۹ توافق‌نامه و ۲ مگاپروژه دستاورد حضور دانش‌بنیان‌ها در نمایشگاه نفت و گاز
۹ توافق‌نامه و ۲ مگاپروژه دستاورد حضور دانش‌بنیان‌ها در نمایشگاه نفت و گاز
معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری و شرکت‌های دانش‌بنیان با حضور در بیست و هفتمین نمایشگاه نفت و گاز موفق به انعقاد ۱۱ موافقت‌نامه و قرارداد برای تامین اقلام بار اول صنعت نفت شدند.

به پزارش خبرنگار«نبض انرژی» در آخرین روز از نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی با حضور روح الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری تعداد ۱۱ موافقت‌نامه و توافق‌نامه‌ها میان معاونت علمی و شرکت‌های نفتی به امضا رسید.

این موافقت‌نامه‌ها در حوزه‌های تولید بار اول، اجرای دو مگا پروژه و ۴ همکاری در صنعت نفت است.

توافق‌نامه‌های بار اول

در این بخش ۵ توافق‌نامه به امضا رسید که شامل ۳ تفاهم‌نامه با شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت نفت‌خیز جنوب و ۲ قرارداد بار اول میان شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت ملی حفاری ایران می‌شود.

دو قرارداد تفاهم‌نامه به این شرح است:

شرکت ملی حفاری ایران با امضای ۲ قرارداد بار اول پروژه

«طراحی و ساخت ابزار حافظه‌دار اندازه‌گیری دما و فشار درون چاهی با دمای ۱۵۰ درجه سانتی‌گراد و فشار ۱۵۰۰۰ psi»

و «طراحی و ساخت دستگاه کنترل و تحلیل بستن اتصالات لوله‌های جداری چاه‌های نفت و گاز (جم سیستم)» به ترتیب با دو شرکت دانش‌بنیان «آریا ایرانیان» و «توسعه فناوری مهراد پارس» منعقد شد.

۳ تفاهم‌نامه به این شرح است:

شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب نیز سه قرارداد تولید بار اول با عناوین

«طراحی، ساخت و ارائه خدمات دستگاه اندازه‌گیری جریان چندفازی سیار (MPFM)»،

«طراحی، ساخت و خدمات رفع باگ نرم‌افزار شبیه‌ساز جریان چند فازی در حالت پایا (Flow Pro)»

«طراحی، نصب و راه‌اندازی چهار دستگاه پمپ چندفازی ۲۶۰ PerLa برای تلمبه خانه چندفازی اهواز -۴ به ترتیب با شرکت‌های دانش‌بنیان «فناوران فراسنجش شریف»، «مدیریت پروژه‌های صنعتی ابدال» و «اکسین گاز پمپ» منعقد کرد.

ارزش مجموع این ۵ توافقنامه، بیش از ۱۱ میلیارد یورو اعلام شده است.

۴ موافقت‌نامه

در این برنامه، موافقت‌نامه همکاری در زمینه تعریف ۴ پروژه دانش‌بنیان مابین قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار به امضا رسید.

موافقت‌نامه همکاری در زمینه تعریف ۸ پروژه دانش‌بنیان به ارزش ۲۰۰ میلیون دلار نیز به امضای شرکت نفت و انرژی پاسارگاد و معاونت توسعه اقتصاد دانش‌بنیان رسید.

شرکت ملی نفت ایران یک موافقت‌نامه همکاری نیز در زمینه بومی‌سازی تجهیز حفاری هدایت‌پذیر دورانی RSS با معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان منعقد کرد.

موافقت‌نامه همکاری در زمینه تعریف ۳ پروژه دانش‌بنیان به ارزش ۱۵۰ میلیون دلار نیز مابین شرکت مهندسی و توسعه سروک آذر و مرکز راهبری ستادهای اقتصاد دانش‌بنیان منعقد شد.

اجرای ۲ مگا پروژه 

شرکت توسعه پترو ایران و پارک فناوری پردیس نیز در زمینه همکاری در مگاپروژه مشارکت مهندسی برنامه‌ریزی و نظارت اجرای پروژه میدان بینک موافقت‌نامه امضا کردند.

این شرکت همچنین یک پروژه دیگر با عنوان «حفاری و توسعه چاه‌های آب ژرف» با مرکز راهبری ستادهای دانش‌بنیان منعقد کرد.

به گزارش نبض انرژی،  بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران (Iran oil show) از روز، چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ آغاز به کار کرده  و تا امروز، ۳۰ اردیبهشت ماه ادامه دارد.