کسب قله ۹۳ میلیون تنی ظرفیت تولید با وجود تحریم‌ها در پتروشیمی
کسب قله ۹۳ میلیون تنی ظرفیت تولید با وجود تحریم‌ها در پتروشیمی
کارشناسان براین باورند که صنعت پتروشیمی هم‌اکنون در حوزه کالا و تجهیزات به بیش از ۸۰ درصد خودکفایی رسیده‌ است و امروز در بسیاری از بخش‌ها پیشرو بوده است. برهمین اساس با وجود همه تحریم‌ها و محدودیت‌های بین‌المللی اعمال شده به قله ۹۳ میلیون تنی ظرفیت تولید رسیده است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» صنعت پتروشیمی یکی از صنایع استراتژیک در عرصه تولید و تامین محصولات کلیدی است که توانسته با ایجاد تنوع در تولید محصول و ارتقای کیفیت سهم بسزایی در توسعه کشور و بازارهای جهانی داشته باشد.

طبق گفته معاون وزیر نفت امروز صنعت پتروشیمی ایران با وجود همه تحریم‌ها و محدودیت‌های بین‌المللی اعمال شده به قله ۹۳ میلیون تنی ظرفیت تولید رسیده است و با بیش از ۱۰۸ طرح بزرگ و کوچک به‌زودی تا ۱۰، ۱۲ سال آینده به بیش از دو برابر ظرفیت تولید فعلی دست می‌یابیم.

براساس این گزارش یکی از مقوله و مولفه‌هایی بیشتر مورد توجه و تأکید مقام معظم رهبری بحث جلوگیری از خام فروشی محصولات و تبدیل آنها با محصولات با ارزش افزوده بالاست که در همین راستا مسئولان و مدیران صنعت پتروشیمی به ضرورت حرکت به سمت پرهیز از خام‌فروشی و ایجاد ارزش افزوده بیشتر تأکید می‌کنند تا جاییکه هم‌اکنون بیش از ۵۵۰ انواع محصولات شیمیایی و پلیمری در صنعت پتروشیمی ایران تولید می‌شود و پیش بینی می‌شود تا پایان دولت سیزدهم وابستگی به کاتالیست و مواد شیمیایی قطع می‌شود.

از سوی دیگر صنعت پتروشیمی هم‌اکنون در حوزه کالا و تجهیزات به بیش از ۸۰ درصد خودکفایی  رسیده‌ است و امروز در بسیاری از بخش‌ها پیشرو بوده است.

همچنین طبق گفته شاهمیرزایی معاون وزیر نفت امروزه نسبت به سال ۱۳۵۷ به استقلال در صنعت پتروشیمی دست یافته‌ایم و بناست تا ۶ سال آینده به خودکفایی کامل دست پیدا کنیم. برهمین اساس بیش از ۲۵۰ دانش فنی و لایسنس و ۹۹ کاتالیست و جاذب برای صنعت پتروشیمی لازم است و عمده کاتالیست و دانش فنی در این صنعت استفاده می‌شود.