ایجاد تنوع در تولید محصولات پتروشیمی تحریم‌ها را کم‌رنگ‌تر می‌کند
ایجاد تنوع در تولید محصولات پتروشیمی تحریم‌ها را کم‌رنگ‌تر می‌کند
کارشناسان براین باورند که باید به فکر ایجاد تنوع در محصولات پتروشیمی بود؛ چرا که تنوع در محصولات می‌تواند تحریم‌ها را کم‌رنگ‌تر کند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» صنعت پتروشیمی یکی از صنایع درآمدزا در کشور است که توجه به آن می‌تواند علاوه براشتغالزایی مسیر را برای توسعه اقتصادی کشور هموار سازد. این صنعت در زمان اوج تحریم‌ها توانست با تکیه بردانش بومی و تولید محصولات متنوع چشم‌انداز روشنی را برای خود رقم بزند.

اکثر کارشناسان معتقدند که بخشی از چالش‌های صنعت پتروشیمی با بومی‌سازی‌ها جبران می‌شود به طوریکه در  حوزه کاتالیست‌ها، قطعات و رآکتورها پیشرفت‌های خوبی رقم خورده است، اما برای رقابت در بازار جهانی نیاز به پیشرفتی فراتر از این مسائل دارد.

یکی از چالش‌های صنعت این است که مجتمع‌های ساخته‌شده پس از چند سال در همان سطح فناوری نگهداری و حفظ می‌شوند و روزآمدکردن فناوری در این شرکت‌ها باید در سرلوحه کاری فعالان این صنعت قرار گیرد. همچنین باید از سامانه‌های مدیریت اطلاعات و تجهیزات به‌روز و پیشرفته در صنعت پتروشیمی استفاده شود.

یکی از حوزه‌هایی که صنعت پتروشیمی به صورت ویژه به آن پرداخته تولید متانول است هم اکنون ظرفیت‌های زیادی برای تولیدکنندگان پتروشیمی ایران در بازار چین وجود دارد. تولید محصولات پتروشیمی در این کشور در سال‌های اخیر افزایش یافته است.

طبق گفته رضا نکویی مدیر سرمایه‌گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی ۱۹ طرح جدید زنجیره متانول با حجم سرمایه‌گذاری مورد نیاز ۹ میلیارد دلار  تعریف شده  که مناسب سرمایه‌گذاران علاقه‌مند است.

از سوی دیگر ۷۵ درصد صنعت پتروشیمی کشور به صورت مستقیم و غیرمستقیم زیر نظر شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی است بنابراین باید برای فاصله گرفتن از وضع موجود به فکر مشارکت بین‌المللی سرمایه‌گذاری در داخل  و حتی خارج از ایران باشیم.

صاحبنظران معتقدند که باید به فکر ایجاد تنوع در محصولات پتروشیمی خود باشیم، تنوع در محصولات می‌تواند تحریم‌ها را کم‌رنگ‌تر کند.

لازم به ذکر است هم اکنون ۱۱۶ طرح پتروشیمی با حجم سرمایه‌گذاری حدود ۱۰۰ میلیارد دلار در کشور در حال اجراست که از این طرح‌ها ۳۷ طرح زیر ۲۰ درصد پیشرفت، ۳۲ طرح ۲۰ تا ۷۰ درصد پیشرفت و ۱۱ طرح بالای ۷۰ درصد پیشرفت دارند که این ۱۱ طرح تا اوایل سال آینده به بهره‌برداری می‌رسند.