27 پروژه انتقال، فوق توزيع و توزیع برق در خوزستان افتتاح می‌شود/ پست برق بهبهان به كمك پروژه گازي NGL مي‌آيد
27 پروژه انتقال، فوق توزيع و توزیع برق در خوزستان افتتاح می‌شود/ پست برق بهبهان به كمك پروژه گازي NGL مي‌آيد
مديرعامل توانير از آغاز بهره‌برداري از 27 پروژه انتقال و فوق توزيع برق همزمان با سفر رئيس جمهور به استان خوزستان خبر داد و افزود: همزمان با این سفر، بهره برداری از پروژه‌های توزیع برق نیز آغاز خواهد شد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»  “آرش كردي” افزود: اين پروژه‌ها شامل 2389 مگاولت آمپر پست انتقال برق، 128 كيلومتر مدار خطوط انتقال برق، 25 مگاوات نيروگاه DG و 4.8 مگاوار بانك خازني است كه با هزينه 8700 ميليارد تومان توسط برق منطقه‌اي خوزستان اجرا و به بهره‌برداري مي‌رسد.
مديرعامل شركت توانير مهمترين هدف اجراي اين پروژه‌ها را افزايش پايداري شبكه برق استان برشمرد و افزود: بهبود سطح ولتاژ و قابليت مانور شبكه انتقال برق خوزستان، تعديل بار شبكه، تامين برق پروژه‌هاي صنعتي و… از ديگر اهداف اجراي اين پروژه‌هاي برقي به شمار مي‌رود.
كردي همچنين از پست برق بهبهان به عنوان پروژه اي ياد كرد كه برق مورد نياز كارخانه NGL900 شركت مناطق نفت خيز جنوب را تامين خواهد كرد.
به گفته وي، اين پست برق با سرمايه گذاري 2500 ميليارد ريال اجرا شده و به مرحله بهره‌برداري رسيده است.
بر اساس اين گزارش، مايعات گازي (NGL) پس از توليد در كارخانه‌هاي گاز و گاز مايع به وسيله شبكه خطوط لوله به پالايشگاه مايعات گازي انتقال يافته و در ابتدا وارد سيستم تفكيك پالايشگاه مي‌گردد كه اين سيستم مشتمل بر سه برج اتان زدا است. پروپان و بوتان از قسمت فوقاني برج‌هاي پروپان زدا و بوتان زدا خارج شده و براي جداسازي تركيبات گوگردي و مركاپتان‌هاي همراه خود به واحدهاي شيرين سازي و مركاپتان زداي (واحد مراكس) مربوطه انتقال مي‌يابند. پس از اين مرحله، محصولات پروپان و بوتان وارد عمليات رطوبت زدايي شده و در مرحله پاياني، محصولات يادشده با كمك يك سيستم تبريد، خنك مي‌شوند.
محصولات پروپان و بوتان پس از سرد شدن تحت فشار زياد در دماي 48- 20- به ترتيب در مخازن مربوطه، جهت صادرات و يا مصرف داخل كشور، ذخيره مي‌شوند. بنزين خام طبيعي يكي ديگر از محصولات پالايشگاه گاز مايع بوده كه محصول قسمت تحتاني برج بوتان زدا است.
اين محصول پس از طي دو مرحله شيرين سازي ابتدا با محلول سودا- مراكس (در واحد مراكس) و سپس با محلول اسيد سولفوريك 98 (درصد وزني) در واحد سولفاينر از تركيبات گوگردي و مركاپتان‌ها عاري مي‌گردد و پس از انجام آزمايش كنترل كيفي جهت صادرات در مخازن مربوطه ذخيره مي‌شود. بخشي از گازهاي (متان و اتان) خروجي از بالاي برج اتان زدا نيز به مصرف سوخت پالايشگاه مي‌رسد.
مدیرعامل توانیر همچنین در خصوص پروژه‌های توزیع برق نیز گفت: همزمان با سفر رئیس جمهور به خوزستان، بیش از یک هزار پروژه توزیع برق در کلانشهر اهواز و سطح استان خوزستان نیز به بهره‌برداری خواهد رسید.