انرژی‌های تجدیدپذیر راه مطمئن تأمین برق پایدار در شهرک‌های صنعتی
انرژی‌های تجدیدپذیر راه مطمئن تأمین برق پایدار در شهرک‌های صنعتی
فعالان انرژی‌های تجدیدپذیر معتقدند شهرک‌های صنعتی با کمترین هزینه می‌توانند انرژی خورشیدی را به خدمت گرفته و همواره برقی مطمئن و پایدار برای بنگاه‌های تولید مستقر در این شهرک‌ها داشته باشند.

به گزارش«نبض انرژی» کشور ایران از نظر شدت تابش انرژی خورشیدی یکی از بهترین کشورهای جهان است که حدود ۳۰۰ روز آفتابی دارد. این موضوع برای تولید برق مطمئن یکی از بهترین راهکارها برای جلوگیری از احتمال قطعی برق به‌خصوص در ایام اوج بار و به‌خصوص برای فعالان صنعتی است.

ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش‌بنیان از جمله قوانینی است که به کمک صنایع آمده تا از مزیت انرژی‌های خورشیدی نهایت استفاده را داشته باشند.

بر اساس این قانونی و در راستای توسعه صنایع دانش‌بنیان مرتبط باانرژی‌های تجدیدپذیر و توسعه بازار برای این صنایع و تولید برق پاک در محل مصرف، صنایع با قدرت مصرف بیشتر از یک مگاوات موظف‌اند معادل یک درصد از برق موردنیاز سالانه خود را از طریق احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر تأمین کنند و این میزان در پایان سال پنجم حداقل به پنج درصد (۵ %) برسد.

در غیر این صورت وزارت نیرو موظف است درصد ذکر شده از برق مصرفی این صنایع را با تعرفه برق تجدیدپذیر محاسبه کرده و از صنایع اخذ کند.

این قانونی به‌خصوص برای صنایع مستقر در شهرک‌های صنعتی بسیار کاربردی‌تر و دست یافتنی تر به نظر می‌رسد؛ زیرا به گفته مدیر کارگروه شهرک‌های صنعتی انجمن سازندگان و تأمین‌کنندگان کالا و خدمات انرژی‌های تجدیدپذیر، شهرک‌های صنعتی همه زیرساخت‌های لازم برای استفاده از انرژی خورشیدی را دارند.

علیرضا داد اخیراً گفته است: صنایع مستقر در شهرک‌های صنعتی بهشت توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر هستند و باید از این فرصت استفاده کنند.

وی ادامه داد: واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌ها نیازی به درنظرگرفتن زمین برای احداث نیروگاه ندارند زیرا می‌توانند در بام سوله‌ها پنل‌های خورشیدی نصب‌کرده و از برق تولیدی سود ببرند.

مدیر کارگروه شهرک‌های صنعتی انجمن سازندگان و تأمین‌کنندگان کالا و خدمات انرژی‌های تجدیدپذیر در باره نرخ خرید تضمینی برق تجدیدپذیرها، افزود: این قیمت برای ظرفیت تا ۲۰ کیلووات به‌ازای هر کیلووات ۱۷۵۰ تومان است.

این فعال انرژی‌های تجدیدپذیر خاطرنشان کرد: قیمت خرید برای ۲۰ تا ۳۰ کیلووات به‌ازای هر کیلووات ۱۶۵۰ تومان تعیین شده که فرصت بسیار خوبی برای فعالان صنعتی مستقر در شهرک‌ها است.

داد بیان کرد: صنایع مستقر در شهرک‌های صنعتی همه شرایط لازم برای احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر را دارند و فقط باید سرمایه‌گذاری اولیه را انجام دهند .

وی گفت: احداث این نوع نیروگاه برای صنایع مستقر در شهرک‌ها علاوه بر همه مزیتی که دارد هزینه انتقال و اتلاف انرژی آن‌ها را از بین خواهد برد؛ زیرا در محل تولید مصرف می‌شود.

گرچه وزارت نیرو امسال باهدف مدیریت بهتر پیک به اردر تابستان صنایع مستقر در شهرک‌های صنعتی را فقط یک نیم روز جزو برنامه‌های مدیریت مصرف قرار داده؛ اما این صنایع به نفع خودشان است با توسعه استفاده از ظرفیت انرژی خورشید برقی مطمئن و پایدار برای همه ایام سال داشته باشند.

به‌خصوص اینکه اخیر شرکت مدیریت شبکه برق ایران با امضای تفاهم‌نامه‌ای صنایعی که اقدام به تأمین برق از نیروگاه‌های خودساخته کنند از شمول برنامه‌های مدیریت مصرف معاف کرده است.

منبع: ایرنا