نخستین طرح توسعه‌ای پتروشیمی شیراز در سال‌جاری کلید می‌خورد/ عدم سرمایه‌گذاری عامل اصلی ناترازی انرژی در کشور
نخستین طرح توسعه‌ای پتروشیمی شیراز در سال‌جاری کلید می‌خورد/ عدم سرمایه‌گذاری عامل اصلی ناترازی انرژی در کشور
مدیرعامل شرکت پتروشیمی شیراز، گفت: در سال جاری ساخت طرح کریستال ملامین به عنوان اولین طرح توسعه‌ای پتروشیمی شیراز آغاز خواهد شد و ما در این خصوص ارزیابی پیمانکار را شروع کرده‌ایم و در خرداد ماه جاری مناقصه آن را برگزار خواهیم کرد.

احمدرضا حیدرنیا مدیرعامل شرکت پتروشیمی شیراز، در حاشیه بیست وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، در گفتگو با خبرنگار «نبض انرژی» با اشاره به برگزاری این نمایشگاه نفت، اظهار کرد: برگزاری چنین نمایشگاهی بستری برای حضور فعال و ایجاد رقابت بین شرکت‌های بزرگ است. همچنین این نمایشگاه فرصتی برای شرکت‌های داخلی فراهم می‌کند که در حوزه ساخت داخل فعالیت می‌کنند.

وی در ادامه در رابطه با طرح‌های توسعه‌ای این شرکت در سال مهار تورم و رشد تولید افزود: در سال جاری ساخت طرح کریستال ملامین به عنوان اولین طرح توسعه‌ای پتروشیمی شیراز آغاز خواهد شد و ما در این خصوص ارزیابی پیمانکار را شروع کرده‌ایم و در خرداد ماه جاری مناقصه آن را برگزار خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی شیراز، با بیان اینکه بیشتر محصولات پتروشیمی شیراز، صادرات محور است، گفت: طرح کریستال ملامین یک محصول ارزشمند است که با استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی ساخته خواهد شد.

حیدرنیا تأکید کرد: واحد کریستال ملامین، یک واحد ۴۰ هزار تنی است و طرح بعدی ما طرح اوره با پوشش گوگردی است و همزمان طرح Adblue (محلولی فوق خالص حاصل از انحلال اوره در آب DM) را نیز داریم. البته طرح‌های دیگری همچون تولید خوراک گازی در حوزه‌های گازی منطقه پارس جنوبی داریم که در صورت فراهم شدن منابع مالی این طرح، به سمت تولید خوراک گازی خودمان برویم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه کشور با ناترازی انرژی مواجه است و این موضوع باعث ایجاد مشکلاتی در تامین خوراک واحد‌های پتروشیمی می‌شود، دولت برای رفع این موضوع چه کاری باید انجام دهد؟ گفت:باید در حوزه مصرف گاز حاشیه سود را برای پتروشیمی‌ها در نظر داشته باشیم؛ چرا که در زمستان با کمبود سوخت مواجه هستیم، بنابراین باید ناترازی انرژی را برطرف کنیم. علت اصلی آن بیشتر به کمبود منابع مالی و سرمایه‌گذاری برمی‌گردد حرف امروز و فردا نیست این مشکل چندین سال است که گریبانگیر صنعت پتروشیمی و سایر صنایع است.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی شیراز، تأکید کرد: همه باید در این زمینه کار می‌کردیم؛ اما هنوز هم دیر نشده است. باید مهمترین موضوع را در اولویت قرار دهیم با ارزش افزوده کار کنیم. من معتقدم اگر زمستان گاز کم داریم واحد‌هایی که سود بیشتری دارند را نگه داریم  دقیقا نمیدانم که چطور این سود را تقسیم کنیم. به عنوان مثال اگر به پتروشیمی شیراز گاز می‌دهند و گاز واحد دیگر را قطع می‌کنند باید یکسری تخفیفاتی را در نظر بگیرند و این موضوع را مدیریت کنند.

حیدرنیا گفت: به نظرم نظم مالی و مدیریت منابع مالی در کشور مقداری در حوزه نفتی نیاز به مدیریت بهتری دارد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه حضور شرکت‌های دانش‌بنیان را در صنعت پتروشیمی به چه صورتی ارزیابی می‌کنید؟ گفت: در کشور ما دانش‌بنیان خیلی خوب فعالیت می‌کنند باید حمایت شوند و دست ما را باز بگذارند. در همین راستا خودم قصد دارم که در حوزه دانش‌بنیان‌ها در دانشگاه شیراز بیشتر کار کنم تا با احداث پایلوت بتوانیم فعالیت‌های بزگترین را انجام دهیم.