تمام جایگاه‌ها کارت سوخت آزاد دارند/ صادرات ۱.۶ میلیون کالای ایرانی به پالایشگاه‌های فراسرزمینی
تمام جایگاه‌ها کارت سوخت آزاد دارند/ صادرات ۱.۶ میلیون کالای ایرانی به پالایشگاه‌های فراسرزمینی
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه "بر اساس قانون بودجه، تا پایان شهریورماه باید سوخت‌گیری با کارت سوخت شخصی به 90 درصد برسد"، گفت: متناسب با نیاز هر جایگاه و میزان تردد و مراجعه‌ای که دارد، کارت آزاد سوخت در اختیار جایگاه‌ها قرار گرفته و توقف سوخت‌رسانی با بهانه نبود کارت آزاد، پذیرفتی نیست.

به گزارش خبرنگار«نبض انرژی»جلیل سالاری در نشست خبری که بعدازظهر امروز به‌مناسبت روز خبرنگار و به‌منظور ارائه گزارش عملکرد شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در آستانه هفته دولت با نمایندگان رسانه‌های خبری برگزار شد، اظهار کرد: همکاران ما تجربه زمستان سال ۱۴۰۱ را داشتند و امسال با انجام پیش‌بینی‌های لازم و به همسو با حجم مصرف، نسبت به ذخیره‌سازی سوخت اقدام کردیم و همه مخازن فعال در بخش نیروگاهی را پر کردیم.

وی در تشریح اقدام‌ها و دستاورد‌های این شرکت به‌ویژه در حوزه فراسرزمینی با اشاره به اینکه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران نخستین زیرمجموعه نفتی کشور است که براس نخستین بار در دولت سیزدهم به صدور خدمات فنی – مهندسی اقدام کرده است، افزود: نزدیک ۲۱ تن کاتالیست به یک پالایشگاه فراسرزمینی برای تولید بنزین ارسال شده است، همچنین نخستین کمپرسور ایرانی ساخت داخل برای استفاده در پالایشگاه فراسرزمینی به‌زودی رونمایی خواهد شد. تیم‌های فنی – تخصصی در حوزه‌های مختلف از جمله مکانیک، برق و اچ‌اس‌ئیو … نسبت به بررسی و ارزیابی شرایط کشور‌های موردنظر اقدام می‌کنند و نسبت به ارائه پیشنهاد‌ها اقدام می‌کنیم تا بتوانیم در بازار‌های بین‌المللی حضور یابیم.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با انتقاد از عملکرد دولت گذشته در حوزه صنایع پالایشی، گفت: زمانی که وارد شرکت پالایش و پخش شدیم با چالش‌های عمده‌ای روبه‌رو بودیم و تعهد‌هایی در برابرمان بود که صدور بنزین بدون بازگشت پول و در قالب چک و تعهداتی که پول آن‌ها هزینه شده، از آن جمله بوده است. همه شرکت‌ها زیان‌ده بودند، با وجود اینکه بازار صادراتی داشتیم و کارمزد صادراتی می‌گرفتیم که در صورت‌های مالی بسیار اثرگذار است. در مجموع توسعه هرگونه احداث خط لوله، انبار و مخزن ذخیره جزو تکالیف است که در این باره نیز اقدامی نشده و در نیروگاه‌ها نیز ظرفیتی افزوده نشده بود.

سالاری ادامه داد: پارسال ۱۴۴ میلیارد لیتر فرآورده نفتی در کشور منتقل شد که ۶۰ درصد آن به دلیل توسعه نیافتن زیرساخت‌ها توسط نفتکش جابه‌جا شد و در بخش ریلی این حجم، ۳۳ درصد بوده است که این مقدار با توجه به مصرف ۶۰ تا ۷۰ لیتر نفت‌گاز در هر ۱۰۰ کیلومتر برای جابه‌جایی فرآورده نفتی و با توجه به اختلاف قیمت انتقال از طریق نفتکش با خط لوله، عدد بسیار بزرگی است؛ بنابراین لازم است در این زمینه تنوع ایجاد شود.

