تعمیر و بروزرسانی ربات خارجی ویدئومتری شبکه‌های فاضلاب توسط متخصصان ایرانی
تعمیر و بروزرسانی ربات خارجی ویدئومتری شبکه‌های فاضلاب توسط متخصصان ایرانی
متخصصان و نخبگان یک شرکت دانش بنیان موفق به تعمیر و راه‌اندازی مجدد ربات آلمانی ویدئومتری بازبینی و بازرسی شبکه های جمع آوری فاضلاب آبفا اصفهان شدند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»  مدیرعامل شرکت آبفای استان اصفهان با بیان اینکه  با استفاده از این ربات می‌توان لوله‌های زیر سطحی شبکه‌های جمع آوری فاضلاب را  مورد بررسی قرار داد، گفت: ربات بازرسی شبکه‌های فاضلاب به عنوان یک ابزار جهت بررسی و بازرسی دقیق از داخل لوله‌های اجراء شده در زیر زمین استفاده می‌شود. این ابزار قادر است تصاویر با کیفیت را از سطوح داخلی لوله‌ها به بیرون مخابره کرده و عیوبی همچون ترک، نفوذ ریشه‌ها، انشعابات غیرمجاز، خوردگی، غیرهمترازی و… را ضبط و شناسایی کرده و گزارش‌هایی را از میزان سلامت لوله‌ها ارائه دهد.
حسین اکبریان افزود: این ربات‌ها عمدتا در سال‌های قبل، از کشورهای آلمان، ترکیه، چین، آمریکا و کانادا وارد کشور می‌شد و با توجه به تحریم‌ها، این دستگاه‌های پیشرفته با مشکل عدم پشتیبانی مواجه شده‌ بودند و همین مسئله باعث شد نخبگان ایرانی درصدد طراحی و ساخت این ربات پیشرفته برآیند و در حال حاضر تعدادی ربات پیشرفته ویدئو‌متری شبکه فاضلاب  ساخت ایران در کشور وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته آبفای اصفهان جهت تحویل گیری شبکه‌های جدیدالاجراء اقدام به خرید دوربین ویدئومتری از کشور آلمان کرده بودند، افزود: با توجه به مشکلات به وجود آمده در عملکرد دوربین ربات ویدئومتری شبکه‌های فاضلاب که منجر به عدم کارایی این دستگاه شده بود و از سویی  به دلیل وارداتی بودن این نوع دوربین و عدم پشتیبانی شرکت تولید کننده به دلیل وجود تحریم‌ها، مسئولان شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان  تصمیم گرفتند از توان علمی و تخصصی دانشمندان ایرانی جهت رفع این مشکل بهره‌مند شوند.
مدیرعامل آبفای استان اصفهان اعلام کرد: خوشبختانه هم اکنون  پس از ماه‌ها تلاش فراوان  و با اعتماد به توان کارشناسان و مهندسان ایرانی ربات ویدئومتری شبکه فاضلاب توسط یک شرکت دانش بنیان در استان مرکزی طراحی و ساخته شد  و در مدار بهره برداری قرار گرفت.