تشریح آخرین وضعیت پتروپالایشگاه شهید سلیمانی
تشریح آخرین وضعیت پتروپالایشگاه شهید سلیمانی
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: در بخش پتروپالایشگاه‌ها قانون تکلیف کرده که مجموعه دولت با بخش خصوصی مشارکت داشته باشد، سهم شرکت ملی پالایش و پخش در پتروپالایشگاه شهید سلیمانی ۱۰ درصد است. با این حال تمامی مراحل مطالعاتی و برخی امور اجرایی از سوی این شرکت پیگیری و انجام شده است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»جلیل سالاری، با اشاره به فرآیند اجرایی تاسیس و راه اندازی پتروپالایشگاه شهید سلیمانی، اظهار کرد: مقرر شد اقدامات اجرایی این پتروپالایشگاه با مشارکت یک شرکت متشکل از بانک‌های ملت، تجارت، رفاه و ملی و مجموعه‌های هلدینگ خلیج فارس، صندوق‌ بازنشستگی صنعت نفت و ستاد فرمان اجرایی امام خمینی (ره) صورت پذیرد. برای این منظور لازم بود که شرکت مذکور با ساختار مشخص هیات مدیره، مدیرعامل و اساسنامه و پرداخت قدرالسهم هر شرکت ثبت شود.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه  علی‌رغم این‌که شرکت پالایش و پخش تنها ده درصد در این پتروپالایشگاه مشارکت دارد اما موضوعات ثبت شرکت توسط این شرکت پیگیری شد، گفت: در مسیر ثبت شرکت یکی از موضوعات، مجوز شورای پول واعتبار و شورای اقتصاد بود، با پیگیری این شرکت طی یک سال اخیر مجوزهای لازم اخذ و اساسنامه نیز اصلاح گردید.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران ادامه داد: امیدواریم قدرالسهم‌ها هرچه سریع‌تر پرداخت شود تا هیات مدیره شرکت شکل گرفته و شرکت ثبت شود.

سالاری با بیان اینکه موضوعاتی مانند تسهیل زمین، مجوزهای محیط زیست و مولد سازی دارایی‌ها از سوی شرکت پالایش و پخش صورت پذیرفته است، گفت: چالشی که دراین خصوص وجود دارد بحث مجوز انتقال دارایی‌های شرکت بمهن گنو به عنوان شرکتی که زمین احداث متعلق به آن بوده به شرکت پتروپالایش شهید سلیمانی است. چنانچه این انتقال صورت بگیرد و قدرالسهم بانک‌ها نیز پرداخت شود مراحل نهای فرآیند ثبت شرکت انجام خواهد شد.

وی با باین این‌که پتروشیمی‌هایی که مبتنی بر خوراک مایع هستند از پالایشگاه‌ها تغذیه می‌کنند، گفت: این واحد پتروشیمی می‌تواند در پالایشگاه مستقر باشد یعنی پالایشگاهی که واحد پتروشیمی هم دارد. این مجموعه می‌تواند محصولات پالایشگاهی و پتروشیمی تولید کند، در این صورت قدرالسهم تولید محصولات پتروشیمی به میزان کیفیت و تنوع خوراکی که آن پالایشگاه دارد باز می‌گردد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران ادامه داد: پالایشگاهی که از خوراک میعانات گازی تغذیه می‌کند، خوراک سبک‌تری داشته و نفت‌های مازاد دارد که می‌تواند درصد استحصال محصولات پتروشیمی بیشتری داشته باشد ولی یک پالایشگاه که خوراکش فوق سنگین بوده، شرایط سنگین‌تری داشته و میزان استحصال محصولات پتروشیمی آن کمتر است زیرا در آنجا عمده خوراک شرکت‌های پتروشیمی مبتنی بر مواد سبک پالایشگاهی است.

سالاری با بیان اینکه وقتی در الگوی تولیدی پالایشگاه تولید محصولات پتروشیمی مدنظر باشد این مجموعه پتروپالایشگاه است، تصریح کرد: این بدان معناست که آن مجموعه در کنار محصولات پالایشگاهی می‌تواند محصولات پتروشیمی هم تولید نماید. در این صورت این مجموعه متناسب با شرایط و تقاضای بازار می‌تواند هر کدام از محصولات پالایشگاهی و پتروشیمی را تولید و عرضه نماید.

وی تاکید کرد: این‌که عنوان شود چند درصد محصولات یک پتروپالایشگاه محصولات پتروشیمی است به مدل پالایشگاه، خوراک پالایشگاه و شرایط بازار بستگی دارد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در خصوص بحث‌های موجود در رسانه‌ها درباره تولیدات پتروشیمی و پالایشی پترو پالایش‌ها گفت: این استنباط که بعضی از محصولات سنگین به محصولات پتروشیمی امکان تولید دارند اشتباه است. برای این موضوع نیاز است تا زنجیره پالایشی تبدیل بشود و سپس به عنوان خوراک پتروشیمی به مصرف برسد.

سالاری با بیان این‌که در پتروپالایشگاه شهید سلیمانی نسبت به بقیه پروژه‌های پتروپالایشی که در دولت قبل مجوز داده شده بود این پتروپالایشگاه بیشترین محصولات پتروشیمی را تولید می‌کند، گفت: بنابراین جهت گیری شرکت پالایش و پخش براین است که نیاز داخل و عرضه و تقاضای کشور و ظرفیت استحصال محصولات پتروشیمی را مدنظر قرار دهد.

به گفته وی، این موضوع به کیفیت خوراک، وضعیت بازار، مصرف داخل و زنجیره پایین دستی باز می‌گردد. از این رو تلاش ما تولید حداکثر محصولات پتروشیمی بوده، ضمن اینکه این زنجیره قابل استمرار است و فازهای بعدی در آینده اضافه خواهد شد. به همین دلیل است که برای پتروپالایش شهید سلیمانی ۱۵۰۰ هکتار زمین در نظر گرفته شده تا در گام‌های بعدی این زنجیره را توسعه دهیم برای گام اول ۲۵ درصد محصول پتروشیمی پیش بینی شده است.

منبع: ایسنا