وی با انتقاد از مصرف افسارگسیخته سوخت در کشور افزود: در شمال‌غرب کشور نزدیک ۱۰ میلیون لیتر مصرف روزانه بنزین داریم، آن‌هم در شرایطی که در این محدوده تنها پالایشگاه تبریز با حدود ۳.۸ میلیون لیتر تولید روزانه دارد؛ مصرف تهران هم‌اکنون به طور میانگین روزانه ۲۱ میلیون لیتر است که عدد بسیار بزرگ و معادل مصرف سه استان کشور است؛ همچنین حجم مصرف بنزین تهران و منطقه شمال کشور در مجموع بیش از روزانه ۴۰ میلیون لیتر بنزین است که همه این‌ها اعداد بسیار بزرگی است. در شمال شرق کشور مصرف ۱۰ میلیون لیتر و در استان مرکزی ۱۷ میلیون لیتر، در غرب ۹ میلیون لیتر و در جنوب غرب کشور ۶ میلیون لیتر و در جنوب کشور حدود ۲۰ میلیون لیتر در روز ثبت شده است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران تصریح کرد: مصرف بنزین کشور اکنون به طور میانگین روزانه حدود ۱۱۵ میلیون لیتر است که با توجه به این که عمده منابع تولیدی کشور در جنوب کشور وجود دارد، حجم عملیات گسترده و مصرف سوخت مضاعفی نیاز است که با استفاده از همه ظرفیت سوخت را منتقل می‌کنیم تا چالش عرضه بنزین نداشته باشیم؛ بنابراین نیاز است که در حوزه بهینه‌سازی مصرف توجه ویژه شود.

تاکنون ۱.۶ میلیون کالای ایرانی به پالایشگاه‌های فراسرزمینی صادر شده و اولین کاتالیست ایرانی در حوزه تولید بنزین صادر شده است.

وی افزود: دانش فنی تولید کاتالیست مورد نیاز در فرآیند تولید بنزین، با همت متخصصان داخلی و پذیرش ریسک تولید، بومی‌سازی شده و نماینده شرکت‌های خارجی با حضور در ایران و نمونه‌برداری و تست کاتالیست ایرانی، مهر تأیید بر این توانمندی زده‌اند و ۲۱ تن کاتالیست ایرانی به پالایشگاه‌های خارجی برای تولید بنزین صادر شده است.

معاون وزیر نفت تصریح کرد: در بحث پالایشگاه‌های فراسرزمینی به دنبال بازارسازی برای نفت‌خام ایران هستیم، به‌این صورت هم صادرات نفت‌خام با ارسال آن به این پالایشگاه‌ها افزایش می‌یابد و هم با پالایش نفت ایران در این پالایشگاه‌ها، فرآورده تولید شده در بازار هدف به مصرف می‌رسد.

وی ادامه داد: برای فعالیت در پالایشگاه‌های فراسرزمینی در حوزه کشور‌های آسیایی نیز مذاکراتی صورت گرفته، تیم‌های کارشناسی فعال شده‌اند و پیشنهادات و پتانسیل‌ها در حال بررسی است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه “توجه خوبی به بحث ظرفیت‌سازی در مخازن ذخیره و احداث خطوط لوله مورد نیاز در دولت سیزدهم شده”، گفت: ۹۰ درصد مخازن سوخت مایع نیروگاه‌ها پر شده تا برای فصل سرد سال، آمادگی حداکثری داشته باشیم.

وی افزود: ۱۴ هزار کیلومتر خطوط لوله انتقال نفت خام فرآورده در کشور داریم که با اجرای پروژه‌های جدید، حدود ۱۶۰۰ تا ۱۷۰۰ کیلومتر دیگر به این میزان افزوده خواهد شد.

سالاری با اشاره به مصارف افسارگسیخته بنزین در کشور گفت: در تهران حدود ۲۰ تا ۲۱ میلیون لیتر در روز بنزین مصرف می‌شود که این میزان برابر با مصرف سه استان پهناور، فارس، کرمان و اصفهان است.

وی ادامه داد: متوسط مصرف بنزین در سال گذشته ۱۰۱ میلیون لیتر در روز بوده، اما این رقم در سال جاری به ۱۱۴ میلیون لیتر در روز رسیده و حتی در برخی روز‌ها تا ۱۴۲ میلیون لیتر در شبانه روز نیز مصرف بنزین را شاهد بوده‌ایم.

معاون وزیر نفت با تأکید بر ضرورت اصلاح وضعیت مصرف سوخت خودرو‌های تولید داخل گفت: روزانه حدود ۲۰۰ میلیون لیتر سوخت مایع در بخش حمل‌و نقل کشور مصرف می‌شود که ارزش آن سالانه ۵۸ میلیارد دلار است، اگر ۱۰ تا ۲۰ درصد در مصرف سوخت مایع بخش حمل‌و نقل صرفه‌جویی شود، رقم بسیار زیادی سرمایه آزاد می‌شود که می‌تواند صرف توسعه زیرساخت‌ها شود.

