مشارکت ایران برای زنده کردن ۱۲ میلیون تن ظرفیت پتروشیمی ونزوئلا
مشارکت ایران برای زنده کردن ۱۲ میلیون تن ظرفیت پتروشیمی ونزوئلا
وزیر نفت با یادآوری اینکه تاکنون بیش از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار قطعه و تجهیز ساخت ایران در پالایشگاه‌های نفتی ونزوئلا به‌کار رفته است، گفت: پس از حوزه پالایشی سراغ مجتمع‌های پتروشیمی این کشور که به‌دلیل تحریم‌ها از کار افتاده بودند، رفته‌ایم، این کشور بیش از ۱۲ میلیون تن ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی همچون آمونیاک، اوره و پلی‌اتیلن دارد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»جواد اوجی بعدازظهر امروز (سه‌شنبه، ۲۳ خردادماه) در گفت‌وگو با بخش خبری ساعت ۱۴ شبکه یک صداوسیما با اشاره به اینکه روز دوشنبه (۲۲ خردادماه) اسنادی مهم و قراردادی بین ایران و ونزوئلا در حوزه بالادست و پایین‌دست صنعت نفت امضا شد، افزود: ونزوئلا با دارا بودن ۱۷.۵ درصد از ذخایر نفت خام اثبات‌شده از بزرگ‌ترین دارندگان منابع هیدروکربوری جهان به‌شمار می‌آید.

وی به وجود چهار پالایشگاه نفتی با ظرفیت روزانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه نفت در کشور ونزوئلا اشاره کرد و گفت: متأسفانه به‌دلیل تحریم‌ها و رفتن متخصصان خارجی، این پالایشگاه‌ها بلاتکلیف رها شده بودند، اما خوشبختانه با آغاز به‌کار دولت سیزدهم و فعال شدن دیپلماسی انرژی، فعالیت‌ها و مذاکرات در حوزه توسعه و تعمیرات اساسی این پالایشگاه‌ها، صادرات نفت و میعانات گازی را آغاز کرده‌ایم.

وزیر نفت اظهار کرد: تاکنون بیش از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار قطعه و کالای ایرانی مربوط به پالایشگاه‌های نفتی به ونزوئلا صادر شده و بخش قابل‌توجهی از ظرفیت خالی‌مانده پالایشی پالایشگاه‌های این کشور احیا شده است، همچنین پس از حوزه پالایشگاهی سراغ مجتمع‌های پتروشیمی این کشور که به‌دلیل تحریم‌ها از کار افتاده بودند، رفته‌ایم، این کشور بیش از ۱۲ میلیون تن ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی همچون آمونیاک، اروه و پلی‌اتیلن دارد.

اوجی ادامه داد: امیدواریم با تکیه بر توانمندی شرکت‌های ایرانی در حوزه خدمات فنی و مهندسی، کاتالیست‌ها و دانش فنی بتوانیم ظرفیت‌های بالقوه مجتمع‌های پتروشیمی این کشور را همچون پالایشگاه‌های نفتی آن به‌صورت مشارکتی بالفعل و محصولات این مجتمع‌ها را در بازارهای بین‌المللی عرضه کنیم.

وی از ورود شرکت‌های ایرانی توانمند به حوزه توسعه میدان‌های نفتی و گازی کشور ونزوئلا خبر داد و تصریح کرد: در زمینه بازسازی و توسعه اسکله‌های بارگیری و پایانه‌های نفتی نیز روز گذشته قراردادهای خوبی امضا شده است.

به گزارش شانا، همکاری‌های نفتی ایران و ونزوئلا همزمان با روی کار آمدن دولت سیزدهم رونق بیشتری گرفته است. این همکاری‌ها که از پارسال با امضای قرارداد اولیه برای توسعه پالایشگاه‌های این کشور با دانش فنی و تجهیزات ایرانی وارد فازی تازه شد، اکنون با سفر سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری و امضای چند سند همکاری توسعه می‌یابند.

ایران و ونزوئلا در جریان این سفر، چند قرارداد نفتی در زمینه توسعه میدان‌ها و پایانه‌های نفتی، احیای ظرفیت پالایشگاهی و پتروشیمی امضا کردند.

ایران و ونزوئلا در مجموع حدود ۴۰ درصد ذخایر نفت جهان را در اختیار دارند، اما هر دو کشور با تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه صنعت نفت روبه‌رو هستند.

با وجود این تحریم‌ها، ایران توانسته ۸۵ درصد تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت را بومی‌سازی کند تا افزون بر تأمین نیاز داخلی، در صادرات خدمات فنی و مهندسی به کشورهای منطقه و دیگر کشورهای نفتی از جمله ونزوئلا وارد شود.