تولید ۱۴ میلیون لیتر بنزین یورو۵ در پتروپالایش اصفهان/لایسنس های آمریکایی و اروپایی را از بازار «زیرپله» خریدیم
تولید ۱۴ میلیون لیتر بنزین یورو۵ در پتروپالایش اصفهان/لایسنس های آمریکایی و اروپایی را از بازار «زیرپله» خریدیم
مدیر عامل هلدینگ پتروپالایش اصفهان،با تأکید براینکه در این پتروپالایش اصفهان قبلا ۱۲ میلیون لیتر بنزین یورو ۵ تولید می‌شد که امروزه به ۱۴ میلیون لیتر رسیده است،افزود: همچنین ۳۶ میلیون لیتر گازوئیل یورو در این پالایشگاه تولید می‌شود.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»  محسن قدیری مدیر عامل هلدینگ پتروپالایش اصفهان در نشست خبری با اصحاب رسانه، با بیان اینکه هم‌اکنون ۴۵۰ پروژه در دست اجرا است،اظهار کرد: هدف از اجرای آن‌ها توسعه پایدار پالایشگاه اصفهان است. در صدد هستیم که در تمام حوزه‌ها رتبه در شأن این پالایشگاه در سطح خاورمیانه داشته باشیم. همچنین تا سال ۱۴۰۷ با بالاترین ضریب پیچیدگی در دنیا برسیم.

وی افزود: درآمد این شرکت در سال نخست اجرای پروژه‌های توسعه‌ای و در سال ۱۴۰۲ به ۱۶ میلیون یورو، در سال دوم (۱۴۰۳) به ۵۱ میلیون یورو، در سال سوم (۱۴۰۴) به ۱۳۴ میلیون یورو، در سال چهارم (۱۴۰۵) به ۶۶۵ میلیون یورو، در سال پنجم (۱۴۰۶) به ۹۷۷ میلیون یورو و در سال ششم (۱۴۰۷) به یک میلیارد و ۴۲۷ میلیون یورو می‌رسد.

وی تصریح کرد: قبلا ۱۱ معاونت استراتژیک در پتروپالایش اصفهان داشتیم که معاونت هوش مصنوعی نیز به جمع آنها اضافه شده است.

قدیری گفت: ۷۰ درصد پروژه‌های اجرایی این پتروپالایش توسط شرکت‌های تابع و ۳۰ درصد نیز در هلدینگ انجام می‌شود. از آنجا که تمام زیرساخت‌ها و تجهیزات به ۴۰ سال قبل برمی‌گردد در تلاش هستیم که آنها را به روز رسانی و ارتقا دهیم.

مدیرعامل هلدینگ پتروپالایش اصفهان، با بیان اینکه در حال حاضر ۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان در زیر مجموعه شرکت مشعل پویا فعالیت می‌کند،گفت: که این شرکت پروژه‌های به ارزش هزار میلیارد تومان در دست اجرا دارند که یک اقدام بسیار بزرگی برای این پتروپالایش است. همچنین در بحث تحریم‌ها و دورزدن آنها باید قوی بود تا به نتیجه رسید.

وی، گفت: در این پتروپالایش اصفهان قبلا ۱۲ میلیون لیتر بنزین یورو ۵ تولید می‌شد که امروزه به ۱۴ میلیون لیتر رسیده است. واحد RFCC ۱۴ سال معطل بود که با استقرار دولت سیزدهم و از بهمن‌ماه سال ۱۴۰۱ عملیات اجرایی آن از سرگرفته شده است و تا پایان سال ۱۴۰۴ به بهره‌برداری می‌رسد، همچنین در حال اجرای یک طرح ابتکاری برای دریافت خوراک میعانات و افزایش تولیدات بنزین هستیم.

مدیرعامل پالایشگاه نفت اصفهان از افزایش ۷.۹ میلیون لیتری تولید روزانه بنزین یورو ۵ این پالایشگاه با راه‌اندازی واحد RFCC خبر داد و تصریح کرد: در بخش پتروشیمی این پالایشگاه نیز ۶۷ صدم میلیون لیتر بنزین در روز تولید می‌شود که با احتساب این عدد، مجموع بنزین تولیدی افزایشی این پالایشگاه روزانه ۸.۵ میلیون لیتر خواهد بود.

