روایت مدیرعامل پتروشیمی جم از عملکرد سال ۱۴۰۱
روایت مدیرعامل پتروشیمی جم از عملکرد سال ۱۴۰۱
شرکت پتروشیمی جم با توجه به تنوع دریافت خوراک و تولیدات مختلف الفینی درمنطقه ویژه انرژی پارس دارای موقعیتی ویژه نسبت به سایر مجتمع‌های این منطقه است که با وجود دریافت خوراک مایع و گاز توانسته با مدیریت منابع و مصارف و سبد محصولات تولیدی به نسبت سال مالی علی‌رغم تمام نوسانات موجود در اقتصاد شاهد بهبود عملکرد در سال ۱۴۰۱ باشد و بیش از ۱۱ هزار ۵۰۰ میلیارد تومان سود خالص در عملکرد تلفیق خود به ثبت برساند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»عبدالرحیم قنبریان مدیرعامل پتروشیمی جم درخصوص عملکرد سال مالی ۱۴۰۱ این شرکت و برنامه‌های توسعه‌ای اجرا شده ، گفت: بر اساس آمار منتشر شده پتروشیمی جم در عملکرد شرکت اصلی موفق به تحقق ۱۰ هزار میلیارد تومان سود و در عملکرد تلفیق بیش از ۱۱ هزار ۵۰۰ میلیارد تومان سود خالص شده است.

وی درخصوص بازار‌های صادراتی محصولات جم هم گفت: با استراتژی‌های پیاده سازی شده در حوزه صادرات تلاش شد تا تمرکز فروش به چین را مدیریت کنیم و بازار‌های هدف صادرات را متنوع‌تر کنیم، اکنون در بازار‌های حوزه CIS، ترکیه و هند ورود کردیم و در حال فعال کردن بازار آفریقا هستیم و یک ترکیب متنوع از مشتریان را داریم که فروش‌های صادراتی دریایی ما نیز عمدتا CFR است.

قنبریان گفت: به منظور افزایش راندمان تولید در حال آماده‌سازی واحد‌های الفین برای اورهال هستیم. با توجه به این که در ۴-۵ سال اخیر اورهال این واحد‌ها را نداشتیم این اقدامات در پاییز اجرایی خواهد شد. همچنین اقدامات بهبود و افزایش ظرفیت کوره‌های گازی را نیز اجرایی کردیم که به بهبود عملکرد تولید شرکت کمک می‌کند. اورهال پیش رو ۴۰ روز به طول خواهد انجامید و این امکان را فراهم می‌کند تا با توجه به اقداماتی که صورت می‌گیرد شرکت این توانایی را داشته باشد تا در آینده از نظر تولید به رکورد ۱ میلیون ۲۰۰ هزار تن که در گذشته محقق شده بود دست یابد. مدیر عامل پتروشیمی جم درخصوص فروش‌های داخلی نیز گفت: با توجه به قیمت تسعیر ۲۸۵۰۰ تومان برای تعیین نرخ پایه محصولات پتروشیمی و اختلاف آن با قیمت ارز آزاد شاهد تقاضا‌هایی مازاد بر نیاز واقعی هستیم که باعث ایجاد رقابت قیمتی می‌شود وطبیعتا اگر نیاز واقعی بازار بر اساس آمار موجود شناسایی شود و نرخ‌های فروش نیز متناسب با واقعیت اقتصاد در بورس کالا رقابت شود به نفع تولیدو سهامداران خواهد بود و هم جلوی قاچاق کالا و تقاضای کاذب گرفته می‌شود، اما عمدتا به دلیل افزایش تقاضا باید کف عرضه را افزایش دهیم و این موضوع باید مورد کارشناسی قرار گیرد.

قنبریان درخصوص طرح‌های توسعه‌ای و پرونده‌های حقوقی شرکت هم گفت: در سال ۱۴۰۱ پتروشیمی‌جم مسائل پیچیده حقوقی داشت که خوشبختانه با اقداماتی که عملیاتی شد به نتایج مثبتی در به نتیجه رسیدن این پرونده‌ها رسیدیم. در حوزه طرح‌های توسعه‌ای نیز پاد جم و پلیمر کنگان که با روند کندی در اجرا روبرو بود را در مسیر درست حرکت دادیم و امیدواریم تا پایان امسال یک خط تولیدی را وارد مدار کنیم و انتظار داریم در سال آتی دو خط تولیدی ABS را نیز وارد مدار تولید کنیم.