اعطای یارانه انرژی به پتروشیمی‌های متانولی باید زمان‌دار و منوط به توسعه زنجیره ارزش شود
اعطای یارانه انرژی به پتروشیمی‌های متانولی باید زمان‌دار و منوط به توسعه زنجیره ارزش شود
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره لزوم اصلاح رویه اعطای یارانه انرژی به پتروشیمی‌های متانولی و زمان‌دارشدن اعطای این یارانه توضیحاتی را بیان کرد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» لطف الله سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره میزان منطقی‌بودن اعطای یارانه انرژی ارزان به پتروشیمی‌های متانولی و روی‌آوردن آن‌ها به خام‌فروشی محصولاتشان گفت: شاید برخی‌ها صحبت‌های ما را نپسندند، اما در کشور ما تولیدکنندگان با انرژی یارانه‌ای، کارگر ارزان و امکانات کافی محصولی را تولید می‌کنند و این محصول را به قیمت دلاری و جهانی به فروش می‌رسانند.

وی در ادامه اظهار کرد: اینکه در کنار این فراهم کردن امکانات ما یارانه‌های دیگری هم به آن‌ها بدهیم خیلی خنده‌دار است. تولیدکنندگان ما باید با رقبای جهانی خود رقابت کنند. اگر ما قیمت انرژی را که به عنوان سوخت در اختیار پتروشیمی‌های متانولی قرار می‌دهیم را واقعی کنیم آن‌ها در یک شرایط عادلانه قرار می‌گیرند، در حال حاضر سود گزافی که نصیب متانولی‌ها می‌شود به‌دلیل سوخت و کارگر ارزان است نه به دلیل کیفیت محصول آنها، زیرا محصول آن‌ها کاملا خام و یا نیمه‌خام صادر می‌شود.

این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: این یارانه انرژی نوعی رانت محسوب می‌شود؛ چه دلیلی دارد عده‌ای از رانت انرژی استفاده کنند. این موضوع و رویه کاملا غلط است و از حق مردم زده می‌شود و در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد. در واقع ما با اعطای یارانه انرژی به پتروشیمی‌های متانولی، انفال عمومی را در اختیار عده‌ای خاص قرار می‌دهیم. چرا باید این اتفاق رخ دهد.

سیاهکلی با بیان اینکه اگر ما گازی را که به عنوان سوخت در اختیار پتروشیمی‌ها قرار می‌دهیم به همان صورت صادر می‌کردیم، درآمد خیلی بیشتری داشتیم، گفت: البته باید به این مسئله هم توجه کنیم که این پتروشیمی‌ها شغل ایجاد کرده و به استقلال کشور کمک کرده‌اند، اما سوال من این است که چرا باید به پتروشیمی‌های متانولی یارانه بدهیم؟ ما نباید به متانولی‌ها یارانه بدهیم. این متانولی‌ها نباید از محل دریافت یارانه انرژی سود کنند، بلکه باید از مدیریت با بهره‌وری بالا سود کنند.

این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: کشور ما کارگر، انرژی و زیر ساخت ارزان دارد و در اختیار متانولی‌ها و سایر پتروشیمی‌ها قرار می‌دهد، در این شرایط اگر نتواند سود کند پس چطور می‌تواند با رقبای خودش در عرصه جهانی رقابت کند.

وی با اشاره به اینکه اعطای یارانه باید مقطعی باشد، گفت: یارانه وقتی دائمی باشد تولیدکنندگان را تنبل می‌کند. این یارانه به عنوان تشویق، چند سالی باید ادامه داشته باشد و آن‌ها باید در این مدت اقدام به توسعه زنجیره ارزش خود کنند و سپس یارانه قطع شود. ما باید یارانه تشویقی و زمان‌دار به پتروشیمی‌ها متانولی بدهیم، تا آن‌ها بعد از مدتی خودگردان شوند.