برداشت روزانه ۵۰۰ میلیون فوت‌مکعب گاز از میدان مشترک بلال تا ۲ سال آینده
برداشت روزانه ۵۰۰ میلیون فوت‌مکعب گاز از میدان مشترک بلال تا ۲ سال آینده
مدیرعامل پتروپارس با اشاره به اینکه تا دو سال آینده مراحل ساخت و نصب سکوی میدان گازی مشترک بلال به پایان می‌رسد، گفت: هم‌زمان هشت حلقه چاه تولیدی نیز حفاری و با نصب سکو، برداشت گاز از این میدان مشترک آغاز می‌شود و سرانجام به ۵۰۰ میلیون فوت‌مکعب در روز می‌رسد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» فرخ علیخانی امروز (یکشنبه، ۱۸ تیرماه) در آیین تنفیذ قرارداد ساخت عرشه و متعلقات سکوی میدان مشترک بلال ، با بیان اینکه این سکو برای میدان گازی مشترک بلال و ازسوی شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ساخته خواهد شد، افزود: جکت (پایه) این میدان مشترک را هم شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) می‌سازد و برای ساخت خط لوله نیز مذاکراتی با شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی نهایی شده است.

وی با تأکید بر توان شرکت‌های ایرانی برای فعالیت‌های نفتی در دریا ادامه داد: در کشور چهار یارد خوب با دانش لازم در بخش ساخت تأسیسات دریا داریم که انجام مناقصه و رقابت را آسان می‌کند.

مدیرعامل پتروپارس تأکید کرد: برای این سکو هشت حلقه چاه قرار است حفاری شود، هم‌اکنون چاه توصیفی حفاری و برای مطالعات ارسال شده است تا بر اساس آن طراحی چاه‌های دیگر مشخص می‌شود.

علیخانی با اشاره به اینکه در این فاصله مناقصه جکت و سکو را نهایی کردیم، افزود: ساخت جکت تا پایان سال انجام و پس از آن عملیات حفاری آغاز می‌شود.

وی گفت: بر اساس برنامه‌ریزی ها، ساخت و نصب سکو در مجموع ظرف دو سال انجام خواهد شد.

مدیرعامل پتروپارس با تأکید بر اینکه پس از تکمیل ساخت و نصب سکو، تولید گاز از میدان مشترک بلال آغاز می‌شود، ادامه داد: مقدار تولید گاز سرانجام ۵۰۰ میلیون فوت‌مکعب خواهد بود.

علیخانی با بیان اینکه این شرکت ۹ پروژه در حال اجرا دارد، گفت: یکی از این پروژه‌ها مربوط به بازسازی اسکله نفتی خوزه در کشور ونزوئلاست و هشت مورد دیگر در داخل کشور در حال انجام است.

به گفته مدیرعامل پتروپارس، از هشت پروژه داخلی، ۶ مورد مربوط به توسعه میدان‌های مشترک نفت و گاز است که نشان می‌دهد همه توان خود را برای برداشت حداکثری از این میدان‌ها به‌کار گرفته‌ایم.