نرخ کرایه ابرنفتکش‌ها افزایش یافت
نرخ کرایه ابرنفتکش‌ها افزایش یافت
با افزایش چشمگیر تعداد محموله‌های نفت از خاورمیانه که بزرگترین منطقه صادرکننده است، درآمد نفتکش‌های بزرگ، دومین رشد بزرگ روزانه در سه سال گذشته را ثبت کرد.

به گزارش «نبض انرژی»  افزایش نرخ‌ کرایه نفتکش‌ها و محموله‌های نفت، غیرمنتظره بوده است زیرا چند کشور تولیدکننده بزرگ از جمله عربستان سعودی، امارات متحده عربی و کویت متعهد شده اند تولید خود را کاهش دهند. اما این شامل بشکه‌هایی که در ذخایر خود داشته اند، نمی‌شود.

طبق آمار بورس بالتیک، نرخ کرایه ابرنفتکش‌ها که دو میلیون بشکه نفت را از خاورمیانه به چین حمل می‌کنند، دوشنبه هفته جاری، تقریبا ۲۰ هزار دلار در روز افزایش یافت. برای دومین بار از سال ۲۰۲۰ است که نرخ‌ها چنین افزایش بزرگی را تجربه می‌کنند.

این وضعیت علاوه بر این که معامله‌گران را غافلگیر کرده، عوامل مثبت دیگر بازار نفت را هم تحت تاثیر قرار داده است. بارش باران‌های موسمی در هند، باعث اختلال در بزرگترین بندر نفتی این کشور شده است و احتمالا نفتکش‌ها آن طور که انتظار می‌رفت، به خلیج فارس بر نخواهند گشت. در همین حال، تقاضای قوی برای صادرات از آمریکا و برزیل در ماه‌های اخیر، باعث محدود شدن تعداد ابرنفتکش‌های موجود در خاورمیانه شده است.

به گفته تحلیلگران شرکت کلارکسون سکیوریتیز (Clarksons Securities AS)، اظهارات کارگزاران، افزایش موج بارگیری محموله‌های نفت در خاورمیانه در اواخر ژوئن و محدودیت کشتی‌های موجود را نشان می‌دهد. با توجه به کاهش حجم محموله‌های نفت که از ژوئیه به بعد پیش بینی می‌شود، باید دید که روند صعودی نرخ کرایه ابرنفتکش‌ها چقدر طولانی خواهد بود، اما این افزایش نرخ نشان می‌دهد که بازار ابرنفتکش‌ها تا چه حد دچار کمبود است.

عربستان سعودی متعهد شده است از ژوئیه، تولید خود را به میزان یک میلیون بشکه در روز کاهش دهد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، هالور اِلفسن، کارگزار نفتکش در شرکت فرنی‌لی در لندن، در این باره گفت: تعداد محموله‌های ثبت شده در ماه جاری از خاورمیانه، به بیش از ۱۵۰ محموله افزایش پیدا کرده است که بالاترین تعداد در سال میلادی جاری است. محموله‌های مورد نظر، محموله‌های تکی کرایه شده هستند و هزینه حمل که تحت قراردادهای حمل و نقل بلندمدت سازماندهی می‌شوند را پوشش نمی‌دهند.

منبع: ایسنا