درخواست دولت قزاقستان از شهروندان برای صرفه جویی در مصرف گاز
درخواست دولت قزاقستان از شهروندان برای صرفه جویی در مصرف گاز
شرکت نفت دولتی گاز طبیعی قزاقستان از مصرف‌کنندگان خواسته جهت جلوگیری از کمبود سوخت در پاییز و زمستان آینده، در مصرف گاز صرفه‌جویی کنند، در غیر این صورت با صورت‌حساب‌های بالا مواجه می‌شوند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»به نقل از اویل پرایس، قزاق‌گاز، شرکت نفت دولتی گاز طبیعی قزاقستان قول داده هیچ کمبود سوختی در پاییز و زمستان آینده مانند آنچه در فصل سرمای سال جاری با آن مواجه شدند اتفاق نیفتد. اما نایب‌رئیس این شرکت اعلام کرده مصرف‌کنندگان باید در آینده وظیفه خود را برای کمک به جلوگیری از کمبود سوخت در زمان اوج مصرف انجام دهند و در مصرف گاز صرفه‌جویی کنند، در غیر این صورت با صورت‌حساب‌های بالا مواجه می‌شوند.

 قزاقستان قصد دارد با توقف صادرات گاز از کمبود آن در کوتاه‌مدت جلوگیری کند. درواقع این کشور در حال حاضر تبدیل به واردکننده گاز شده‌است.

 وزیر انرژی قزاقستان در اوایل همین هفته در جلسه دولت گفت تصمیماتی برای واردات گاز از روسیه جهت تأمین نیاز مناطق شرق کشور گرفته شده‌است، اما هنوز درمورد قیمت آن مذاکره نکرده‌اند.

 زیرساخت‌های واردات گاز از این منطقه هنوز وجود ندارد و رساندن گاز به این مناطق قزاقستان منوط به تکمیل خط لوله انتقالی است که از روسیه به چین کشیده می‌شود.

وزیر انرژی قزاقستان تأکید کرد پیشنهاد ایجاد یک مسیر ارتباطی از طریق قلمروی شرق قزاقستان داده‌شده و مطالعات فنی و اقتصادی آن در حال انجام است.

 رئیس‌جمهور قزاقستان در ابتدای پاییز خبر از یک قرارداد با شرکت ترکمن‌گاز ترکمنستان را داد و ابراز امیدواری کرد سالانه 1.5 میلیارد مترمکعب گاز طبق یک قرارداد بلندمدت وارد شود.

 اطلاعات شرکت قزاق‌گاز نشان می‌دهد مصرف گاز در این کشور در 2022 به 21 میلیارد مترمکعب رسیده که 5 میلیارد مترمکعب آن مخصوص صادرات بود. انتظار می‌رود این رقم تا 2030 به 40 میلیارد مترمکعب برسد.

 آن‌چه درمورد وابستگی قزاقستان به واردات گاز عجیب است این است که طبق ادعای مقامات انرژی این کشور، قزاقستان 3.8 تریلیون مترمکعب منابع گازی دارد که برای 100 سال مصرف آن کافی است. 70 درصد از این گاز در 4 میدان بزرگ کارتچاگاناک، تنگیز، کاشاگان و zhanazhol متمرکز شده‌است. اما آن‌چه اهمیت دارد بیرون آوردن این گاز از دل زمین است.

 با وجود ظرفیت‌های بالای قزاقستان برای استخراج و تولید گاز، مقامات این کشور هنوز هم اصرار دارند مصرف‌کنندگان باید برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی آموزش ببینند.

منبع: تسنیم