بنگاه‌های اقتصادی توانمند و خصوصی توان فعالیت در بالادست صنعت نفت را دارند
بنگاه‌های اقتصادی توانمند و خصوصی توان فعالیت در بالادست صنعت نفت را دارند
رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت گفت: مشارکت بخش خصوصی و غیردولتی در طرح‌ها و پروژه‌های بزرگی مانند توسعه مخزن سروک آذر به نفع اقتصاد کشور است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»به نقل از صندوق بازنشستگی صنعت نفت، عبدالحسین بیات، رئیس هیئت‌رئیسه این صندوق، روز یکشنبه (۲۹ مردادماه) در پانصدوچهل‌وچهارمین نشست هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت گفت: در برابر همه مسائل گروه صندوق‌ها مسئولیت داریم. مهم‌ترین محور این مسئولیت، حفظ و ازدیاد دارایی‌ها و منابع صندوق‌هاست که به‌طور امانت در اختیار صندوق قرار دارد. رویکرد ما از روز نخست شروع کار در صندوق‌ها، شفاف‌سازی بود. این موضوع تنها ناشی از سیاسی‌کاری نیست، بلکه تکلیف دینی است. به‌طور نمونه، اکنون با گذشت حدود دو سال همه ذی‌نفعان و عموم با نام و نشانی شرکت‌ها و پروژه‌های صندوق‌ها آشنایی دارند. راهبردها، رویکردها و مقدار کم یا زیاد کارهای توسعه و تولیدی را اعلام کردیم.

وی افزود: باید به‌طور مستمر راهبردها و روندها را به‌منظور رفع و تأمین نیاز جامعه ذی‌نفعان بهبود بخشید.

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت گفت: حضور بخش خصوصی و غیردولتی در طرح‌ها و پروژه‌های بزرگی مانند توسعه مخزن سروک آذر، به نفع اقتصاد کشور است، الگوی سروک آذر نمونه‌ای موفق از حضور بخش خصوصی در بخش‌های بالادست صنعت نفت است.

بیات افزود: باید بررسی شود در دولت‌های پیشین و تاکنون تا چه اندازه از منابع صندوق توسعه ملی از طریق بخش غیردولتی برای توسعه صنعت نفت به‌کار گرفته شده است.

وی با بیان اینکه در اقتصاد مردمی نباید انتظار داشت دولت‌ها تأمین‌کننده منابع باشند، گفت: باید تأمین منابع بخش خصوصی کارآمد از طریق صندوق توسعه ملی صورت گیرد تا بخش خصوصی بتواند با فعالیت مؤثر برای کشور ارزش‌افزوده ایجاد کند. فرآیند درست اقتصادی در عصر کنونی چنین ماهیتی دارد بنابراین با دیدگاه‌های اقتصادی به سبک پیشین (تأمین منابع از طریق دولت و کار از طریق بخش‌های غیردولتی) نمی‌شود انتظار پیشرفت و توسعه داشت، بلکه باید بخش‌های غیردولتی برای پیشبرد کارهای توسعه کشور هم تأمین منابع کنند و هم اجرای کارهای توسعه را به‌عهده گیرند، منتها صندوق توسعه ملی و بازارهای مالی و پولی باید به کمک بخش‌های غیردولتی بیایند.

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت افزود: دیدگاه‌های راهبردی رهبر انقلاب اسلامی در اصل ۴۴ قانون اساسی و اقتصاد مقاومتی ناظر به مباحثی برای چابک‌سازی و نظم‌بخشی به اقتصاد در چارچوب مردمی‌سازی آن است، از این ‌رو جایگاه دستگاه‌های دولتی، حاکمیتی و نظارتی است و شرکت‌هایی مانند عملیات اکتشاف نفت که غیردولتی هستند و در مسیر بهبود اقتصاد کشور و صنعت نفت گام بر می‌دارند، باید بتوانند از طرق مختلف تأمین منابع کنند و از صندوق توسعه ملی بهره‌مند شوند.

بیات در این نشست به اهتمام ویژه وزیر نفت نسبت به مقوله استقلال صندوق‌ها اشاره کرد و گفت: از وزیر نفت تشکر می‌کنم که در این دو سال در حفظ و تقویت استقلال صندوق نفت پیشگام و یاری‌رسان بود.

وی در اشاره‌ای کوتاه به پیامدهای منفی رعایت نکردن استقلال صندوق نفت گفت: در گذشته به‌دلیل توجه نکردن به استقلال صندوق‌ها بعضی منابع در شرایطی قرار گرفته بود که برای آن ارزش‌افزوده کافی و مطلوب ایجاد نشد و در این دو سال به موارد این‌چنینی ورود کردیم و منابع صندوق‌ها را در مسیر ارزش‌آفرینی قرار دادیم.

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌ها درباره‌ مقوله منابع انسانی و حقوق و دستمزد نیز در گزارش بخش منابع انسانی شرکت عملیات اکتشاف نفت گفت: بهبود حقوق و دستمزد باید متوازن با بهبود کمّی و کیفی و کار کارکنان و دست‌اندرکاران باشد.

مدیران شرکت عملیات اکتشاف نفت در این نشست درباره وضع اقتصادی، فنی و چالش‌ها و برنامه‌های پیش رو گزارش دادند و اعضای هیئت‌رئیسه صندوق‌ها نیز درباره محورهای مختلف ازجمله سودآوری، مسائل حقوقی، نوسازی تجهیزات، رصد بازار و راه‌های تأمین منابع، دیدگاه‌های خود را مطرح کردند.