دومین طرح احیای دریاچه ارومیه افتتاح می‌شود
دومین طرح احیای دریاچه ارومیه افتتاح می‌شود
همزمان با سفر امروز معاون اول رئیس جمهور و وزیر نیرو به آذربایجان غربی مدول سوم تصفیه خانه فاضلاب ارومیه و خط انتقال پساب آن به دریاچه ارومیه افتتاح می‌شود.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»  محمد اشرفی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی با اعلام این خبر گفت: با بهره برداری از این پروژه سالانه 51 میلیون مترمکعب پساب به دریاچه ارومیه منتقل خواهد شد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی گفت: محل تصفيه‌خانه فاضلاب اروميه در مجاور جاده ريحان‌آباد با مساحتی در حدود 135 هکتار قرار دارد. افق طرح تصفیه‌خانه  فاضلاب سال 1420 با ظرفیت کل 200 هزار مترمکعب در شبانه روز در چهار مدول برای جمعیتی بالغ بر یک میلیون نفر در نظر گرفته شده است، مدول اول تصفیه خانه فاضلاب ارومیه به ظرفیت کل 40هزار مترمکعب در شبانه روز برای جمعیت 200 هزار  نفر  با سیستم لجن فعال از نوع بیولاک در سال 81 شروع و در سال 87 به بهره برداری رسید. مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب ارومیه نیز به ظرفیت کل 40 هزار  مترمکعب در شبانه روز برای جمعیت 200 هزار  نفر با سیستم لجن فعال از نوع بیولاک در سال 87 شروع و در سال 93 به بهره برداری رسید.
رئیس هیئت مدیره شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان غربی افزود: مدول سوم تصفیه‌خانه فاضلاب ارومیه به ظرفیت کل60 هزار مترمکعب در شبانه روز برای جمعیت 300 هزار نفر با سیستم  SBR در سال 94 شروع و هم اکنون با هزینه کرد اعتباری بالغ بر 1200 میلیارد ریال در مرحله بهره برداری قرار گرفته است که این رقم با احتساب خط انتقال پساب به 2200 میلیارد ریال می‌رسد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی همچنین به بهره برداری از پروژه خط انتقال پساب تصفیه خانه فاضلاب ارومیه به پیکیره دریاچه ارومیه اشاره کرد و افزود: با برنامه‌ریزی های صورت گرفته انتظار داریم سالانه 51 میلیون مترمکعب پساب خروجی کل تصفیه‌خانه ارومیه شامل مدول های اول، دوم و سوم به رودخانه نازلو چای و نهایتا به دریاچه ارومیه منتقل گردد.
اشرفی به اهداف این طرح از جمله کمک به احیای دریاچه ارومیه با انتقال پساب استاندارد تصفیه خانه فاضلاب، جلوگیری از استفاده غیرمتعارف و عدم استفاده در باغات و مراتع، تامین شرایط زیست محیطی استاندارد با تصفیه فاضلاب و تولید پساب استاندارد و بازچرخانی آن اشاره کرد و اضافه کرد: تا کنون 947 میلیارد ریال برای تکمیل این پروژه هزینه شده است که از این مبلغ 482 میلیارد ریال آن از محل اعتبارات ستاد احیا دریاچه ارومیه، 15 میلیارد ریال از محل منابع داخلی شرکت و 450 میلیارد ریال آن مصوب از محل سفر اول آیت الله سید ابراهیم رئیسی ریاست محترم به استان بوده که 300 میلیارد ریال آن تخصیص یافته است.
اشرفی در پایان گفت: طول این خط انتقال 11.1 کیلومتر است که 10.45 کیلومتر آن با خط انتقال پلی اتیلنی دوجداره فاضلابی و 650 متر نیز با باکس بتنی اجرایی شده است.