گام دیگر دولت برای تحقق جهش تولید در صنعت پتروشیمی ایلام
گام دیگر دولت برای تحقق جهش تولید در صنعت پتروشیمی ایلام
همت دولت سیزدهم در توسعه استان مرزی ایلام طی چند سال اخیر در همه عرصه‌ها دیده می‌شود و تازه‌ترین ره‌آورد آن در بخش پتروشیمی روند رو به جلوی پروژه شرکت ارغوان گستر (واحد پروپیلن) است که اکنون با بیش از 84 درصد پیشرفت در مراحل پایانی قرار دارد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» استان مرزی ایلام یکی از استان‌های برخوردار از نظر منابع غنی نفت و گاز کشور است که با وجود تعدد آمار، دستکم در حوزه نفت با ۶ درصد منابع نفتی کشور در جایگاه سوم و در حوزه گاز با ۱۱ درصد منابع گازی رتبه دوم کشور را دارد.

این استان با دارا بودن یک تریلیون مترمکعب ذخایر شناخته شده گاز، استعدادها، ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بی‌نظیری دارد به طوری که بهره‌برداری از این منابع عظیم خدادادی علاوه بر عواید اقتصادی زیاد برای استان می‌تواند همراه با ایجاد اشتغال و رفع بیکاری جوانان منطقه شود.

تحقق این امر، نیازمند همت والا، دستانی توانا و توجه ویژه مقامات ارشد کشوری است تا این ظرفیت به نحو شایسته‌ای در راستای تقویت زیرساخت‌های استان، ایجاد اشتغال پایدار و بهبود وضعیت معیشتی مردم منطقه مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

طی دو سال گذشته، دولت سیزدهم برنامه بهره‌وری از منابع نفت و گاز ایلام را به‌عنوان ریلی جدید برای تحرک و راهبری توسعه ایلام مورد توجه جدی قرار داده و بر این مبنا، سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه نفت و گاز را در قالب چندین مجتمع پالایش و پتروشیمی در دستور کار قرار داده است.

تغییر رویکرد قرار دادن منابع نفت و گاز به‌عنوان ریل جدید توسعه با پیگیری جدی بهره‌برداری از منابع نفت و گاز و ایجاد تأسیسات و مجتمع‌های پالایشگاهی و پتروشیمی ایلام در همین مراحل مقدماتی کار نیز بسیاری از کارشناسان را به تغییر محتوایی و عمیق در روال توسعه این استان امیدوار کرده است.

بر همین اساس گزارش‌های دریافتی از اجرای طرح‌های مختلف اکتشاف، پالایش و فراوری منابع نفت و گاز شمال و جنوب استان ایلام مایه ایجاد بارقه‌های امید در بین مردم این سرزمین به‌ویژه جوانان جویای کار است.

پتروشیمی ایلام تا ۶ ماه آینده به پایداری تأمین خوراک می‌رسد

معاون برنامه‌ریزی و توسعه کسب و کار گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس در بازدید اخیر خود از مجتمع پتروشیمی ایلام با اشاره به مشکلات تأمین خوراک پتروشیمی ایلام، اظهار کرد: این مشکل با برنامه‌ریزی صورت گرفته تا ۶ ماه آینده برطرف خواهد شد.

حسن نشان‌زاده روند پیشرفت و توسعه در پتروشیمی ایلام را رو به جلو عنوان کرد و افزود: مشکل تأمین خوراک و تجهیزات مورد نیاز این شرکت از طریق شرکت‌های پتروشیمی تابعه هلدینگ خلیج فارس مرتفع شود.

وی اظهار کرد: عدم سرمایه‌گذاری در بالادست پالایشگاه گاز ایلام مشکلاتی را برای تأمین خوراک پتروشیمی ایلام به دنبال داشته است که تا ۶ ماه آینده شاهد پایداری خوراک در این شرکت خواهیم بود.

این مسئول گفت: پروژه ارغوان گستر ایلام (واحد پلی‌پروپیلن) در راستای تکمیل زنجیره ارزش در پتروشیمی ایلام احداث شده که با تکمیل ظرفیت، ۱۵۰ هزار تن پروپیلن تولیدی پتروشیمی ایلام به پلیمر با ارزش پلی‌پروپیلن تبدیل شود.

نشان‌زاده افزود: خوشبختانه از زمان احداث پروژه تاکنون بالغ بر دو هزار و ۵۰۰ نفر در مجتمع پتروشیمی و پروژه ارغوان مشغول به‌کار هستند.

وی تأکید کرد: سیاست راهبردی مجموعه هلدینگ بر این است که نیروی کار هر مجتمع بومی باشد ولی با توجه به نیاز به بعضی تخصص‌ها و شغل‌ها که ممکن است به اندازه کافی در منطقه وجود نداشته باشد، نیاز به تأمین نیروی متخصص از نقاط دیگر کشور هستیم.

وی اضافه کرد: در حوزه محیط زیست و ایمنی تلاش شده که حداکثر سازگاری صنعت با طبیعت ایجاد شود و با سازگاری و در کنار هم سبب رونق و عمران و آبادی و رفاه در منطقه شود.

این مسئول در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به مسئولیت‌های اجتماعی در بخش صنعت پتروشیمی افزود: به فراخور در آمد شرکت‌ها، تکمیل پروژه‌ها و به تولید رساندن شرکت که بتوانند حداقل هزینه‌های خود را کسب کنند در حوزه‌های مختلفی چون زیست‌محیطی، آموزشی، رفاهی و غیره در سطح کلان تصمیماتی گرفته می‌شود.

