توافق‌های زیست‌محیطیِ کشورهای «گروه هفت» در ژاپن
توافق‌های زیست‌محیطیِ کشورهای «گروه هفت» در ژاپن
وزیران محیط زیست کشورهای "گروه هفت" توافق کرده‌اند که در جهت کاهش انتشار آلاینده‌های ناشی از وسایل نقلیه موتوری تلاش کنند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»به نقل از شبکه “ان اچ کی”، این وزیران در نظر دارند تا سال ۲۰۳۵ میلادی سطح انتشار دی‌اکسید کربن را به نصف میزان ثبت شده در سال ۲۰۰۰ کاهش دهند.

وزیران محیط زیست کشورهای گروه هفت با جمع‌بندی نشست دو روزه خود در شهر “ساپورو” در هوکایدوی ژاپن که بر سر مسائل اقلیمی و انرژی بود به این نشست پایان دادند.

یکی از نکات مهم مورد توجه در این نشست چگونگی کاهش رد پای کربنی خودروهاست.

گروه هفت در پایان نشست خود بیانیه‌ای را منتشر کرد مبنی بر اینکه کشورهای عضو این گروه به طور سالانه پیشرفتهای خود در جهت دستیابی به این هدف را ارزیابی خواهند کرد. میزان انتشار گاز دی اکسید کربن بر اساس تعداد دستگاه‌های وسایل نقلیه موتوری در هر کشور محاسبه می‌شود.

در این بیانیه از کشورهای عضو خواسته شده است که به کاهش انتشار این گاز در طیف وسیعی از وسایل نقلیه شامل خودروهای هیبریدی کمک کنند.

با این وجود در این بیانیه جدول زمانی برای از بین بردن نیروگاه‌های زغال سنگی گنجانده نشده و به جای آن آمده است که چنانچه اقدامات کافی برای کاهش انتشار آلاینده‌های ناشی از استفاده از زغال سنگ، نفت و گاز طبیعی اتخاذ نشود، این نیروگاه‌ها باید به طور مرحله‌ای کنار گذاشته شوند.

این وزیران همچنین توافق کردند که برای افزایش میزان عناصر کمیاب و دیگر مواد کلیدی بازیافتی از وسایل الکترونیکی مستعمل، ابتکار عمل را در دست گیرند.

آنها همچنین هدفی جدید مبنی بر جلوگیری از آلودگی اقیانوس‌ها با زباله‌های پلاستیکی تا سال ۲۰۴۰ تعیین کردند.

وزیران محیط زیست کشورهای گروه هفت این توافقات را در بیانیه مشترکی که در خاتمه این نشست منتشر شد گنجانند. احتمالا این بیانیه مشترک در مذاکراتی در نشست گروه هفت که قرار است ماه میلادی آینده در هیروشیما برگزار شود، منعکس خواهد شد.

منبع: ایسنا