اجرای اجباری اصلاحیه جدید استاندارد برچسب انرژی لامپ‌های الکتریکی ابلاغ شد
اجرای اجباری اصلاحیه جدید استاندارد برچسب انرژی لامپ‌های الکتریکی ابلاغ شد
به دنبال پیگیری‌های وزارت نیرو به منظور کاهش و بهینه‌سازی مصرف برق در کشور، اجرای اجباری اصلاحیه جدید استاندارد برچسب انرژی لامپ‌های الکتریکی از یکم مرداد سال‌جاری از سوی سازمان ملی استاندارد ابلاغ شد.

به گزارش «نبض انرژی»، به دنبال بازنگری و اصلاح استاندارد برچسب انرژی لامپ، سازمان ملی استاندارد طی مکاتبه‌ رسمی با ادارات استانی، اجرای اجباری اصلاحیه جدید استاندارد برچسب انرژی لامپ‌های الکتریکی را از یکم مرداد سال‌جاری ابلاغ کرد.
بر این اساس همه واحدهای تولیدی و ذی‌نفعان باید از ابتدای مرداد امسال نسبت به رعایت این استاندارد توجه ویژه‌ای داشته باشند.
بر اساس برنامه بازنگری و اصلاح استاندارد برچسب انرژی لامپ در گام نخست چهار رتبه انرژی «B، C، D، E » حذف و رده جدید «+++ A» به بالای جدول انرژی لامپ‌های تولیدی اضافه می‌شود.
عدم امکان تولید لامپ‎‌های رشته‌ای و بخار جیوه در کنار ارتقای فناوری و افزایش راندمان محصولات LED از جمله نتایج اجرای این طرح است.
با تغییر استاندارد انرژی لامپ و اجرایی شدن آن، تولید لامپ‌های رشته‌ای با راندمان 10 تا 15 درصد و لامپ‌های خیابانی بخارجیوه با راندمان 40 تا 45 درصد متوقف خواهد شد.
لازم به توضیح است، برای نمونه در سال گذشته به دلیل عدم سیاست‌گذاری و استاندارد موثر، یکی از شرکت‌های تولید کننده، بیش از ۱۶ میلیون لامپ رشته‌ای تولید و به بازار عرضه کرده است که توان مصرفی مجموع آن‌ها معادل برق تولیدی دو نیروگاه سیکل ترکیبی ۱۰۰۰ مگاواتی است؛ این در حالی است که با اجرایی شدن استاندارد جدید لامپ، عملا تولید لامپ‌های رشته‌ای التهابی متوقف خواهد شد.