 مدیرعامل پالایشگاه نفت اصفهان با اشاره به پیشرفت ۹۷ درصدی پروژه‌های کیفی‌سازی این پالایشگاه گفت: واحد تصفیه گازوئیل این پالایشگاه با راه‌اندازی پیش از موعد (۱۶ ماه زودتر از برنامه) هم‌اکنون در مدار قرار گرفته و روزانه ۲۶ میلیون لیتر گازوئیل با کیفیت یورو ۵ در این پالایشگاه تولید می‌شود. سودآوری این واحد برای پالایشگاه اصفهان حدود ۱۹.۵ همت(هزار میلیارد تومان) بوده است.

قدیری از تعریف ۲۳ پروژه در حوزه آب خبر داد و گفت: امروز بزرگترین تهدید حوزه آب است که بایستی به صورت جدی به این بخش وارد شویم. با اجرای این طرح‌ها ۷۵درصد مصرف آب پالایشگاه را کاهش خواهیم داد.همچنین نصب تصفیه پساب فاضلاب شاهین شهر را در دست اجرا داریم تا آب تصفیه وارد مخازن استراتژیک شود که حدود ۳۰۰ هزار مترمکعب است که در زمان بحرانی استفاده خواهد شد. از طرف دیگر ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب نیز از خلیج‌فارس منتقل می‌شود تا از این طریق طرح‌های بعدی را پاسخ دهیم.

وی ادامه داد:در حال نصب ۳ واحد بازیابی آب‌های فوق شور با دستگاه HERO و احداث پروژه ccrpackage کولینگ هیبرید پالایشگاه شمالی و نصب دستگاه CALAXYجهت واحد بازیافت آب هستیم. در حوزه سبد انرژی رتبه نخست را به خود اختصاص دادیم. همچنین تا سال ۱۴۰۵ حدود ۱۱.۷۸ درصد صرفه‌جویی انرژی را خواهیم داشت. از طرف دیگر در سال ۶۰ میلیارد تومان با کاهش هزینه مواجه خواهیم شد.

وی همچنین با اشاره به اینکه در حوزه زنجیره ارزش در این پالایشگاه دستاوردهای مهمی محقق شده است، تأکید کرد: امروز نیم میلیارد تومان در ماه هزینه گاز طبیعی این پالایشگاه است که با اجرای کامل پروژه‌های توسعه‌ای این عدد به ۳۵ میلیارد تومان در ماه کاهش خواهد یافت.

قدیری ادامه داد: تا سال ۱۴۰۵ حدود ۷.۹ میلیون لیتر بنزین یورو را در روز تحویل خواهیم داد و از بخش پتروشیمی نیز ۸.۵ میلیون لیتر اضافه خواهد شد.

مدیرعامل هلدینگ پتروپالایش اصفهان افزود: سالی ۵۲۳ هزار تن پلی اتر پلی اتیلن مکمل، سالی ۷۶۰ هزار تن MTBE و ۳۹۶ هزار تن سوخت کشتی تولید خواهد شد. همچنین سود خالص پتروشیمی ۲میلیارد یورو در سال خواهد بود.

وی سود واحدهای پتروشیمی این مجتمع پالایشی را سالانه ۲ میلیارد یورو اعلام و تأکید کرد: یک انقلاب و تحول اساسی توسعه‌ای در پالایشگاه اصفهان در حال رخ دادن است که این پالایشگاه را به بزرگ‌ترین هلدینگ پتروپالایشی منطقه تبدیل خواهد کرد.

مدیرعامل هلدینگ پتروپالایش اصفهان همچنین از تولید ۱۰۰ هزار تن الکل‌های چرب در سال آینده در این پتروپالایشگاه خبر داد و گفت: این محصولات به‌عنوان محصول پایه تولید شوینده‌های در صنایع بهداشتی استفاده می‌شود.

