امکان برداشت حداکثری آب چاه‌نیمه‌‌های منطقه سیستان فراهم شد
امکان برداشت حداکثری آب چاه‌نیمه‌‌های منطقه سیستان فراهم شد
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان با بیان اینکه تمام مراحل طراحی و ساخت بارج شناور توسط تیم کارشناسی این شرکت از آذر سال گذشته آغاز و در دی ماه به پایان رسید، افزود: با بهره‌برداری از این سازه شناور امکان برداشت حداکثری آب چاه‌نیمه‌ها فراهم شد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»  “علیرضا قاسمی” در این‌باره بیان کرد: در آذرماه سال گذشته، پیرو دستور وزیر نیرو مبنی بر ایجاد تمهیدات لازم برای برداشت و بهره‌برداری از حداکثر ظرفیت آب موجود در چاه‌نیمه، طراحی و احداث بارج شناور شروع و در دی ماه کار ساخت تکمیل شد.
وی افزود: طراحی و مهندسی بکار برده در سکوی شناور به گونه‌ای است که با وجود نصب تجهیزات به وزن چندید تن بر روی آب شناور می‌ماند و امکان جابه‌جایی به نقاط با عمق بیشتر در چاه‌نیمه را دارد.
وی با اشاره به اینکه تمام مراحل طراحی و ساخت این سازه شناور توسط تیم کارشناسی شرکت انجام شده، افزود: این اقدام به عنوان الگو توسط دیگر شرکت‌های آب و فاضلاب کشور مورد استفاده قرار گرفته است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان با بیان اینکه تاکنون امکان آبگیری از دریچه‌های آبگیر فراهم بوده، افزود: به منظور جلوگیری از اختلال در روند پمپاژ و انتقال آب به نقاط شهری و روستایی منطقه سیستان، بارج شناور به محل چاه‌نیمه حمل و طی ۶۰ ساعت کار مداوم بیش از ۳۰ نفر از کارکنان امور آبرسانی به منطقه سیستان انجام شد.
قاسمی افزود: بارج در محلی که بهترین عمق برای برداشت آب را دارد ثابت شد و با اتصال توسط لوله‌های پلی اتیلن قطر ۳۰۰ میلیمتر در ۶ خط جریان به لوله اصلی آبگیر چاه نیمه وصل و  وارد مدار بهره‌برداری شد.
وی تصریح کرد: عدم تحقق حق‌آبه رودخانه هیرمند از طرف کشور افغانستان و تشدید خشکسالی‌های دو دهه اخیر ناشی از بدعهدی افغانستان به تأمین حق‌آبه شرب، کشاورزی و زیست محیطی رودخانه هیرمند، سبب شده ظرفیت ذخایر آبی چاه‌نیمه‌ها به حداقل ممکن طی سال‌های اخیر برسد.
وی ادامه داد: بنابراین علاوه بر ساخت و نصب بارج شناور در محل چاه‌نیمه شماره یک، طراحی و ساخت بارج شناور با پیش‌بینی ۶ عدد پمپ انجام و تجهیزات الکتریکال و مکانیکال شامل پمپ‌ها، تابلو برق و شیرآلات و اتصالات برای پمپاژ حداکثر ۲ هزار لیتر در ثانیه خریداری و عملیاتی شد.