وی افزود: قریب به ۳۰ میلیون خودرو و موتورسیکلت در کشور تردد می‌کنند که ۲۱ میلیون خودروی شخصی هستند؛ به طور متوسط روزانه ۴۷ میلیون لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومانی با کارت سوخت شخصی، ۲۷ میلیون لیتر بنزین ۳۰۰۰ تومانی با کارت سوخت شخصی و ۳۸ میلیون لیتر بنزین ۳۰۰۰ تومانی با کارت جایگاه‌ها، توزیع می‌شود که حدود ۷۰ تا ۷۵ درصد سوخت‌گیری با کارت سوخت شخصی است و بین ۲۵ تا ۳۰ درصد سوخت‌گیری روزانه با کارت آزاد جایگاه‌ها صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: در زمان ورود من به مجموعه شرکت ملی پخش تنها، ۹ هزار کارت سوخت وجود داشت، این در حالی بود که سالانه ۱.۵ میلیون خودروی جدید به ناوگان اضافه می‌شود که با احتساب کسانی که به‌صورت المثنی نیاز به کارت سوخت دارند، نیاز مجموعه سالانه حدود ۲.۵ میلیون قطعه کارت است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران تأکید کرد: خوشبختانه در این مدت ۴ میلیون کارت سوخت صادر شد و کمبودی وجود نداشت. همچنین در حال غربالگری کارت هوشمند سوخت هستیم تا خودرو‌هایی که غیرفعال هستند، رصد شده و بتوانیم با کارت اشخاص، حجم سهمیه موردنیاز افراد را اختصاص دهیم، اگر چه کارت آزاد ویژه شرایط اضطرار نیز همچنان در جایگاه‌ها موجود است. با بررسی مصارف متوجه شدیم که سهمیه، مقدار نیاز مالکان را به طور کامل پوشش می‌دهد.

سالاری در ادامه گفت: برای ایام اربعین تمهید‌هایی اندیشیده و هماهنگی‌ها با ستاد اربعین انجام شده است و در بخش‌های مختلف سوخت مورد نیاز خودرو‌های ناوگان سنگین و کارت‌های هوشمند بر مبنای پیمایش پیش‌بینی شده است.

به گفته وی، اتوبوس‌های درون‌شهری نیز با همکاری سازمان راهداری سهمیه اختصاصی دارند و برای مجموعه خارج از کشور نیز پیش‌بینی شده که ذخیره مناسب نفت‌گاز داشته باشیم.

معاون وزیر نفت اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم در این مدت افزون بر تمرکز بر خودرو‌های عمومی، در مبادی ورودی نیز سوخت موردنیاز را پیش‌بینی کنیم که پیش‌بینی جایگاه‌های سیار در مناطق کرمانشاه، مهران، ایلام، چذابه و شلمچه از آن جمله است تا سوخت موردنیاز زائران اربعین حسینی را به بهترین شکل ممکن تأمین کنیم.

سالاری با اشاره به اینکه در حوزه صادرات گاز مایع (ال‌پی‌جی) در کشور چندین اقدام مهم در دولت سیزدهم انجام شده است، گفت: صادرات دریایی در حوزه شرکت‌های پالایشی در عمل قطع شده بود و تلاش کردیم آن را احیا کنیم که در بندرعباس با ظرفیت روزانه ۴۰۰ الی ۵۰۰ هزار تن احیا شد و در آبادان نخستین کشتی حمل گاز مایع پهلو گرفت و تأسیسات صادرات گاز دریایی در آن منطقه نوسازی و بازسازی شد، بنابراین این اقدام به جای عرضه زمینی از مقصد آبادان به سمت افغانستان و پاکستان انجام شد.

وی تصریح کرد: افزون بر آن با حمایت وزیر نفت، اقدام‌هایی انجام شد تا به‌منظور تأمین نیاز شرکت‌های پالایشی، گاز مایع سالانه را در اختیار خودشان قرار دهیم و این مجوز‌ها اخذ شده است و شرکت‌های پالایشی می‌توانند راسا وارد بازار صادرات شوند.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران یادآور شد: اکنون ۶ هزار و ۵۰۰ تا ۷ هزار تن تولید روزانه گاز مایع کشور است که با توجه به آن‌چه در قانون آمده برای توزیع گاز مایع از طریق تراکنش (که اقدام بزرگی است که از سوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اجرایی و سبب کاهش مصرف در این حوزه شده است)، ۲۹ درصد کاهش مصرف داشتیم که در نتیجه، ظرفیت مناسبی برای صادرات گاز مایع فراهم شده است.

سالاری تأکید کرد: حجم صادرات گاز مایع در فصل‌های مختلف متفاوت است، اما حدود ۴۰ درصد گاز مایع تولیدی در کشور، برای صادرات در اختیار شرکت‌های پالایشی است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه “بر اساس قانون بودجه، تا پایان شهریورماه باید سوخت‌گیری با کارت سوخت شخصی به ۹۰ درصد برسد”، گفت: متناسب با نیاز هر جایگاه و میزان تردد و مراجعه‌ای که دارد، کارت آزاد سوخت در اختیار جایگاه‌ها قرار گرفته و توقف سوخت‌رسانی با بهانه نبود کارت آزاد، پذیرفتی نیست.

