بالاخره قانون هوای پاک اجرا شود یا خیر؟
بالاخره قانون هوای پاک اجرا شود یا خیر؟
در حالی که کشور به دنبال اجرای قانون هوای پاک در بخش‌های مختلف از جمله صنعت پالایش است، یکی از مهم‌ترین طرح‌ها در این زمینه با حکم رئیس یکی از شعب دادگاه عمومی کهریزک متوقف شده است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» بیش از یک ماه است که پروژه سی سی آر پالایشگاه تهران که طرحی محیط زیستی و با هدف افزایش کیفیت بنزین تولیدی به استاندارد یورو ۵ و از تکالیف و الزامات دولتی در اجرای قانون هوای پاک و سند تحول دولت مردمی است، بر خلاف منویات مقام معظم رهبری در ابتدای سال مهار تورم و رشد تولید، با دستور رئیس یکی از شعب دادگاه عمومی کهریزک به بهانه اینکه طرح مذکور در خارج از زمین‌های تحت مالکیت پالایشگاه ساخته شده، متوقف شده است.

همچنین بخش مهمی از پروژه سی سی آر که همان یوتیلیتی و پست برق ۶۳-۲۲۰ کیلو ولت آن است، عملا تعطیل شده و این تعطیلی موجب ورود خسارات سنگینی به پالایشگاه تهران است.

این در حالی است که مجوزهای محیط زیستی این پروژه قبل از شروع آن صادر شده و محل ساخت آن در زمین‌های پالایشگاه و داخل فنس شرکت پالایش نفت تهران در نظر گرفته شده است.

از سوی دیگر در زمانی که دادستانی تهران برای مسئولان و مدیران متهم به کوتاهی در اجرای قانون هوای پاک و تکالیف مربوطه، کیفرخواست و قرار جلب به دادرسی صادر کرده، دادگاه عمومی کهریزک دستور توقف اجرای پروژه‌های مرتبط با قانون هوای پاک را به پالایشگاه ابلاغ کرده است.

لازم به ذکر است تخفیف ۵ درصد خوراک این پالایشگاه منوط به پیشرفت پروژه بوده و این وقفه که به پروژه تحمیل شده به تهدید بهداشت عمومی و تضییع حقوق ۴۵ میلیون سهامدار این شرکت منتهی می‌شود.

بر اساس قانون، از این پس پالایشگاه‌های کشور تنها در صورتی از تخفیف ۵ درصدی خوراک بهره خواهند برد که بتوانند طرح‌های کیفی‌سازی خود را با پیشرفت قابل قبولی به اجرا در بیاورند.

همچنین قانون مذکور، پالایشگاه‌های کشور را مکلف کرده برای اجرای قانون هوای پاک ۴۰ درصد از سود خود را در طرح‌های کیفی‌سازی هزینه کنند.

حال سوال اینجاست، آیا دستور دادگاه کهریزک دایر بر اجرای چنین پروژه مهم محیط زیستی که مجوز سازمان محیط زیست را هم دارد و در راستای رشد تولید و متکی بر توانمندی‌های داخلی است امنیت و نظم و بهداشت عمومی را به خطر می اندازد یا توقف آن؟