توسعه دیپلماسی انرژی دولت ابزاری برای افزایش قدرت سیاسی است
توسعه دیپلماسی انرژی دولت ابزاری برای افزایش قدرت سیاسی است
نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: کشورهای آمریکای لاتین دارای ظرفیت‌های ارزشمند برای توسعه دیپلماسی انرژی کشور هستند که تقویت روابط با آنها ابزاری برای افزایش قدرت سیاسی است.

به گزارش«نبض انرژی» مصطفی نخعی درباره دستاوردهای سفر آیت الله رئیسی، رئیس جمهور و هیأت همراه به سه کشور آمریکای لاتین گفت: ایران و ونزوئلا در زمینه انرژی مراودات زیادی دارند؛ ونزوئلا از منابع زیاد نفتی برخوردار است و جمهوری اسلامی هم از دارندگان مهم منابع هیدروکربنی، نفتی و گازی به شمار می رود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: جمهوری اسلامی ایران یکی از بنیانگذاران اوپک است و اثرگذاری لازم را در موضوع نفت و انرژی دارد و تجربیات ارزشمندی در زمینه مهندسی و اجرایی درصنعت نفت و گاز را اندوخته است.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس با اشاره به ظرفیت بالای همکاری ایران و کشورهای آمریکای لاتین در حوزه انرژی، گفت: این کشورها از منابع انرژی قابل قبولی برخوردار هستند و در مقابل ایران دانش کافی مهندسی برای رفع نیاز این کشورها را دارد.

وی با بیان اینکه دولت سیزدهم فعالیت‌های ارزشمندی برای توسعه دیپلماسی انرژی در پیش گرفته است، تصریح کرد: زمینه‌های همکاری ارزشمندی با توجه به تلاش‌های وزارت نفت بین ایران و برخی از کشورهای آمریکای لاتین شکل گرفته است که این شرایط به بی اثرکردن تحریم‌ها و افزایش ارز آوری تأثیر فراوانی خواهد داشت.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه بیشتر پالایشگاه‌های کشورهای آمریکای لاتین به دلیل بی بهره بودن از دانش مهندسی غیرفعال هستند، گفت: با ارائه خدمات فنی و مهندسی ایران به این پالایشگاه‌ها و صدرو فرآورده‌های نفتی به آنها، اثرگذاری بسیار قدرتمندی در بین کشورهای منطقه و فضای بین الملل خواهیم داشت و همچنین کمک شایانی به اقتصاد کشور انجام می‌شود.

وی دیپلماسی دولت سیزدهم به ویژه وزارت نفت را در حوزه انرژی مثبت ارزیابی کرد و گفت: دولت اهمیت انرژی را در سطح منطقه و بین الملل به خوبی درک کرده و جدای از گفت‌وگوهای سیاسی که بین ما و سایر کشورها در جریان است، وزارت نفت دیپلماسی انرژی را به شایستگی بین کشورهای منطقه و فضای بین الملل توسعه داده است.

نخعی با تاکید بر اینکه دولت توسعه دیپلماسی انرژی را به فضای سیاسی گره نزده است، یادآور شد: بهبود روابط در حوزه انرژی با کشورهایی نظیر ترکمنستان، برخی از کشورهای اروپایی، کشورهای منطقه و همسایه و استفاده کردن از ظرفیت‌هایی که در این حوزه وجود دارد، می‌تواند ایران را به هاب گازی منطقه تبدیل کند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی کشورهای آمریکای لاتین را از جمله ظرفیت‌های ارزشمند برای توسعه دیپلماسی انرژی کشور برشمرد و خاطرنشان کرد: تقویت دیپلماسی انرژی کشور، ابزاری برای افزایش قدرت سیاسی است که جایگاه ایران را بیش از گذشته در منطقه و فضای بین الملل ارتقا می‌دهد.

منبع: ایرنا