افزايش 7054 مگاواتی ظرفيت تولید برق کشور در دولت سيزدهم/
افزايش 7054 مگاواتی ظرفيت تولید برق کشور در دولت سيزدهم/
افزایش 7054 مگاوات به توان توليد برق كشور در حوزه حرارتی و تجدیدپذیر در راستای تحقق اهداف و برنامه‌های وزارت نیرو و نتايج اقدامات دولت سیزدهم در زمینه مدیریت و کاهش ناترازی در بخش تولید و تقاضای برق بوده است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»  مجموع نیروگاه‌های احداث شده در دولت‌های یازدهم و دوازدهم 16 هزار و 16 مگاوات بوده كه 12 هزار و 946 مگاوات آن نیروگاه حرارتی است و در طول هشت سال، سالیانه به طور متوسط 1618 مگاوات نیروگاه حرارتی احداث شده است.
كشور در تابستان سال 1400 با ناترازی شدید تولید و مصرف برق مواجه بود به نحوی كه رصد شبكههای اجتماعی حاكی از نارضایتی شدید مردم از خاموشیهایی بود كه از اردیبهشت‌ تا اواخر شهریور همان سال ادامه داشت و 42 درصد از كل پیامها و اخبار منفی در شبكههای اجتماعی، مربوط به خاموشیها و نارضایتیهای حوزه برق بوده است.
این حجم خاموشی علاوه بر ایجاد نارضایتی، در كاهش تولیدات صنعتی و ساختمانی و افزایش قیمت برخی كالاها و به‌ دنبال آن ایجاد ركود در كشور نیز تأثیر انکارناپذریی داشت.
میزان كمبود نیروی برق در سال 1400 حدود 15 هزار مگاوات بود اما با توجه به رشد بار، پیش‌بینی میشد این ناترازی در تابستان سال 1401 به حدود 20 هزار مگاوات یعنی 28 درصد تقاضای بار افزایش یابد كه تهدید بزرگی برای كشور محسوب می‌شد.
با شروع به كار دولت مردمی سیزدهم حل این معضل به‌عنوان یک چالش اساسی در دستور كار وزارت نیرو قرار گرفت و با استفاده از ظرفیت تخصصی صنعت برق كشور، به‌منظور استفاده از تمامی ظرفیتها برای غلبه بر مشكلات انباشته این حوزه برنامهریزی لازم صورت گرفت.

حرکت در مسیر پیشبرد برنامه دولت سیزدهم برای احداث 35 هزار مگاوات نیروگاه
برنامه وزارت نیرو برای احداث 35 هزار مگاوات نیروگاه (حرارتی، صنایع و تجدیدپذیر) و بهینهسازی و مدیریت مصرف برق با مشاركت مؤثر مردم و مشتركان برای دوره چهارساله تدوین و بلافاصله اجرای آن آغاز شد كه در سال اول باعث گذر موفق از پیک بار سال 1401 بدون هرگونه خاموشی شد.
اضافه شدن 7054 مگاوات به توان تولیدی كشور كه در حوزه نیروگاه‌های حرارتی شامل احداث 5196 مگاوات نیروگاه‌ سیكل تركیبی و گازی، ارتقای توان تولیدی واحدهای موجود نیروگاهی با استفاده از ظرفیت شركت‌های دانش‌بنیان داخلی به میزان 1400 مگاوات و احداث 268 مگاوات نیروگاه تولید پراكنده و خودتأمین كوچك از نتایج برخی از این اقدامات در حوزه افزایش ظرفیت نیروگاهی است.
با این تفاسیر از آغاز فعالیت دولت سیزدهم تاكنون در مجموع 6864 مگاوات به توان تولیدی نیروگاه‌های حرارتی كشور اضافه شده كه بیش از چهار برابر متوسط افزایش سالیانه احداث نیروگاه‌های حرارتی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم است و مابقی نیز مربوط به دیگر منابع تولید برق در کشور بوده است.
لازم به ذكر است، ركورد به مدار آوردن 8 واحد بخار بخش سیكل تركیبی به ظرفیت 1316 مگاوات در كشور در سال 1401 كه سالیانه 2 میلیارد مترمكعب صرفهجویی سوخت به همراه دارد، متعلق به دولت سیزدهم است درحالی كه ركورد قبلی فقط برابر 800 مگاوات و برای سال 1398 بوده است.