تقویت حکمرانی آب از مباحث اصلی حوزه رسانه است
تقویت حکمرانی آب از مباحث اصلی حوزه رسانه است
مشاور وزیر نیرو و سرپرست مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری، تقویت حکمرانی آب را یکی از مباحث اصلی حوزه رسانه دانست و گفت: در کنار برگزاری کارگاه آموزشی بین‌المللی «سواد رسانه‌ای آب»، کارگاه آموزشی با موضوع تغییرات اقلیم در تیرماه و کارگاه آموزشی ارتقای نقش زنان در مدیریت آب در شهریور سال‌جاری برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»  “محمد حاج‌رسولی‌ها” در آیین آغاز به کار کارگاه آموزشی بین‌المللی «سواد رسانه‌ای آب» ‌که صبح امروز سه‌شنبه در محل تالار فردوسی پژوهشگاه نیرو برگزار شد، ضمن تشریح ساختار سازمان ملل متحد، یونسکو و مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری، گفت: سازمان ملل متحد مجموعه و شبکه‌ای از نهادها، کمیسیون‌های علمی، منطقه‌ای، کارگزاری‌ها، کرسی‌ها، ادارات، مراکز، سازمان‌ها و غیره است که هر یک از این شبکه‌ها زیر مجموعه‌های متفاوتی دارند.
مشاور وزیر نیرو و سرپرست مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری افزود: سازمان ملل متحد دارای ۶ نهاد اصلی اعم از مجمع عمومی، شورای امنیت، دبیرخانه، شورای اقتصادی و اجتماعی، دیوان بین‌المللی دادگستری و شورای قیمومیت است.
وی به تشریح شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد پرداخت و ادامه داد: در این شورا، مجموعه یا مرکز مدیریت آب شهری وجود دارد که فعالیت‌های مختلفی را پیش می‌برد.
وی اضافه کرد: یکی از سازمان‌های یونسکو را سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد تشکیل می‌دهد. در این بخش ۱۹۵ کشور عضو هستند و مرکز آن در پاریس واقع شده است.
حاج‌رسولی‌ها با بیان اینکه دو گروه در زیرمجموعه یونسکو قرار دارد گفت: مرکز  منطقه‌ای مدیریت آب شهری در گروه ۲ جای گرفته است، به شکلی که در این بخش به واسطه صدور مجوز از سوی یونسکو اقدامات مختلفی صورت می‌گیرد اما این گروه جزیی از یونسکو تلقی نمی‌شود.
مشاور وزیر نیرو با تاکید بر اینکه بخش علوم طبیعی یکی از مهم‌ترین بخش‌های یونسکو به شمار می‌رود، افزود: بیشترین برنامه‌های یونسکو در این قسمت اجرایی می‌شود و بخشی از این مجموعه را علوم آبی تشکیل می‌دهد. امروز از حدود ۷۰ مرکز در کل جهان ۳۷ مرکز در خصوص مسائل آبی فعالیت می‌کنند.
وی یادآور شد: از ۶ برنامه تدوین شده در یونسکو، سه برنامه مربوط به آب می‌شود که از جمله می‌توان به ارزیابی آب جهان، انسان و زیست کره و برنامه (IHB) اشاره کرد.
حاج رسولی‌ها با بیان اینکه پنج اولویت برای امنیت آبی و پایداری آب در یونسکو مطرح شده گفت: در همین راستا سه کارگروه میان بخشی برای اجرای اولویت‌های لحاظ شده در (IHB) تعریف شده است.
وی با بیان اینکه مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری طی موافقتنامه وزارت نیرو و یونسکو  از سال 2002 تعریف شده است، اظهار کرد: این مرکز دارای شورای حکام با عضویت ۱۸ کشور و نمایندگان دبیرکل یونسکو بوده و از جمله کشورهای عضو این شورا می‌توان به ارمنستان، ازبکستان، افغانستان، آذربایجان، آلمان، ایران، پاکستان، ترکیه، عراق، عمان، قطر، لبنان و مصر اشاره کرد.
سرپرست مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری با اشاره به تدوین چهار محور برای پیشبرد وظایف مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری در ماده ۶ موافقت‌نامه تنظیم شده بین وزارت نیرو و یونسکو در سال ۲۰۱۸ بیان کرد: تهیه اطلاعات علمی و فنی مدیریت آب شهری، ارتقای تحقیق درباره مسائل مرتبط با آب و فعالیت‌های موثر آموزشی در منطقه از جمله این محور هاست که برگزاری این کارگاه آموزشی در زمره این فعالیت‌ها جای می‌گیرد.
حاج‌رسولی‌ها به برگزاری موفق سیزدهمین اجلاس شورای حکام در اسفندماه سال گذشته اشاره کرد و گفت: در این جلسه که خوشبختانه مورد استقبال کشورها نیز قرار گرفته، ۸ برنامه به تصویب رسید.
مشاور وزیر نیرو و سرپرست مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری، اجرای برنامه‌های مختلف در جهت مدیریت آب‌های زیرزمینی، رودخانه‌ها، حکمرانی آب، تصفیه و بازچرخانی آب، ارتقای کیفیت و تدوین استانداردهای مرتبط را از محورهای سیزدهمین اجلاس شورای حکام برشمرد.
وی تقویت حکمرانی آب را یکی از مباحث اصلی حوزه رسانه دانست و تصریح کرد: کارگاه آموزشی بین‌المللی «سواد رسانه‌ای آب» در همین راستا پیش‌بینی شده و کشورهای عضو شورای حکام نیز به صورت آنلاین در ارتباط مستقیم با این کارگاه قرار گرفته‌اند.
حاج رسولی‌ها در پایان خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌ کمیته آموزشی اطلاع‌رسانی، کارگاه آموزشی با موضوع تغییرات اقلیم در تیرماه و کارگاه آموزشی ارتقای نقش زنان در مدیریت آب را در شهریور سال‌جاری برگزار کند.