارات بزرگ دولت است
توسعه فازهای پارس جنوبی و میادین مشترک نفتی، از افتخارات بزرگ دولت است
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، توسعه فازهای پارس جنوبی و میادین مشترک نفتی را از جمله افتخارات بزرگ دولت برشمرد و گفت: توجه وزارت نفت در ایجاد سرمایه جدید برای آیندگان بسیار ارزشمند و قابل احترام است.

به گزارش «نبض انرژی» پرویز محمدنژاد قاضی محله درباره عملکرد وزارت نفت از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم گفت: قالب درآمدهای کشور از محل نفت و انرژی تامین می شود، تحریم هایی که در سال های اخیر درگیر آن بودیم، موجب شد درآمدهای نفتی و گازی نزولی شود که این امر اثرات منفی بر اقتصاد و رشد کشور گذاشت.

وی تصریح کرد: دولت سیزدهم با برنامه ریزی های دقیق و فعال کردن دیپلماسی با کشورهای منطقه، آفریقا و آمریکای لاتین از یک سو و تمهیداتی که وزارت نفت در این حوزه انجام داد، صادرات نفت و محصولات پتروشیمی و درآمدهای نفتی را افزایش داد و در ادامه پول های بلوکه شده در کشورهای مختلف نیز آزاد شد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به موفقیت دولت در توسعه فازهای مختلف پارس جنوبی از جمله فاز ۱۱ و ۱۴ آن توضیح داد: یکی از افتخارات دولت سیزدهم، توسعه فازهای پارس جنوبی است که با استفاده از متخصصان داخلی توانست افزایش ظرفیت ایجاد کرده و بهره برداری درحوزه پتروشیمی را توسعه دهد.

وی با تاکید بر اینکه ارزش محصولات پتروشیمی کمتر از نفت نیست، اضافه کرد: پیش از شروع به کار دولت سیزدهم، حدود ۷۰ کشتی ال پی جی ایران در خلیج فارس بدون مشتری متوقف بودند. اما با فعالیت وزارت نفت در دولت فعلی این میزان توقف کشتی به حداقل ممکن رسیده تا فروش محصولات پتروشیمی، درآمدهای ارزی برای کشور به ارمغان بیاورد.

دولت سیزدهم مانع وقوع بحران کمبود گاز شد/ تراز منفی گاز از دولت قبل به ارث رسیده بود

محمدنژاد با اشاره به اهمیت سرمایه گذاری در زیرساخت های انرژی یادآور شد: بر اساس آمار کارشناسان، اگر دولت سیزدهم در این مدت اقدام به افزایش میزان فشار گاز نمی کرد، قطعا تا سال ۱۴۰۶ تولید گاز به کمتر از یک سوم فعلی می رسید و سبب ایجاد بحران می شد. ولی دولت قراردادی با کشور روسیه منعقد کرد تا چاه های گاز افزایش یابد. البته با گذشت زمان و اقدامات وزارت نفت فعلی، تراز منفی گاز که از دولت های گذشته به این دولت به ارث رسیده بود، به صفر خواهد رسید.

سهل انگاری دولت روحانی در اتمام پالایشگاه هویزه/ دولت سیزدهم تعلل دولت قبل را جبران کرد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درباره پیش راه‌اندازی فاز نخست پالایشگاه هویزه عنوان کرد: این پالایشگاه به دلیل موقعیت استراتژیکی که دارد، قرار بود در دولت قبل به سرانجام برسد که سهل انگاری در اتمام آن زیاد بود. ولی دولت سیزدهم با فعالیت ها و اقداماتی که در این مدت انجام داد، پیش راه اندازی فاز نخست این پالایشگاه را به سرانجام رساند تا بخشی از عقب ماندگی و تعلل دولت های قبل جبران شود.

نماینده مردم لنگرود در مجلس راه اندازی پالایشگاه هویزه را کار بزرگی توصیف کرد و گفت: در بازدیدهای میدانی نمایندگان از این پالایشگاه، اهمیت کار وزارت نفت بیش از گذشته دیده شد که می تواند تاثیر مهمی در میزان تولیدات حوزه پتروشیمی و ارز آوری برای کشور ایفا کند.

تلاش وزارت نفت و خارجه در احقاق حقوق ایران در میدان مشترک آرش

وی درباره توجه دولت به بهره برداری از میادین مشترک از جمله میدان آبی آرش توضیح داد: یکی از اشکالات اساسی دولت های قبل عدم توجه به میادین مشترک بود و از آنجا که برخی از کشورها حتی به فکر تصاحب زمین های یکدیگر هستند، بها دادن به میادین مشترک نفتی و گازی بیش از گذشته باید مورد توجه قرار گیرد تا جمهوری اسلامی حداقل سهم خود را از این میادین برداشت کند.

محمدنژاد خاطرنشان کرد: در دولت سیزدهم وزارت نفت و وزارت امورخارجه انجام رایزنی ها و اقدامات دیپلماتیک را به صورت جدی برای بهره برداری از میدان مشترک آرش( میدان نفتی مشترک آبی بین ایران، عربستان و کویت) دنبال می کنند و مجموعه نگرش دولت در این حوزه، ایجاد سرمایه جدید برای آیندگان است که این نگاه بسیار ارزشمند و قابل احترام محسوب می شود.

منبع: ایرنا