سرمایه‌گذاری بر ساخت نیروگاه در دستور کار صنعت برق
سرمایه‌گذاری بر ساخت نیروگاه در دستور کار صنعت برق
صنعت نیروگاهی بر اساس آمار بانک مرکزی در سال 1401 نسبت به سال قبل از آن، 30 درصد رشد تولید توربین را تجربه کرده و نیروی کار فعال در این حوزه نیز 4 برابر شده است

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»  بر اساس آمار بانک مرکزی از تولید صنایع بزرگ کشور، تولید موتور و توربین‌های تولید برق ( غیر از موتورهای وسایل نقلیه) در سال 1401 نسبت به سال 1400 با رشد 29.5 درصدی مواجه شده است.

نگاهی دقیق‌تر به آمار رشد تولید توربین‌های تولید برق بیانگر آن است که در 3 ماهه اول سال 1401 نسبت به مدت مشابه سال قبل میزان رشد تولید 39.9 درصد بوده است. این شاخص در سه ماهه دوم با افزایش 37.9 درصدی مواجه شده و در سه ماهه سوم نیز به بیشترین میزان خود رسید و رشد 50 درصدی را تجربه کرد. در 3 ماهه چهارم سال 1401، نسبت به سال قبل نیز میزان رشد به 4.3 درصد رسید.

*رشد 3 برابری اشتغال در ساخت توربین برق

بر اساس اطلاعات صنعت تولید توربین‌های برق، 100 درصد این محصولات در نیروگاه‌های مختلف تولید برق مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 بر اساس پیگیری‌های انجام شده از شرکت‌های پیمانکار ساخت توربین، هم اکنون 11 هزار 613 نفر در سراسر کشور عملیات ساخت واحدهای نیروگاهی را به پیش می‌برند.

این در حالیست که در سال 1400، فعالان حاضر در مکان واحدهای نیروگاهی در حال ساخت 2 هزار 980 نفر برآورد می‌شود. بر این اساس نیروی کار فعال در ساخت توربین و نیروگاه نیز طی یک سال گذشته 4 برابر شده است.

* ظرفیت تولید توربین در کشور افزایش یافت

در همین راستا، ابوالفضل عسگری، قائم‌مقام مدیرعامل شرکت مپنا با اشاره به آمار رشد تولید توربین و ساخت نیروگاه، می‌گوید: در سال 1400 کمتر از 20 درصد از توان تولید مپنا در مدار تولید قرار داشت اما در سال 1401 علاوه بر فعالیت 100 درصد تیم‌های عملیاتی در 3 شیفت کاری، اقدام به افزایش ظرفیت تولید نیز در دستور کار قرار گرفت.

* سرمایه‌گذاری بر ساخت نیروگاه در دستور کار صنعت برق

به عقیده کارشناسان انرژی، یکی از دلایل ناترازی برق طی سال‌های اخیر، بی‌توجهی به سرمایه‌گذاری در حوزه ساخت نیروگاه بوده است، موضوعی که در 2 سال گذشته با متنوع‌سازی ابزارهای تامین مالی به عنوان یک از راهبرهای پروژه رفع ناترازی برق در دستور کار قرار گرفته است.