درخواست پتروشیمی‌ها برای اصلاح نرخ خوراک گاز
درخواست پتروشیمی‌ها برای اصلاح نرخ خوراک گاز
مدیرعامل پتروشیمی بوشهر گفت: با اصلاح قیمت خوراک گاز، امکان استمرار تولید محصولات پتروشیمی و ارزآوری برای کشور حفظ خواهد شد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»پیروز موسوی روز چهارشنبه در نشستی خبری در خصوص آخرین وضعیت مجتمع های پتروشیمی متانولی کشور با اشاره به اینکه مساله مهم بازنگری نرخ خوراک پتروشیمی‌ها است، افزود: این موضوع می‌تواند صنعت را تحت تاثیر قرار دهد.

وی با بیان اینکه قیمت خوراک اکنون ۲۵ درصد مربوط به قیمت گاز اروپا و ۲۵ درصد آمریکا است، اظهار داشت: در اروپا قیمت بالا بیشتر هزینه انتقال است.

وی تصریح کرد: علاوه بر افزایش قیمت گاز در اروپا و تاثیر آن بر قیمت خوراک پتروشیمی ایران، جنگ در اوکراین نیز باعث کاهش قیمت متانول در جهان شده است که فشار مضاعفی بر متانول سازان ایران داشته است.

موسوی با اشاره به اینکه هزینه حمل نیز ۱۵ تا ۲۰ درصد بد از جنگ اوکراین افزایش داشته است، گفت: این موضوع بر اقتصاد کشور اثرگذار خواهد بود.

وی با بیان اینکه پتروشیمی‌ها در کنترل نرخ ارز اثربخش هستند، افزود: رقبای ایران با گاز ارزان، محصولات پتروشیمی تولید می‌کنند و توان رقابت از متانول‌سازان ایران گرفته می‌شود.

مدیرعامل پتروشیمی بوشهر ادامه داد: متانول ایران حاشیه سود کمی دارد و رقبا می توانند جای محصولات ایرانی را بگیرند.

وی با اشاره به این که در حالی که ۲ درصد از گاز تولیدی در پتروشیمی‌های متانولی مصرف می‌شود، گفت: با این حال تاثیر زیادی بر بازار ارز کشور دارند.

همچنین رضا کریمی، مدیرعامل پتروشیمی سبلان در این نشست با اشاره به اینکه قیمت تمام شده یک تن متانول حدود ۶۴ درصد مربوط به گاز خوراک است، گفت: هر تن متانول ۱۷۰ تا ۱۸۰ دلار قیمت خوراک گاز می‌خواهد.

وی ادامه داد: ۳۳ دلار در هر تن قیمت اکسیژن به عنوان خوراک دوم، ۱۵.۲ دلار در هر تن قیمت بخار و هر مگاوات برق ۶۰ دلار هزینه دارد.

کریمی با اشاره به اینکه هزینه نیروی انسانی بسیار پایین است، افزود: ۵۰ دلار هم هزینه نگهداری مجتمع است.

وی تاکید کرد: این هزینه‌ها در حالی است که قیمت هر تن متانول فوب خلیج فارس ۲۴۰ دلار است.

کریمی تصریح کرد: اکنون با قیمت ۵ هزار تومان برای نرخ خوراک گاز قیمت تمام شده بالاتر از قیمت فوب خلیج فارس است و با قیمت ۷ هزار تومان برای خوراک، این واحدهای تولیدی تعطیل می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه برخی شرکت‌های متانولی به سمت توسعه صنایع پایین‌دستی می‌رود، گفت: اما اکثر تولیدکنندگان متانول هزینه‌های بالایی دارند.

حفظ رقابت پذیری محصولات پتروشیمی ایران با بازنگری در فرمول نرخ خوراک گاز

همچنین در این نشست، رییس کارگروه متانول ایران گفت: بر اساس قانون هدفمندی یارانه ها وزارت نفت مکلف است خوراک گازی و خوراک مایع پالایشی و پتروشیمی را قیمت گذاری کند اما به گونه ای که رقابت پذیری حفظ شود و به این منظور باید فرمول نرخ خوراک گاز نیاز به بازنگری دارد.

متین دیداری با اشاره به اینکه یکی از دغدغه های اصلی نرخ خوراک، سرویس های جانبی و … بوده است، افزود: استمرار تولید خط قرمز ما است.

