افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی تولید محصول در پتروشیمی غدیر
افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی تولید محصول در پتروشیمی غدیر
شرکت پتروشیمی غدیر با عبور از ظرفیت اسمی تولید ۱۲۰ هزار تن محصول در سال رکورد جدیدی ثبت کرد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»مدیرعامل شرکت پتروشیمی غدیر از شکسته شدن رکورد تولید در سال مالی ۱۴۰۱ خبرداد و گفت: ظرفیت اسمی این شرکت ۱۲۰ هزار تن در سال بوده که پتروشیمی غدیر با تولید ۱۳۲ هزار تن در سال گذشته به میزان ۱.۱۰ درصد از طرفیت اسمی خود تولید داشت.

حسین صفاری در مجمع عادی و فوق‌العاده سالیانه (مربوط به سال مالی ۱۴۰۱) در محل این شرکت واقع در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی اظهارکرد: این مجموعه تولیدی صنعت پتروشیمی اولین برگزار کننده مجمع در خوزستان بین شرکت‌های بورسی است.

وی ادامه داد: نیروی انسانی یک سرمایه برای شرکت است و پتروشیمی غدیر در سال ۱۴۰۱ به ازای هر نفر ۲۲۵ تُن محصول تولید کرد در حالی که تولید سال ۱۴۰۰ به ازای هر نفر ۱۸۱ تُن بود.

صفاری افزود: در سال ۱۴۰۰ با ۹۰ درصد ظرفیت اسمی توانستیم ۱۰۸ هزار تن محصول تولید کنیم که در سال ۱۴۰۱ با رشد ۳۲ درصدی و بالاتر از ظرفیت اسمی، ۱۳۲ هزار تن محصول تولید و رکورد شکسته شد.

مدیرعامل پتروشیمی با بیان اینکه از سال ۱۳۹۰ تاکنون به این میزان تولید و مشابه آن نزدیک نشده بودیم گفت: سهم افزایش تولید نسبت به ظرفیت اسمی از کل درآمد در سال ۱۴۰۱ حدود ۴۰۰ میلیارد تومان و سهم افزایش تولید نسبت به سال گذشته از کل درآمد نیز ۷۶۱ میلیارد تومان بود.

وی از تولید PVC به میزان ۱۱۰ درصد ظرفیت اسمی و رتبه اول در هلدینگ تاپیکو و پتروشیمی‌های تولید کننده این محصول خبرداد و اضافه کرد: در سال گذشته بعد از ۱۱ سال لود VCM به ۱۰۰ درصد رسید.

صفاری با اشاره به تامین خوراک پایدار از پتروشیمی اروند و به صفر رسیدن واردات این محصول عنوان کرد: قیمت PVC از اواخر سال ۱۴۰۰ از حدود ۲ هزار دلار به ۶۹۲ دلار سقوط کرد که با افزایش تولید، ریزش قیمت‌ها جبران شد.

وی افزود: بعد از ورود به رینگ صادراتی بورس کالا محصولات با قیمت خوبی و حتی بالاتر از نرخ جهانی به فروش رسید. همچنین فروش سال ۱۴۰۰ حدود ۱۰۷ هزار تن و فروش سال گذشته ۱۳۳ هزار تن و بیشتر از میزان تولید بود.

صفاری سود عملیاتی شرکت را در سال گذشته یکهزار و ۴۳۷ میلیارد تومان عنوان و تصریح کرد: مبلغ فروش شرکت در سال ۱۴۰۰ حدود سه هزار و ۹۱۰ میلیارد تومان و فروش سال گذشته نیز چهار هزار و ۲۵۴ میلیارد تومان بود.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی غدیر مهم‌ترین اقدامات انجام شده در سال ۱۴۰۱ را رفع انحصار تجهیزات استراتژیک، برنامه‌ریزی برای دستیابی به گرید پزشکی و انجام تعهدات ارزی و فراز‌های امید بخش این شرکت در همان سال را خرید سهام دماوند انرژی به میزان ۱۵ درصد ارزش بازار، کلنگ‌زنی واحد کلر آلکالی برای خروج از تولید تک محصولی شرکت، خرید واحد VCM و خرید مواد شیمیایی حساس کارخانه به اندازه ۲ سال عنوان کرد.

وی تولید سه ماهه اول سال جاری را ۳۷ هزار و ۳۰ تن عنوان کرد که در مدت مشابه سال گذشته ۳۲ هزار و ۷۲۵ تن بود.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی غدیر خاطرنشان کرد: سه ماهه اول سال جاری تراز VCM به PVC مثبت و در این مدت ۴۱ هزار و ۱۵ تن VCM تولید و ۳۷ هزار تن آن به PVC تبدیل شد که مازاد آن در بازار عرضه گردید.

صفاری سهم فروش شرکت از صادرات را ۱۵ درصد عنوان کرد و گفت: تولید و فروش شرکت پتروشیمی غدیر چه در داخل و چه در خارج، توسط NPC کنترل و نظارت می‌شود و تنها شرکت پتروشیمی کشور است که تمام محصولات خود را در بورس کالا عرضه می‌کند و علاوه بر اینکه شفاف‌ترین نوع فروش را دارد، همزمان تمام اطلاعات را در چارت سامانه به ثبت می‌رساند.