نشان‌زاده ادامه داد: مهم‌ترین موضوع در مسئولیت‌های اجتماعی اتفاق خوبی افتاده است و سیستم‌های اندازه‌گیری آلودگی هوا راه‌اندازی شده که اطمینان خاطر برای مردم ایجاد شود که هیچ‌گونه آلایندگی متوجه منطقه نخواهد شد.

پروژه ارغوان گستر ایلام هم اکنون بیش از ۸۴ درصد پیشرفت دارد

مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس اظهار کرد: مشکل ارسال خوراک با ظرفیت پایین باید به‌صورت درون‌گروهی و شرکت‌های تابعه هلدینگ خلیج فارس برطرف شود.

رشید قانعی تأمین آب مورد نیاز مجتمع پتروشیمی ایلام همزمان از طریق تصفیه پساب شهر ایلام و سد گلال را خواستار شد و افزود: وضعیت تولید در پتروشیمی ایلام نسبت به سال گذشته بهتر خواهد شد.

وی تصریح کرد: پروژه ارغوان گستر ایلام هم‌اکنون بالای ۸۴ درصد پیشرفت دارد و تا پایان سال‌جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیرعامل پترول با بیان اینکه پروژه ارغوان گستر ایلام از سال ۱۳۹۶ کلید خورده و در این مدت نوسانات متعددی داشته، اظهار کرد: از اوایل سال گذشته و با تعیین مدیرعاملی توانمند و هیئت مدیره‌ای خوب، خوشبختانه همه مسائل و مشکلات یکی پس از دیگری مرتفع شده‌اند و حجم سرمایه‌گذاری این پروژه قریب ۱۲۰ میلیون دلار است.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی ارغوان گستر ایلام با اشاره به پیشرفت عملیات اجرایی شرکت پتروشیمی ارغوان گستر ایلام، گفت: تکمیل این طرح بیش از سه هزار میلیارد تومان نیاز دارد که تمهیدات لازم از طرف مجموعه هلدینگ اندیشیده شده است.

وحید نام‌نیک اظهار کرد: این پروژه تنها تولیدکننده پلی‌پروپیلن در هلدینگ خلیج فارس بوده که به‌عنوان پروژه‌ای دست دوم مطرح و سال‌های متمادی، این پروژه در حال اجرا است.

وی تأکید کرد: در بخش خرید تجهیزات، سفارش‌گذاری‌ها، انجام و نهایی شده است و بخش مهندسی به بالای ۹۳ درصد رسیده است.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی ارغوان گستر ایلام یادآور شد: مراحل اجرایی این نوید را می‌دهد که همه مراحل برای تکمیل پروژه مورد نظر مطلوب و مناسب است که امیدواریم تا پایان سال به بهره‌برداری برسد.

نام‌نیک ادامه داد: امیدواریم با تمهیدات خاص و استقرار تیم‌ راه‌اندازی، بتوانیم به تعهدی که به هلدینگ خلیج فارس تا پایان سال جاری جهت تکمیل و بهره‌برداری این پروژه داده‌ایم، عمل کنیم.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی ارغوان گستر ایلام بیان کرد: در ماه‌های اخیر تزریق مالی خوبی به پروژه صورت گرفته که توانستیم با تزریق اعتبار مشکلات را رفع‌ کنیم و برای تکمیل آن بیش از سه هزار میلیارد تومان نیاز است.

نام‌نیک خاطرنشان کرد: یکی از کارهایی که در حوزه مالی شرکت اتفاق افتاد این بود که تمام‌ حساب‌های مالی در ماه‌های اخیر به استان ایلام‌ منتقل شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری ایلام با اشاره به لزوم تکمیل زنجیره تولید محصولات پتروشیمی در این استان، گفت: پتروشیمی ارغوان گستر ایلام از سال ۱۳۹۵ کلنگ‌زنی شده و در یک سال اخیر با عوض شدن هیئت مدیره جدید و تزریق اعتبار روند روبه رشدی را آغاز کرده است.

شهریار عباسی، بیان کرد: با راه‌اندازی این شرکت خوراک اصلی پارک پلی‌پروپیلن تأمین می‌شود که می‌تواند منجر به توسعه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی و رشد اقتصادی و تکمیل زنجیره ارزش در استان شود.

وی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال به بهره‌برداری برسد و بیش از ۵۰۰ نفر به‌صورت مستقیم اشتغال‌زایی ایجاد کند.

وی با تأکید بر حمایت‌های لازم از فرایند توسعه طرح‌ها و در مدار تولید قرار دادن آن‌ها، گفت: در تلاشیم تا چرخه پتروشیمی تکمیل و با توجه به موقعیت استان در دسترسی به بازارهای جهانی، محصولات خروجی را علاوه بر توسعه صنایع پایین‌دستی، در بازار رقابتی عراق دخیل نماییم.

معاون استاندار ایلام با اشاره به تعامل و هماهنگی خوب مدیران صنعتی و اجرایی در استان و تأکیدات استاندار در راستای حمایت از تولید، ابراز کرد: همکاری و همراهی بانک‌ها در حمایت از تولید و تأمین تسهیلات مورد نیاز مالی پروژه ضرورت دارد.

از آنجا که صنعت پتروشیمی یکی از ارکان اصلی زنجیره تولید در صنعت نفت و موتور محرک توسعه اقتصادی و اجتماعی هر منطقه‌ای به‌شمار می‌آید، شرکت پتروشیمی ایلام هم در ابعاد ملی و هم برای ساکنان این دیار، مزیت‌های زیادی دارد که با گذشت زمان ابعاد مختلف نقش این واحد تولیدی در پیشرفت و آبادانی کشورمان روشن‌تر خواهد شد.