وی ادامه داد: ۳ دغدغه برای پتروشیمی های متانولی وجود دارد که شامل نرخ خوراک، نرخ یوتیلیتی و تفاوت نرخ قیمت ارز آزاد و نرخ نیما است.

دیداری تاکید کرد: در رابطه با نرخ خوراک فرآیند فرمول نرخ خوراک بر مبنای نرخ گاز اروپا است و دغدغه ما این است که ایران به عنوان دومین منبع گازی دنیا می‌تواند هاب قیمت گذاری گاز باشد و منصفانه نیست که واحدهای پتروشیمی ایران نرخ خوراک را بر اساس نرخ گاز اروپا محاسبه کنند.

وی با تاکید بر اینکه اروپا مصرف گننده گاز است، گفت: در اروپا به عنوان مصرف کننده، هزینه بالایی برای انتقال گاز انجام می شود.

مدیرعامل پتروشیمی زاگرس با بیان اینکه باید بر اساس نرخ متعارفی نرخ گذاری انجام شودعنوان کرد:اصلاح فرمول خواسته اصلی ما است و چیزی جز اجرای قانون را از مجموعه دولت به عنوان متولی نرخ گذاری نمی خواهیم.

دیداری تاکید کرد: بر اساس قانون هدفمندی یارانه ها وزارت نفت مکلف است خوراک گازی و خوراک مایع پالایشی و پتروشیمی را قیمت گذاری کند اما به گونه ای که رقابت پذیری حفظ شود.

وی تصریح کرد: اکنون قیمت تمام شده از قیمت بازارهای بین المللی بیشتر است و این نرخ قدرت رقابت پذیری را از بین می برد.

رییس کارگروه متانول ایران با اشاره به اینکه همچنین این نرخ گذاری باید به صورتی باشد که قابلیت جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی را داشته باشد، گفت: اکنون نرخ خوراک گاز در جهان از ۱.۴ سنت شروع می شود و متوسط نرخ گاز در جهان ۱۰ سنت است و با این قیمت گذاری قیمت خوراک در ایران به ۲۴ سنت می رسد.

وی با بیان اینکه پتروشیمی بیشترین ارز را به کشور وارد کرده، افزود: متانولی ها ۳ تا ۳.۵ میلیارد دلار در سال ارز به سامانه نیما عرضه می کنند.

دیداری ادامه داد: اگر قیمت خوراک به ۷ هزار تومان برسد پتروشیمی های متانولی ۲۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته ایجاد خواهد شد و تولید متوقف می شود.

وی با تاکید بر اینکه سرمایه گذاری و ایجاد انگیزه در این عرصه از بین رفته است، گفت: در نرخ سرویس های جانبی نیز اتفاق بدی افتاد و افزایش قیمت نامتعارف بود.

مدیرعامل پتروشیمی زاگرس افزود: متانولی ها بیشترین مصرف اکسیژن را در صنعت پتروشیمی دارند و اکسیژن به عنوان یکی از خوراک ها است و این موضوع نیز مشکل ساز بوده است .

وی تاکید کرد: صنعت پتروشیمی یک زنجیره کامل است و باید حفظ این زنجیره در اولویت باشد.اکنون تنها جایی که بیشترین ضرر را می بینند پتروشیمی ها هستند.

دیداری به تفاوت قیمت ارز در سامانه نیما و بازار آزاد اشاره کرد و ادامه داد: باید بررسی شود که تفاوت قیمتی که در نرخ ارز وجود دارد چه کسی نفع می برد زیرا این اعداد سرسام اور هستند.

وی با تاکید بر اینکه نرخ بازار آزاد غیر متعارف و بالا است، گفت: اما باید تلاش کنیم متعادل سازی شود نه اینکه این انتفاع به دست دلالان برسد و خود صنعت پتروشیمی که ریسک تولید، صادرات و انتقال پول را دارد بی بهره بمانند.

وی با اشاره به اینکه صنعت متانول ۲ درصد از گاز تولیدی کشور را مصرف می کند و عادلانه نیست برای این میزان مصرف قیمت های بالای خوراک را در نظر بگیریم، افزود: پیشنهاد ما این است فرمولی که تابعی از قیمت های بین المللی با توجه به نرخ محصول است تعیین شود.