مدیرعامل پالایشگاه نفت اصفهان از هدف‌گذاری برای دستیابی به سهم ۹۵ درصدی در ساخت داخل پالایشگاه نفت اصفهان خبر داد و افزود: شرکت مشعل پویا به‌منظور توسعه و رشد صنایع داخلی در زیرمجموعه هلدینگ پتروپالایش اصفهان تشکیل شده است که در قالب این شرکت و با تجمیع ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در صنایع نفت به‌ویژه در استان اصفهان، نزدیک به ۱۰۰ درصد تجهیزات این مجموعه ایرانی می‌شود، همچنین نخستین سیستم کنترل ایرانی به همت این شرکت تا چند ماه آینده در واحد KHT پالایشگاه نصف خواهد شد.

قدیری با اشاره به اینکه همه شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در صنعت نفت در قالب شرکت مشعل پویا در حوزه تولید تجهیزات پالایشی فعالیت خواهند کرد، تصریح کرد: به این منظور نزدیک به هزار میلیارد تومان پروژه پالایشی در این شرکت در حال اجراست، همچنین همه کارگاه‌های قدیمی پالایشگاه نفت اصفهان به این شرکت منتقل و تعمیرات اساسی نیز زیر نظر این مجموعه انجام خواهد شد.

وی از تولید ۱۲ محصول از گوگرد تا سال ۱۴۰۴ تولید خواهد شد، گفت. با اجرای آن‌ها سالی ۵ همت به درآمد شرکت اضافه می‌شود.

مدیرعامل پالایشگاه نفت اصفهان همچنین از اجرای ۷۸ کیلومتر راه‌آهن به‌منظور وابستگی نداشتن به خطوط لوله خبر داد و گفت: خط صادرات ریلی پالایشگاه نفت اصفهان به‌منظور انتقال سالانه ۱۰ میلیون تن محصولات تولیدی در این مجموعه راه‌اندازی خواهد شد.

وی توسعه پایدار و متوازن، فرآیندمحور شدن و تبدیل به هلدینگ موفق پتروپالایشی منطقه را از مهم‌ترین راهبردها و اهداف پیش روی هلدینگ پتروپالایشی اصفهان برشمرد و گفت: در افق ۱۴۰۵ بالاترین ضریب پیچیدگی در پالایشگاه‌های کشور را کسب می‌کنیم.

مدیرعامل پالایشگاه نفت اصفهان با اشاره به اینکه در پالایشگاه موجود نیازمند ارتقای پدافند غیرعامل هستیم، اظهار کرد: زیرساخت‌هایی که در ۴۰ سال گذشته ایجاد شده، نیازمند توسعه است.

قدیری تأکید کرد: در حوزه اچ‌اس‌ئی و ایمنی نیازمند توسعه هستیم که اصلاح زیرساخت‌ها به‌ویژه در حوزه آتش‌نشانی، نوسازی مانیتورها و ماشین‌آلات آتش‌نشانی به این منظور در دستور کار قرار گرفته است.

قدیری با بیان اینکه تحریم لایسنس مانع تحقق برنامه‌های توسعه پتروپالایش اصفهان نخواهد شد از خرید لایسنس های فرانسوی، انگلیسی و آمریکایی از بازار «زیرپله ای» جهانی خبر داد و گفت: با این رویکرد پروژه RFCC پس از ۱۱ سال بلاتکلیفی اجرایی شده و امروز ۱۲ درصد پیشرفت ساخت دارد. مدیرعامل پتروپالایش اصفهان در ادامه با اعلام اینکه اولین زنجیره EPCM جایگزین روش منسوخ EPC در اجرای طرح‌های توسعه پتروپالایش اصفهان شده است، بیان کرد: بسیاری مدیران از این روش جدید ساخت بی اطلاع هستند اما آن را که ادغام مدیریت پروژه متمرکز با طراحی، تامین کالا،  ساختمان و‌ نصب بوده را در اجرای طرح‌ها عملیاتی کردیم.