پیش‌بینی تولید یک میلیون و 500 هزار تن قیر در سال 1402/ مخازن 20 هزار تنی آبادان به زودی افتتاح می‌شود
پیش‌بینی تولید یک میلیون و 500 هزار تن قیر در سال 1402/ مخازن 20 هزار تنی آبادان به زودی افتتاح می‌شود
مدیرعامل شرکت نفت پاسارگاد، با بیان اینکه این شرکت پرچمدار تولید قیر باکیفیت در خاورمیانه است، گفت: نفت پاسارگاد در سال گذشته با تولید یک میلیون و 330 هزار تن قیر، با سود اصلی بالغ بر هزار و 170 میلیارد تومان حدود 33 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته داشته است و بنا را بر این گذاشتیم که امسال تولیدمان را به یک میلیون و 500 هزار تن برسانیم.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» مسعود اسفندیار مدیرعامل شرکت نفت پاسارگاد، در نشستی با اصحاب رسانه، با اشاره به عملکرد این شرکت اظهار کرد: در سال 1400 میزان تولید یک میلیون تن بوده و رقم فروش نیز به 7 هزار و 900 میلیارد تومان  و با سود خالص اصلی 470 میلیارد تومان بود.

وی با تأکید براینکه نفت پاسارگاد پرچمدار قیر باکیفیت است، افزود: نفت پاسارگاد در سال 1401 با تولید یک میلیون و 330 هزار تن قیر،  با سود اصلی بالغ بر هزار و 170 میلیارد تومان حدود 33 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته داشته است و بنا را بر این گذاشتیم که امسال تولیدمان را به یک میلیون و 500 هزار تن برسانیم.

وی با بیان اینکه حاشیه سود عملیاتی حدود  3.7درصد بوده است، گفت: همچنین با توجه به روند تولید رشد 33 درصد ی را تجربه کردیم و 63 درصد نیز سود داشتیم.

اسفندیار ادامه داد: پروژه مخازن 20 هزار تنی آبادان که از سال 92 مطالعاتش شروع شده بود و در سال 1400 با 36 درصد پیشرفت فیزیکی، مسکوت مانده بود، از تیرماه سال گذشته از سر گرفته شد و ماه گذشته استارت آزمایشی آن زده شد و قرار است که مخازن آبادان طی هفته آینده با حضور مسئولان عالیرتبه افتتاح خواهد شد.

مدیرعامل شرکت نفت پاسارگاد افزود: در بحث مطالبات نیز که در سال 97 از محل مطالبات وزارت راه حدود 82 هزار تن وکیوم باتوم بود که با پیگیری انجام شده حدود 52 هزار تن وکیوم را دریافت کردیم و براساس صحبت‌های انجام شده در سال 1402 مابقی را نیز دریافت خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه نفت پاسارگاد با 6 کارخانه تولیدی و 2 پایانه صادراتی به عنوان بزرگترین تولیدکننده قیر در منطقه خاورمیانه شناخته می شود، اظهار کرد: این شرکت در بین 100 جز 10 شرکت برتر شناخته شد و در حوزه تولید و نگاه توسعه ای نفت پاسارگاد به عنوان مدیر برتر معرفی شد.

وی اضافه کرد: تمام تلاش ما این است که بتوانیم مالیات برارزش افزوده شرکت هرمز را نیز پس بگیریم.

اسفندیار با اشاره به اینکه ما تازه اول راه هستیم، گفت: آخرین تولید ما در 96 بالغ بر یک میلیون 180 هزار تن بود. در سال 1401 با تمام تلاش از رقبای خود پیشی گرفت و با یک میلیون 320 هزار تن 21درصد بازار را به خود اختصاص دادیم و در صورتی که سهم نفت پاسارگاد در سال 1400 حدود 16 درصد بوده است.  همچنین درصدد هستیم که بازارهای صادراتی جدید را نیز شناسایی کنیم.

وی از تولید قیرهای سازگار با محیط زیست خبر داد و گفت: ما 15 نوع گرید تولیدی با شرایط آب و هوایی در این شرکت داریم. برهمین اساس تولید قیرهای رنگی و امولسیون برپایه آب را در دستور کار قرار دادیم. همچنین برنامه این است که شرکت‌ها به سمت تولید قیر با کیفیت سوق دهیم.

اسفندیار خاطرنشان کرد: در کشور 12 میلیون تن وکیوم باتوم تولید می‌شود که 6 میلیون تن برای تولید محصول قیر اختصاص داده می‌شود و حدود 99 شرکت که 52 میلیون تن مجوز تولید دارند، بر سر این میزان 6 میلیون تن وکیوم باتوم رقابت دارند.