بهره‌برداری از دو طرح پتروپالایشی تا ۲ سال آینده
بهره‌برداری از دو طرح پتروپالایشی تا ۲ سال آینده
معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت گفت: امیدواریم تا پایان امسال طرح 60 هزار بشکه‌ای آدیش جنوبی تکمیل شود و با تزریق 500 میلیون یورویی به طرح مهر خلیج فارس، این طرح نیز می‌تواند تا 2 سال آینده به بهره‌برداری برسد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» هوشنگ فلاحتیان، با اشاره به تصمیم جدید دولت برای اصلاح تعرفه گاز خانگی عنوان کرد: با توجه به لزوم حرکت از خام‌فروشی نفت به سمت توسعه زنجیره ارزش، طبق قانون حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی نفت با استفاده از سرمایه‌های مردمی، وزارت نفت دو دسته موافقت‌نامه اصولی برای سرمایه‌گذاران صادر کرده است.

معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت گفت: دسته اول مربوط به احداث طرح‌های جدید پتروپالایشگاهی با خوراک نفت و میعانات گازی است که مجموع ظرفیت آنها بیش از 1.4 میلیون بشکه در روز است. البته قانون بعدا کمی اصلاح شد و طرح‌های جدیدی ذیل آن تعریف شدند که موافقت‌نامه اصولی آن صادر می‌شود. دسته دوم نیز مربوط به طرح‌های ارتقای کمی و کیفی پالایشگاه‌های موجود است.

* بهره‌برداری از دو طرح پتروپالایشی با ظرفیت 180 هزار بشکه تا 2 سال آینده

وی افزود: البته با توجه به بضاعت کشور، تمرکز ما بر تعداد محدودی از این طرح‌هاست تا به سرانجام برسد. امیدواریم تا پایان امسال طرح 60 هزار بشکه‌ای آدیش جنوبی در منطقه سیراف به بهره‌برداری برسد.

فلاحتیان تاکید کرد: در قانون بودجه 1402 نیز بند قانونی برای حمایت از تامین مالی طرح پالایشگاه 120 هزار بشکه‌ای مهر خلیج فارس و تخصیص 500 میلیون یورو برای تهاتر نفت خام با تجهیزات آورده شده است تا بتواند سرعت کار این طرح با پیشرفت 40 درصدی را افزایش دهد. امیدوار هستیم با تزریق منابع به این طرح، پالایشگاه مهر خلیج فارس در 2 سال آینده به بهره‌برداری برسد.

* مجوز شورای پول و اعتبار برای مشارکت بانک‌ها در احداث پتروپالایشگاه صادر شد

معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت گفت: در کنار دو پروژه آدیش و مهر خلیج فارس، دو طرح 300 هزار بشکه‌ای نیز در اولویت قرار گرفته است. یکی از این طرح‌ها پتروپالایشگاه مروارید مکران در منطقه جاسک است که پیشرفت خوبی داشته است. طرح دیگر نیز پتروپالایشگاه شهید سلیمانی است که در مجاورت پالایشگاه ستاره خلیج فارس احداث خواهد شد.

وی بیان کرد: ستاد اقتصاد مقاومتی دولت، 16 طرح راهبردی را موردتمرکز قرار داده است تا بتواند آنها را با حمایت ویژه به سرانجام برساند که دو پالایشگاه مروارید مکران (مکران مفید) و شهید سلیمانی جزو این طرح‌هاست. جلسات مستمری نیز با معاون اول رئیس در این باره برگزار می‌شود.

فلاحتیان ادامه داد: برای تامین مالی این دو طرح کنسرسیومی از هلدینگ‌های بزرگ کشور و بانک‌ها تشکیل شده است. صدور مجوز شورای پول و اعتبار برای مشارکت بانک‌ها در حال پیگیری است و برای تعدادی از آنها این مجوز صادر شده است. بدین ترتیب با تلاش‌های دولت و وزارت نفت، ما امیدواریم عملیات این دو طرح بزرگ تسریع شود.

* اختلاف نظر درباره تنفس خوراک به پتروپالایشگاه‌ها در حال رفع است

معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت گفت: بر اساس قانون، باید تنفس خوراک به طرح‌های پتروپالایشی ذیل قانون حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی بعد از تکمیل طرح‌ها اعطا شود و این موضوع در هیئت امنای صندوق توسعه ملی نیز تصویب شده است. اختلاف دیدگاهی بین مجلس و ارکان صندوق وجود دارد که در حال رفع است.

وی اظهار داشت: نمایندگان مجلس معتقدند اذنی که باید از رهبر انقلاب بابت اعطای تنفس خوراک گرفته شود، در هنگام تصویب قانون در مجلس دهم توسط شخص رئیس مجلس از مقام معظم رهبری اخذ شده است ولی برخی از ارکان صندوق معتقدند مجددا باید این اذن گرفته شود؛ انشاالله این مشکل به زودی برطرف خواهد شد و طرح‌های مشمول تنفس خوراک، حتما طبق قانون این امتیاز را دریافت خواهند کرد.

* پالایشگاه‌های موجود باید 40 درصد از سود خود را در ارتقای خود سرمایه‌گذاری کنند

فلاحتیان تاکید کرد: طبق قانون بودجه 1402، پالایشگاه‌های موجود باید حداقل 40 درصد از سود سالانه خود را صرف سرمایه‌گذاری در طرح‌های ارتقای کمی و کیفی خود کنند و اگر این تخصیص صورت نگیرد، این واحدها مشمول 5 درصد تخفیف خوراک نخواهند شد.

معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت گفت: در سال جاری اولین جلسه شورای عالی انرژی با حصور رئیس‌جمهور تشکیل شد. با توجه به اینکه تعدادی از پالایشگاه‌ها عنوان می‌کردند در اخذ مجوز زیست‌محیطی دچار مشکل هستند، براساس دستور رئیس‌جمهور مقرر شد در کوتاه‌ترین زمان ممکن بررسی‌های لازم توسط سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور صورت بگیرد و در صورت رعایت استانداردها، مجوزهای زیست‌محیطی طرح‌ای ارتقای پالایشگاه‌های موجود صادر شود.

منبع: فارس