پیش‌بینی کاهش بارش برای حوضه‌های اصلی آبریز کشور در هفته آتی
پیش‌بینی کاهش بارش برای حوضه‌های اصلی آبریز کشور در هفته آتی
موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو در جدیدترین پیش‌بینی خود از وقوع بارش در حوضه‌های ۶ گانه اصلی آبریز کشور در این هفته و هفته آینده خبر داد و اعلام کرد: هفته آینده حوضه‌های آبریز شمالی بارش بیشتری خواهد داشت ضمن آنکه از شدت بارش کاسته می‌شود.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»  بر اساس جدیدترین گزارش موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو، برای این هفته وقوع بارش‌ها به‌طور عمده در مناطق شمالی و برخی مناطق واقع در ارتفاعات رشته‌کوه‌های زاگرس پیش‌بینی می‌شود. همچنین با توجه به چشم‌انداز بارش پیش‌بینی‌شده برای هفته آینده، وقوع بارش‌ها به‌صورت پراکنده در برخی مناطق شمالی مورد انتظار است.
بر پایه این گزارش، حوضه آبریز فلات مرکزی این هفته بیشینه بارش ۴۷.۶ میلی‌متری و متوسط محدوده ۰.۷ میلی‌متری را دارد که بیشترین میزان در بین حوضه‌های آبریز کشور است.
پس‌ازآن حوضه آبریز دریای خزر با بیشینه بارش ۴۲.۵ میلی‌متر و متوسط محدوده ۶.۸ میلی‌متری مقام دوم حوضه‌های آبریز پربارش را دارد.
حوضه آبریز قره قوم در هفته جاری بیشینه بارش ۲۴.۴ میلی‌متری با متوسط بارش ۵.۸ میلی‌متر را دارد. حوضه آبریز خلیج‌فارس و دریای عمان بیشینه بارش ۲۳.۳ میلی‌متری و متوسط محدوده هفت‌دهم میلی‌متری را تجربه می‌کند.
هفته جاری حوضه آبریز دریاچه ارومیه با بیشینه بارش ۱۵.۷ میلی‌متر و متوسط محدوده بارش ۱.۶ میلی‌متری را شاهد خواهد بود، همچنین حوضه آبریز مرزی شرق هم بیشینه بارش ۳.۸ میلی‌متری با متوسط محدوده ۰.۱ میلی‌متر را دارد.
این هفته از ۳۰ حوضه آبریز درجه‌دو کشور، چهار حوضه‌ بدون بارش است.
بر پایه این گزارش، در هفته منتهی به ۲۹ اردیبهشت همه حوضه‌های ۶ گانه اصلی آبریز کشور بارش‌هایی را دریافت خواهند کرد که بالاترین میزان آن در حوضه آبریز قره‌قوم خواهد بود.
بر این ‌اساس، حوضه آبریز قره‌قوم در هفته منتهی به ۲۹ اردیبهشت‌ماه بیشینه بارش ۱۱.۴ میلی‌متری و متوسط محدوده ۱.۳ میلی‌متری را خواهد داشت که بیشترین میزان در بین حوضه‌های آبریز کشور خواهد بود. حوضه‌ آبریز دریای خزر نیز در هفته آینده بیشینه بارش ۹.۶ میلی‌متری و متوسط محدوده ۰.۸ میلی‌متری را تجربه خواهد کرد.
در این مدت حوضه آبریز فلات مرکزی بیشینه بارش ۳.۶ میلی‌متری و متوسط محدوده یک‌دهم میلی‌متری خواهد داشت. حوضه‌ آبریز دریاچه ارومیه هم در هفته منتهی به ۲۹ اردیبهشت‌ماه بیشینه بارش ۲.۷ میلی‌متری و متوسط محدوده دودهم میلی‌متری را تجربه خواهد کرد.
حوضه‌ آبریز خلیج‌فارس و دریای عمان هم در هفته منتهی به ۲۹ اردیبهشت‌ماه بیشینه بارش ۲.۷ میلی‌متری با متوسط محدوده صفر میلی‌متری را خواهد داشت. حوضه آبریز مرزی شرق در هفته منتهی به ۲۹ اردیبهشت‌ماه بیشینه بارش ۰.۷ میلی‌متر با متوسط محدوده صفر میلی‌متر را تجربه خواهد کرد.
هفته آینده از ۳۰ حوضه آبریز درجه‌دو کشور، پنج حوضه‌ بدون بارش خواهد بود.