تشریح اقدامات وزارت نفت برای مقابله با ناترازی گاز/ صدور خدمات فنی و مهندسی صنعت نفت و گاز به کشور‌های همسایه
تشریح اقدامات وزارت نفت برای مقابله با ناترازی گاز/ صدور خدمات فنی و مهندسی صنعت نفت و گاز به کشور‌های همسایه
معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت، با بیان اینکه مقابله با ناترازی گاز در فصل سرد سال در همه جای دنیا تجربه شده است و این تجارب موجود است، گفت: خوشبختانه در سالجاری شیوه نامه‌ای را با امضای وزیر نفت برای کلیه صنایع و نیروگاه‌ها ابلاغ کردیم که در تابستان که گاز بیشتر را دریافت و آن را به ال ان جی یا اس ان جی یا سی ان جی تبدیل کنند تا از این طریق نسبت به ذخیره سازی اقدام کنند.

هوشنگ فلاحتیان معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت، در گفتگو با خبرنگار «نبض انرژی» گفت: نمایشگاه بین‌المللی نفت و گاز، پالایش و پتروشیمی، در سالجاری بسیار پررونق‌تر از سال‌های گذشته بوده به نحوی که ۱۷۰۰ شرکت داخلی و خارجی در این نمایشگاه شرکت داشتند. می‌توان گفت که آمار حضور شرکت‌های خارجی نسبت به سال‌های گذشته صددرصد فزایش پیدا کرده است. همچنین نقش پررنگ سازندگان و تولیدکنندگان داخلی و شرکت‌های دانش بنیان در این نمایشگاه بسیار قابل توجه بوده است، امیدواریم هر ساله شاهد حضور پررنگ شرکت‌های داخلی و خارجی در نمایشگاه باشیم.

وی تصریح کرد: در طول چهار دهه گذشته درجه خوداتکایی در صنعت نفت، گاز، پتروشیمی و صنعت پالایشگاهی نسبت به قبل از انقلاب بسیار بالا رفته است و این نویدبخش آینده درخشان برای صنعت نفت و گاز کشور است.

فلاحتیان ادامه داد: در حال حاضر شاهد حضور همکاران برای احیا و تعمیرات اساسی پالایشگاه‌های خارج از کشور هستیم و آمادگی داریم که به کشور‌های همسایه و سایر کشور‌ها خدمات فنی و مهندسی در زمینه نفت، گاز، پتروشیمی و پالایشگاهی را عرضه کنیم.

معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت، تأکید کرد: صنعت نفت کشور خوشبختانه در طول سال‌های گذشته در عرصه تولید نفت و گاز وضعیت بسیار مناسبی داشته و نسبت به گذشته تولید و صادرات نفت و میعانات گازی افزایش یافته است. همچنین ظرفیت پتروشیمی و پالایشگاهی افزایش کشور یافته است، امیدواریم که این فضای رشد تولید و مهار تورم هم بدین ترتیب رقم بخورد با توجه به اینکه صنعت نفت کشور موتور پیشران و لوکوموتیو سایر صنایع کشور است بدون شک در عرصه موفقیت ما در عرصه نفت، گار، پتروشیمی و پالایشگاهی می‌تواند موفقیت‌های دیگر را در سایر صنایع به همراه داشته باشد و توسعه اشتغال و کارآفرینی را نیز در بر خواهد داشت.

فلاحتیان در خصوص ناترازی گاز در کشور، گفت: مقابله با ناترازی گاز در فصل سرد سال در همه جای دنیا تجربه شده است و این تجارب نیز موجود است. خوشبختانه در سالجاری شیوه نامه‌ای را با امضای وزیر نفت برای کلیه صنایع و نیروگاه‌ها ابلاغ کردیم که در تابستان که گاز بیشتر را دریافت و آن را به ال ان جی یا اس ان جی یا سی ان جی تبدیل کنند تا از این طریق نسبت به ذخیره سازی اقدام کنند؛ بنابراین آنچه که مسئولیت وزارت نفت است این است که بتوانیم در ۶ ماهه اول سال گاز اضافه تری را به صنایع بدهیم.

معاون برنامه ریزی وزیر نفت تأکید کرد: در این لایحه قانونی برای وزارت نفت تکلیفی دیده شده است که در صورت تصویب آن، مقدار ذخیره‌سازی گاز نسبت به شرایط کنونی، معادل ۵ درصد مصرف گاز کشور می‌شود. هم‌اکنون ۳ میلیارد مترمکعب ذخیره‌سازی از طریق میدان‌های گازی شوریجه و سراجه انجام می‌شود که بر اساس پیش‌بینی‌های در نظر گرفته شده رقم ذخیره‌سازی به ۱۲ میلیارد مترمکعب برسد. به این معنا که ما می‌توانیم بخش قابل‌توجهی از گاز را در ۶ ماه نخست سال ذخیره‌سازی و در زمستان و زمان برودت هوا از آن استفاده کنیم.

وی در خصوص اوراق گواهی سپرده نفتی نیز گفت: اوراق سپرده کالایی برای فروش نفت و میعانات گازی در حال حاضر مورد استفاه قرار می‌گیرد که خوشبختانه دستور العملی را وزارت نفت تهیه و در هیات وزیران تصویب کرده و هم اکنون در حال اجراست. با این روش ما به راحتی می‌توانیم در بازار‌های داخلی نسبت به فروش نفت و میعانات گازی اقدام کنیم.