اقدام‌های پالایشگاه گاز ایلام برای ارتقای پایش کیفیت محصولات
اقدام‌های پالایشگاه گاز ایلام برای ارتقای پایش کیفیت محصولات
معاون مهندسی و توسعه شرکت پالایش گاز ایلام از نصب و راه‌اندازی سیستم آنالیز ترکیبات هیدروکربنی (DHA) به‌منظور پایش میعانات گازی و مشخص کردن مقدار ترکیبات پارافینی، ایزوپارافین‌ها، نفتن‌ها، آروماتیک‌ها و الفین‌ها در آزمایشگاه این پالایشگاه خبر داد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» عابدین زرگوشی با بیان اینکه این سیستم با استفاده از توان کارشناسان داخلی و روزآمدترین روش استاندارد برای استفاده حداکثری از تجهیزات این شرکت اجرا و راه اندازی شده است، گفت: آزمایشگاه این پالایشگاه با توجه به اینکه سرآمد در دریافت گواهینامه ایزو ۱۷۰۲۵ در شرکت ملی گاز است، توانایی آنالیزترکیبات گازی، گازمایع، میعانات گازی ،آب و حلال‌های شیمیایی را دارد.

وی با بیان اینکه این آزمایشگاه برای تمدید و اخذ مجدد گواهینامه استاندارد ایزو ۱۷۰۲۵ اقدام کرده است، اظهار کرد: آزمایشگاه پالایشگاه در طول سه سال متوالی موفق به دریافت این استاندارد شده و  اکنون نیز برای یک دوره دیگر آمادگی دارد.

معاون مهندسی و توسعه شرکت پالایش گاز ایلام افزود: راه‌اندازی، متدنویسی و کالیبره کردن دستگاه گازکروماتوگرافی برای آنالیز ترکیبات سولفور و ادورانت‌ها در گاز مایع، میعانات گازی و گاز برای تهیه گزارش مقدار آنها در محصولات پالایشگاه ایلام در طول سه ماهه نخست امسال در این آزمایشگاه انجام شده است.

زرگوشی با بیان اینکه محلول استاندارد برای بررسی ترکیبات سولفور و ادورانت‌ها در میعانات گازی توسط کارشناسان داخلی این آزمایشگاه ساخته شده است، گفت: این اقدام سبب تحقق عمل به شعار  امسال در زمینه رشد تولید داخلی و نداشتن وابستگی به خارج بوده است.

وی ادامه داد: دستگاه اندازه‌گیری جیوه در گاز در مقیاس نانو که ساخت کشور آلمان بوده و از سرویس خارج شده بود با استفاده از توان متخصصان داخلی این آزمایشگاه تعمیر و راه‌اندازی شده و دستگاه اندازه‌گیری نقطه شبنم آب در گاز نیز با استفاده از توان داخلی تعمیر و راه‌اندازی شده است.

معاون مهندسی و توسعه شرکت پالایش گاز ایلام همچنین اظهار کرد: با توجه به توانایی و ظرفیت‌های علمی مختلفی که در این آزمایشگاه وجود دارد، درخواست‌هایی برای انجام خدمات آزمایشگاهی از طرف پتروشیمی، پالایشگاه‌ها و دیگر شرکت‌ها به آزمایشگاه ارسال می‌شود که سبب درآمدزایی برای شرکت خواهد شد.

زرگوشی از انجام بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ نمونه‌گیری و ۱۴ هزار و ۶۰۰ آنالیز در سه ماهه نخست امسال خبر داد و گفت: انجام آزمایش بر روی مواد شیمیایی فرآیندی خریداری شده از سوی واحد کالا، پایش مداوم واحدهای فرآیندی و محصولات تولیدی، همکاری با واحد پژوهش برای انجام پروژه گ‌های پژوهشی و پایان‌نامه‌های دانشجویی از دیگر اقدام‌های این آزمایشگاه در طول سه ماهه نخست امسال بوده است.