پایان عملیات تعمیرات اساسی در شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند
پایان عملیات تعمیرات اساسی در شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند
پایان عملیات تعمیرات اساسی در شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» به نقل از شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، با موافقت مدیرعامل شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند و با همت و تلاش کلیه مدیران، رؤسای عملیاتی و ستادی و عزم و اراده همکاران متعهد این شرکت، عملیات سنگین تعمیرات اساسی، تخلیه و بارگیری کاتالیست‌های خط A از واحد RCD با نیل به اهداف از پیش تعیین‌شده، زودتر از موعد مقرر و بدون هیچ‌ حادثه‌ای با موفقیت به اتمام رسید و واحد مذکور در مدار تولید قرار گرفت.

در سرویس بودن خط دیگر واحد و بخش تقطیر و اجرای پروژه‌های خط جدید DrainClose و انتقال پمپ P-۶۴۲ آیزوماکس (تزریق آب)، اورهال کمپرسورهای گاز گردشی و گاز جبرانی که گستره وسیعی از واحد را در بر گرفته، همگی مستلزم نظارت و سرکشی روزانه هستند، بر حساسیت و چالش‌های عملیات راهبری و اجرایی اورهال واحد می‌افزود و لزوم دقت مضاعف و اِعمال کنترل‌های لازم را چند برابر می‌نمود.
همچنین در این عملیات بازرسی و کنترل‌های مورد نیاز در زمینه خوردگی دستگاه‌ها و Piping خطوط انتقال واحد نیز به موازات سایر فعالیت‌های تعمیراتی توسط همکاران، بازرسی فنی انجام شد که منجر به تعویض و نوسازی بخش‌هایی از نقاط پرریسک واحد گردید و عملیات تخلیه و بارگیری کاتالیست‌های خط A واحد RCD که پس از فعالیت ۲۵ماهه با جذب گوگرد، فلزات و سایر ناخالصی‌ها به اشباع رسیده بود، با وزن تقریبی ۲۰۰۰ تن در پنج راکتور تخلیه و مجدد بارگیری شد.

از نقاط برجسته‌‍‌ عملیات تعمیرات اساسی، تخلیه و بارگیری کاتالیست‌های خط A از واحد RCD شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند می‌توان به تکیه بر توان و تجهیزات داخلی و عدم بهره‌گیری از کمک نیروهای خارجی اشاره کرد. در این اورهال، نیروهای شرکتی شاغل در پالایشگاه و یک شرکت پیمانکاری با جذب نیروهای بومی موجود در منطقه و استان مجاور موفق شدند کلیه مراحل تعمیرات اساسی را با موفقیت به پایان برسانند.

بنا بر این گزارش، واحد RCD با ظرفیت ۶۹۵۰۰ بشکه در روز با فشار ۲۰۰ بار و دمای عملیاتی حدود ۴۰۰درجه سانتی‌گراد ته‌مانده برج‌های تقطیر را دریافت و پس از تصفیه فلزات و سولفورزدایی و جداسازی ناخالصی‌ها از آن، بخشی را به‌عنوان سوخت کشتیرانی و بخشی دیگر جهت تولید هشت میلیون لیتر بنزین، ۱۵۰۰تن گاز مایع و ۵۰۰تن پروپیلن تحویل واحد RFCC می‌کند.