وی ادامه داد: یک کارگروه نظارت بر جایگاه‌های عرضه فعال کرده‌ایم که بازدید‌های سرزده به جایگاه‌ها دارند و به‌جایگاه‌هایی که می‌گویند کارت سوخت نداریم اخطار می‌دهیم.

سالاری خاطرنشان کرد: بر اساس پایش‌های صورت گرفته در تمام استان‌های کشور، ۶۰ لیتر سهمیه با نرخ اول و ۱۵۰ لیتر سهمیه با نرخ دوم، نیاز ۹۰ درصد مردم را با کارت‌های شخصی مرتفع می‌کند و کارت‌های آزاد در دست جایگاه‌ها برای شرایط اضطرار است.

معاون وزیر نفت با اشاره به ساماندهی توزیع LPG در کشور با شناسایی مصرف‌کنندگان نهایی گفت: حدود ۲۰۰ هزار خودرو در کشور شناسایی شده‌اند که LPG‌مصرف می‌کنند، همچننی با شناسایی اصناف، منازل و دیگر مصرف‌کنندگان LPG میزان مازاد LPG‌تولیدی شناسایی شد.

وی افزود: از حدود ۶۰۰۰ تا ۶۵۰۰ تن تولید روزانه LPG، حدود ۳۰۰۰ تا ۳۵۰۰ تن میزان مصرف مورد نیاز کشور است و اختیار صادرات مازاد LPG موجود برای تأمین نقدینگی را در اختیار پالایشگاه‌ها گذاشته‌ایم.

سالاری با بیان اینکه “صادرات دریایی LPG را احیا کرده‌ایم”، گفت: با ایجاد ظرفیت در اسکله صادراتی، نخستین کشتی برای بارگیری و صادرات LPG در آبادان پهلو گرفته و صادرات دریایی LPG را به مقاصدی، چون افغانستان و پاکستان آغاز کرده‌ایم.

با دانش فیبر نوری با قاچاق سوخت مقابله می‌کنیم

در ادامه ارسلان رحیمی، مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران،در جریان نشست خبری رونمایی از کاتالیست ایرانی تولید بنزین اظهار کرد: انتقال مواد پالایشی در سطح کشور با استفاده از ۱۴ هزار کیلومتر خطوط لوله صورت می‌گیرد.

وی گفت: بیش از ۱۳۱ میلیارد لیتر انتقال نفت خام و فرآورده از این خطوط صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه هزینه انتقال جاده‌ای مواد پالایشی حدود ۱۰ برابر انتقال با نفتکش است، تأکید کرد: باید از این خطوط نگهداری کنیم. یکی از اقدامات در زمینه نگهداری از این خطوط استفاده از سامانه پیگ‌رانی هوشمند است که قصد داریم این کار را با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان انجام دهیم.

رحیمی در خصوص قاچاق سوخت گفت: بخشی از قاچاق سوخت به انشعابات غیرمجاز برمی‌گردد که با استفاده از دانش فیبر نوری با این مسئله مقابله خواهیم کرد.

وی از انعقاد ۲ تفاهم‌نامه «انشعاب‌یاب» و «نشت‌یاب» خبر داد و گفت: در شرایط موجود ۹۰ درصد انشعابات قبل از برداشت شناسایی می‌شود.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران تأکید کرد که این شرکت هیچ‌گونه وابستگی به خارج از کشور ندارد و گفت: توان ساخت بیش از ۹۰ درصد تجهیزات در داخل کشور وجود دارد و درخصوص ۱۰ درصد باقیمانده نیز یا با وجود توانمند بودن، تولید از لحاظ اقتصادی به صرفه نیست یا در حال انعقاد قرارداد برای تأمین تجهیزات هستیم.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران از امضای دو تفاهم‌نامه در حوزه استفاده از توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان برای پیگرانی هوشمند خطوط لوله از سوی شرکت‌های ایرانی به‌منظور بررسی وضع خطوط لوله کشور خبر داد و افزود: طول عمر خطوط لوله در این حوزه چندان مهم نبوده و نگهداری در این حوزه در اولویت است و با نگهداری صحیح، خطوط با کیفیت لازم به کار خود ادامه خواهند داد.

رحیمی بیان کرد: بخشی از قاچاق سوخت در کشور توسط انشعاب‌های غیرمجاز انجام می‌شود که افزون بر هدررفت فرآورده، جان هموطنان را نیز به خطر می‌اندازد که با اقدام‌های انجام‌شده در شرکت خطوط لوله و مخابرات، به جد در این حوزه ورود کردیم و با استفاده از دانش فیبر نوری با همکاری با دانشگاه شریف برای کشف انشعابات غیرمجاز اقدام خواهیم کرد. دو تفاهم‌نامه انشعاب‌یاب و نشت‌یاب نیز در این زمینه امضا شده و در حال انجام است.