حمایت ۲ نهاد از طرح‌های نوآورانه حوزه تجهیز حفاری صنعت نفت
حمایت ۲ نهاد از طرح‌های نوآورانه حوزه تجهیز حفاری صنعت نفت
فراخوان مشترکی به منظور حمایت از طرح‌های نوآورانه ساخت تجهیز حفاری هدایت‌پذیر دورانی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و شرکت ملی نفت ایران به منظور ارتقای تاب‌آوری ملی و رقابت‌پذیری بین‌المللی و کاهش ارزبری و وابستگی صنعت حفاری و همچنین بهره‌مندی از ظرفیت زیست‌بوم فناوری و نوآوری، چالشی را با عنوان “طراحی، ساخت و بهره‌برداری تجهیز حفاری هدایت‌پذیر دورانی (RSS) و فناوری‌های وابسته” با هدف حمایت از طرح‌های فناورانه و نوآورانه منتشر کرده است.

شرکت‌کنندگان و فناوران فرصت دارند تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ با مراجعه به سایت چالش به آدرس (Innoten.ir) طرح‌های پیشنهادی خود را ارسال کنند.

جهت استحصال نفت و گاز از مخازن زیرزمینی، صنعت حفاری به عنوان نوک پیکان صنعت نفت از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است که یکی از مهمترین و تخصصی‌ترین خدمت از میان خدمات حفاری چاه‌های نفت و گاز، خدمات حفاری انحرافی/ افقی است که با تجهیز حفاری هدایت‌پذیر دورانی (RSS) انجام می‌شود.

به نقل از ستاد نانو، هدف از برگزاری این چالش ارائه طرح‌های فناورانه، نوآورانه و بدیع در زمینه طراحی، ساخت و بهره‌برداری تجهیز حفاری هدایت پذیر دورانی (RSS) و فناوری‌های وابسته، با توجه به رویکردهای پیشنهادی ذکر شده در بخش الزامات و ملاحظات راهنمای چالش به منظور بومی‌سازی، تست مکرر و استفاده عملیاتی درون‌چاهی در میادین نفتی و گازی واقع در خشکی کشور است.

طرح‌های پیشنهادی باید از شرایطی چون “روشن بودن راهکارها و طرح‌های ارائه شده”، “ارائه گزارش‌ها و آنالیزهای ارائه از مراجع معتبر و براساس استانداردهای مورد قبول”، “تفسیر و شرح نتایج براساس اصول علمی”، ” قابلیت بازدید و ارزیابی”، “عدم استفاده از روش‌های پرهزینه و بدون توجیه اقتصادی”،‌ “قابلیت تجاری‌سازی و تولید انبوه”، “دارا بودن نمونه اولیه” و “پیش‌بینی زمانی ساخت تجهیز در بازه زمانی ۴ ساله” برخوردار باشند.